vering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vering



Bericht door Kroppie »

zou kunnen, in ieder geval staat het dan op het plaatje of anders is het bij de rdw zeker bekend, van een auto uit 2011..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: vering



Bericht door travelscout »

Vond ik nog een fotootje om ter illustratie:
Bijlagen
Geen probleem voor de  APK .jpg
Geen probleem voor de APK .jpg (243.08 KiB) 1245 keer bekeken
Paul.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: vering



Bericht door WoutvanAken »

Dit zijn volgens mij geen veren uit 2011 Paul.... :-)

Volgens mij is het zo dat bij een, redelijk beladen, Ducato de veren altijd op de rubbers zitten achter. Deze relatief zachte rubbers zijn geen echte stootrubbers maar zijn een actief onderdeel van de achtervering. Dit was in de 70er jaren bij de eerste LT's ook al zo.
Neemt niet weg dat het de auto wel minder comfortabel maakt.
Mijn Jumper (2010, 3500kg light) heeft dubbele bladveren maar zit ook al op de rubbers. De vraag is of hulpveren de beste oplossing zijn....
Volgens mij zijn de dubbele maar misschien ook de enkele bladveren zelf zwaar genoeg, het is gewoon de constructie waar de fabrikant voor gekozen heeft. Het geeft natuurlijk wel stabiliteit.
Ik ben nog niet toe aan het finetunen van de auto maar overweeg langere veerschommels te monteren. 5 cm langere veerschommels geeft ongeveer 2,5 cm ruimte bij de achteras waardoor hij vrij is van de rubbers en deze alleen bijspringen wanneer hij echt door veert.
Ik weet nog niet waar langere veerschommels te vinden maar overal is een oplossing voor. Het zijn eigenlijk maar twee strippen met een verzet erin....
Wout.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: vering



Bericht door macfocus »

Langere veerschommels bij een auto zo zwaar als de gemiddelde camper lijkt me minder ideaal. Je krijgt dan toch een minder stabiele situatie. De krachten op het scharnier punt worden significant groter.
Ik zou (als ze beschikbaar zijn) voor zwaardere bladveren kiezen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: vering



Bericht door travelscout »

Inderdaad X244!!

Toch zijn die verschillen volgens mij erg klein, tussen de X250 en 244.
Die aanslag of stootrubbers zijn echter geen actief onderdeel van de vering....

Zelf heb ik nu ook 2 bladveren per zijde achter (tot 4 ton), terwijl de TMM van onze 244 "slechts" 3.3T is.
Tweede hands en uiteraard met bijbehorende schokdempers voor een erg leuk prijsje.
Met de gedachte dat als die tweede veer uiteindelijk zelfs na inkorten nog niet bevalt, ik die aan iedere zijde helemaal verwijder.
Het bevalt echter goed, zeker als je e.e.a aan de gedane investering relateert.
De nummering die is gestanst in de kopse kant aan de achterzijde van iedere veer, is opvallend.
Ik kan er zelfs verder niets uit afleiden.

Er zijn inderdaad veel meer oplossingen te verzinnen.
Behalve carsupport kun je ook hier eens informeren (bron: forum alhier):
http://www.bk-fahrzeugteile.de/html/Woh ... j--06--93/
https://www.eeltink.nl/bus-truck-traile ... zwaarsets/
https://www.eeltink.nl/bus-truck-traile ... chtvering/

Toch zou ik eerder nieuwe veren monteren dan een oplossing zoeken in een veerschommelverlenging.
Google ook eens op: Ducato + "federlasche" of "lames".
Het lijkt me dat dan ook de schokbreker uitslag langer moet worden.

Wat vind je trouwens van deze oplossing:
https://www.journaldu4x4.com/load-plus- ... de-charge/
Paul.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: vering



Bericht door WoutvanAken »

Paul,

Zoals op sommige foto's op dit forum onder "vering" en "achtervering" momenteel te zien is, zitten de veren ook bij nieuwe voertuigen al op de rubbers.
Dit wordt niet veroorzaakt door (veel) te zware belasting of ouderdom maar is onderdeel van het ontwerp.
Je kunt wel zwaardere veren monteren waardoor de veren vrij komen van deze rubbers maar het comfort wordt daar niet beter door en dat is vaak de wens van de berijders.
Ook bij mij rammelen de kopjes in de kast door vooral de achtervering.
Ik heb de betreffende rubbers vervangen door nieuwe maar misschien is het wel een simpele oplossing om de rubbers in te korten waardoor de veren weer enkele cm's vrij liggen. Volgens mij wordt het comfort daar meteen beter door.
Wanneer ik zover ben ga ik hiermee experimenteren en zal mijn bevindingen hier melden.
Het is al eenvoudig te testen door gewoon eens te gaan rijden zonder rubbers. Je draait ze er zo af.
De verhogingsblokken op de Duitse site verhogen overigens alleen de auto (zitten tussen veer en as) maar wijzigen niets aan het comfort.
Wout
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: vering



Bericht door travelscout »

Je vergist je, het zijn aanslagrubbers, stootrubbers, anschlagpuffers of hoe ze maar genoemd worden in verschillende talen.
En daarmee zeker geen onderdeel van vering zelf.

Nog even hier onderaan ter illustratie:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... acat=33584

Dat wordt natuurlijk anders als je ze vervangt door de hulpveren (voorgaande foto´s).
Paul.
DafDavidDaaf
Berichten: 5
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 16:37

Re: vering



Bericht door DafDavidDaaf »

Voor het behoud van de camper, maar ook comfort en veiligheid is het altijd aan te raden de standaard rubber dempers te vervangen voor hulpveren of zwaardere veren. Bij het laatste gaat het comfort bij lage belading wel behoorlijk achteruit.

Een alternatief voor de hulp-luchtveren is het toepassen van SumoSprings, die zijn ook geschikt voor het X244 chassis.
https://www.dynad.com/webwinkel/hulpver ... cato-1993/

De Rubber Dempers zijn wel degelijk een integraal deel van de vering en niet alleen aanslag rubbers. Deze mag je niet zomaar inkorten zonder dat dit gevolgen heeft voor de veiligheid.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: vering



Bericht door hathi »

In ieder geval,is het al jaren duidelijk dat een standaard Fiat plateau,allesbehalve geschikt is voor een Camperopbouw,eerst moet de gehele vering,daarvoor aangepast worden,maar aangezien,dat te duur word,laat men deze kosten,liever over aan de koper,die kijkt meestal toch enkel naar het uiterlijk,en de prijs
Hans
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: vering



Bericht door Marianjacques »

Is niet alleen bij Camperts aan de orde.
Alles wat luxe/hobby matig aan nieuw spul te kopen valt....kan je nadien op veel vlakken opwaarderen.
Jachthavens liggen vol met cosmetisch pracht spul... met hoofdzakelijk doel om te imponeren.
Of ze goed en betrouwbaar varen....Is deel 2. Om maar niet te praten of men er wel goed mee overweg kan...
Of koop eens een nieuwe Harley Davidson...erg veel geld, voor een ding dat je eerst naar de tuner moet brengen om te voorkomen, dat het vet niet uit de stuurkolom loopt vanwege de oververhitting van het motorblok.

Robuustheid is vaak ver te zoeken, terwijl je het wel verwacht...




Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: vering



Bericht door Bob47 »

DafDavidDaaf schreef:
vr 14 dec 2018, 13:17
Voor het behoud van de camper, maar ook comfort en veiligheid is het altijd aan te raden de standaard rubber dempers te vervangen voor hulpveren of zwaardere veren. Bij het laatste gaat het comfort bij lage belading wel behoorlijk achteruit.

Een alternatief voor de hulp-luchtveren is het toepassen van SumoSprings, die zijn ook geschikt voor het X244 chassis.
https://www.dynad.com/webwinkel/hulpver ... cato-1993/

De Rubber Dempers zijn wel degelijk een integraal deel van de vering
en niet alleen aanslag rubbers. Deze mag je niet zomaar inkorten zonder dat dit gevolgen heeft voor de veiligheid.
Dat de rubbers een intergraal deel vd vering is is natuurlijk niet waar. Het is een intergraal deel van de eindstop.
Zelf bij mij extra hulpveren rond de eindstop gezet , en natuurlijk is de totale vering stijver (kan niet anders), maar omdat ie nu normaal veert zonder steeds door de eindstops afgestopt te worden geeft dat een grote comfort verbetering
Laatst gewijzigd door Bob47 op vr 14 dec 2018, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: vering



Bericht door Bob47 »

hathi schreef:
vr 14 dec 2018, 14:38
In ieder geval,is het al jaren duidelijk dat een standaard Fiat plateau,allesbehalve geschikt is voor een Camperopbouw,eerst moet de gehele vering,daarvoor aangepast worden,maar aangezien,dat te duur word,laat men deze kosten,liever over aan de koper,die kijkt meestal toch enkel naar het uiterlijk,en de prijs
Niet helemaal waar,
als de camperbouwer als standaart basis het heavy chassis gebruikt, is er niets aan de hand. Maar ik noem ze maar camperboeven. Want dit is natuurlijk bij hun bekent. Maar is nu eenmaal goedkoper.
Net zo het adverteren met rijklaar gewicht van 2800 kg (wat op het kenteken staat) met een light chassis van 3300 kg, tewijl er een luifel, gasflessen, volle watertank, fiets-of zelfs e-bike drager, enz enz op zit.
Maar het wordt verkocht. Misdadig !
isoplus
Berichten: 6375
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: vering



Bericht door isoplus »

Ik heb nu een Fiat heavy chassis met bus opbouw, het ding rijdt perfect mits je de bandenspanning aanpast aan het beladen gewicht.
Dat is niet persé de spanning die de camperfabrikant gemakshalve opgeeft maar kan gerust lager zijn.
Met onze vorige Hymer integraal was het altijd gedoe op slechte wegen omdat de vooras gewoon immer te zwaar belast was.
Dat is dus geen Fiat probleem maar een keuze van Hymer voor het verkeerde(goedkopere) chassis.
Het Alkodeel werkte wel perfect.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: vering



Bericht door Bob47 »

In het verlengde van dit grenzeloze misbruik van de niets vemoedende consument, is ook het ombouwen naar vol intergraal.
De standaart veiligheids-kooi konstructie wordt bij de A steilen afgeslepen, aan weerszijden ca 15 cm vebreed (weg kreukelzone) wordt met sandwich panelen weer opgebouwd (want het moet we licht blijven. Daarbij zijn de airbags ook nog eens verwijderd, die die zijn niet meer c.o.c. in de vergrote ruimte.
De pagagier krijgt naast hem een kast voor de gasflessen (wel belucht hoor, dus veilig)
Met als bonus een hefbed die je bij een stevige aanrijding op de knar krijgt.
En volgens de wet is dit legaal.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 14 dec 2018, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige foto verwijderd
Plaats reactie