Blue Smart Charger IP65 aansluiten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
NicodH
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 aug 2018, 15:15

Blue Smart Charger IP65 aansluiten



Bericht door NicodH »

Hallo,
Ik heb sinds vorig jaar een mercedes buscamper (2002) gebouwd door Chamaildesign. Omdat we naar Noorwegen gingen heb ik er een 140Watt zonnnepaneel op laten plaatsen en 2 nieuwe accu's (Beaut 12V 100AH) Er zat een oplader van proost LBC200 prof 10A. Een en ander wordt via een schakelplaneel van Calira (bord control 800) met elkaar verbonden (ook de start accu).Het zonnepaneel gaat volgens mij direct naar de accu's met tussenkomst van NDS suncontrol SC300M
In de hitte van afgelopen weken zijn de plastic delen van de behuizig van de proost oplader gaan vervormen en heb ik los moeten koppelen.
Ik heb een nieuwe oplader gekocht en me via een verkoper laten voorlichten hij raadde de blue smart charger IP65 van Victron Energy aan.
Ik wilde deze installeren maar wil toch even van de experts weten of dit verder geen kwaad kan. Moet ik hem direct op de accu's aansluiten of ook via het controlpaneel?
En heeft misschien iemand ervaring met deze charger? Zoals: als je hem op 220aansluit kiest hij dan automatisch het laatst gekozen programma of dat deze iedere keer weer opnieuw aangezet moet worden?
Ik ben zo uitgebreid mogelijk geweest met mijn verhaal en ik hoop dat dit jullie niet afschrikt.
Groet Nico
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: blue smart charger IP65



Bericht door Kroppie »

ik schrik niet zo gauw.
die victron kan je gewoon in de plaats van de oude lader aansluiten, dus stekker in de 230 volt en 12volt draden waar die van de oude lader ook zaten (kan/mag ook direkt op de accu) , de rest doet ie alles automatisch.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: blue smart charger IP65



Bericht door myway »

De accu’s zijn agm accu’s en is beter om de lader op de stand hoog te zetten.
De startaccu zal geen agm zijn en of het dan handig is om het zo te schakelen dat die erbij staat??
Ik denk het niet.
De lader moet de eerste keer ingesteld worden, daarna komt hij steeds in de zelfde instelling terug als de 230 er opkomt.
NicodH
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 aug 2018, 15:15

Re: blue smart charger IP65



Bericht door NicodH »

Door de verschillende types accu is precies wat ik me afvroeg of dit mogelijk is. De oude oplader van proost stond nl wel via het paneel aangesloten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: blue smart charger IP65



Bericht door kampo »

2 accu's van 100Ah AGM als huishoudaccu ?
Dat je oude acculader is gaan smelten heeft misschien ook te maken met de dimensionering.
200Ah accu gaan laden met een 10A ladertje ? Dat blijft niet goed gaan.
Volgens de gebruikelijke regeltjes moet je minimaal een 20A lader gebruiken (10% is minimum) en beter een 30A acculader.
Omdat de IP65 reeks slechts gaat tot 15A is deze dus altijd te klein ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: blue smart charger IP65



Bericht door Kroppie »

een lader heeft een max capaciteit en een goede lader zal met het leveren van die capaciteit niet te warm worden, wel zal het laden van een accu met een hoge capaciteit langer duren met een lage capaciteit lader..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: blue smart charger IP65



Bericht door blizard »

Ja kampo leg uit, wat is het probleem als het wat langer duurt?
Daarnaast zijn 20A laders moeilijk te vinden, en behoorlijk aan de prijs.
Ik zou een diode richting startaccu zetten zodat die met een lagere spanning gevoed wordt
NicodH
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 aug 2018, 15:15

Re: blue smart charger IP65



Bericht door NicodH »

In principe is het zonnepaneel voldoende om de accu op 12volt+ te houden. ( koelkast, verlichting, waterpomp, en zo nu en dan een waterkoker en een oplader voor telefoon)
De 220 lader zal alleen gebruikt worden bij minder mooie dagen.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: blue smart charger IP65



Bericht door blizard »

Goede keus die Victron, en gekoppeld aan de app zal je eea goed kunnen instellen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: blue smart charger IP65



Bericht door Kroppie »

dan kan de lader zowel op het controlepaneel als direkt op de hhaccu,s , voor een paar dagen heeft het toch geen zin de startaccu bij te laden, als alles voor de rest goed is aangesloten heeft dat laden van de startaccu sowieso weinig zin .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: blue smart charger IP65



Bericht door blizard »

Het kan, hoeft niet
Toedeledoki

Re: blue smart charger IP65



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb zo'n Victron voor een 180AH AGM accu. Werkt prima. Wordt niet warm ofzo. En hij keert weer terug in het programma waar hij gebleven was als je de stroom weer aansluit. Dus eenmaal ingesteld op AGM blijft ie daar.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: blue smart charger IP65



Bericht door kampo »

Je kan alles gaan onder dimensioneren en het zal nog wel werken ook. Maar je ontkomt er niet aan dat het enige juiste advies is van minstens een 20A lader te nemen voor een camper met een 200Ah huishoudaccu. Normaal neem je daar bovenop nog wat reserve zodat je bij een 30A lader uitkomt (maximaal 40A). De goedkoopste automatische Victron toestellen die dat 12V/30A vermogen leveren zijn de IP22 reeks, dat zal iedere verkoper van acculaders met kennis je vertellen. Als het enkel om naar te kijken is mag natuurlijk alles…

Waarom is 10% het minimum. Omdat een accu langer meegaat als die regelmatig op de juiste manier, dat is lang en met voldoende hoge stroom geladen wordt.

Bij de 10% regel wordt er uitgegaan van de ideale situatie dat wil zeggen dat de acculader z'n volledige laadcyclus in een keer zonder onderbrekingen af kan maken. Dat is het geval als de acculader langere tijd aan het net aangesloten is, zonder dat andere verbruikers tegelijk stroom afnemen.
Met een solarpaneel zal je de accu lading kunnen onderhouden. Maar regelmatige eens volledig laden met een netstroomlader is beter.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Blue Smart Charger IP65 aansluiten



Bericht door Kroppie »

en voor dat optoppen is een lader van 10% meer dan genoeg , de accu is per slot van rekening al (bijna) vol door de panelen, alleen na een paar slechtere dagen moet dat beetje naar de 14,7- 14,8 voor een agm er nog bij.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie