motor houdt soms in

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: motor houdt soms in



Bericht door henk en lila »

Ja dat ken ik en ik rij altijd op sokken. :evil: Italo ontwerp :G Daarvoor hield hij altijd in , vooral bij rotondes.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Re: motor houdt soms in



Bericht door Fleurette »

Getriggerd door de info in dit topic en een opmerking van de ANWB monteur over de olie ben ik ook gaan meten.
Vorige week al gaf de ANWB monteur die we hadden gebeld al aan dat die de olie die aan het oliefilter hing erg zwart vondt voor olie die 10.000 km oud is (laatste beurt/oplevering).
In dit topic las ik dat bepaalde storingen vervuilde olie op kunnen leveren en een stijging van het oliepijl? Ik ga morgen rijden naar de garage voor second opinion maar zag zojuist dat mijn oliepijl boven max staat...
Afbeelding

Is dit normaal? En kan ik desondanks gewoon naar de garage rijden?
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: motor houdt soms in



Bericht door Meine »

Voor een dieselmotor is dit volkomen normaal, lekker zo laten, laat je niet gek maken. Als je oliepeil stijgt is er wel iets mis, daar moet je de oorzaak van zoeken. Te veel olie vullen bij een beurt komt ook veel voor.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: motor houdt soms in



Bericht door Marianjacques »

Mijn ervaring met 2.8 jtd.
Oliepijlen als de motor een paar uur stilstaat..koud is.
Ik heb dezelfde rare..niet goed te pijlen niveau op de pijlstok, indien ik meet kort na de motor af gezet te hebben.
Lijkt wel of de olie niet aan de pijlstok blijft hangen, of dat de pijp waar de pijlstok doorloopt, nog wat achtergebleven olie aan de pijlstok smeert.
Moet even uitdruppelen denk ik...
Maakt niet uit voor of na de oliewissel.
Als ik olie pijl voor vertrek..dus motor koud en camper niet scheef staand, zie ik wel een duidelijk niveau op de pijlstok.




Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

motor houdt soms in



Bericht door Fleurette »

En dat de ie na 10.000 km al pikzwart is, dat is ook gewoon normaal? Ik had zelf ingeschat dat het meer de kleur van oorsprong zou behouden?

P.s camper stond bij pijlen al paar dagen stil.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: motor houdt soms in



Bericht door Kroppie »

Meine schreef:
zo 19 aug 2018, 18:56
Voor een dieselmotor is dit volkomen normaal, lekker zo laten, laat je niet gek maken. Als je oliepeil stijgt is er wel iets mis, daar moet je de oorzaak van zoeken. Te veel olie vullen bij een beurt komt ook veel voor.
en hoe komt dat teveel vullen vaak?, meestal gooit de monteur echt niet teveel in , hij doet er precies in wat de fabrikant voorschrijft, maar is de oude olie wel geheel afgetapt, zit de aftap wel op precies het laagste punt, stond de auto niet iets scheef, is er lang genoeg uitgelekt,allemaal dingetjes, waardoor het ook komt dat de nieuwe olie al meteen weer zo zwart is.

als ik bij mijn peugeot j5 olieververs dan kan ik met een vacuumpomp nog bijna 200cc oude olie via het aftapgat er uit zuigen, en na 3200km is de nieuwe olie net een beetje verkleurd, en dat ding heeft al 236.000km gedraaid.

het is volkomen normaal dat nieuwe olie in een diesel pikzwart word, maar niet meteen na verversen al, da,s niet normaal(vind ik, maar men vind mij ook niet normaal, ik weet het :-B )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: motor houdt soms in



Bericht door Meine »

De olie op de foto zat er 10000 km in. Dan mag het toch inmiddels best een beetje zwart zijn?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: motor houdt soms in



Bericht door Kroppie »

dat mag dan best, van mij wel. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Re: motor houdt soms in



Bericht door Fleurette »

Bedankt voor jullie bijdragen. Ik rijdt morgen met een gerust hart naar de garage

Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

motor houdt soms in



Bericht door Fleurette »

Even korte terugkoppeling. Camper is vandaag bij de garage geweest.
Zie hier de (waarschijnlijke) oorzaak van het inhouden van de motor:
Afbeelding
De deksel van het luchtfilter was niet goed afgesloten (schroeven niet aangedraaid) hierdoor zijn er bladeren in het luchtfilter gekomen. 1 ervan zat voor de luchtinvoer van de luchtmassameter. Hierdoor werden geregeld (maar niet altijd) verkeerde waarden afgegeven waardoor er onvoldoende brandstof aan de motor wordt geleverd.

Olie is gecontroleerd. Was iets te veel en dat heeft men afgetapt. Viscositeit was goed en ook geen sporen van diesel. Wel de opdracht gekregen komende 1500 km elke 500 km te peilen. Als niveau weer stijgt, dan is er wat loos.

Benieuwd of de storing idd weg blijft de komende km’s. Ik hoop het maar na een x aantal teleurstellingen wordt je sceptisch.

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: motor houdt soms in



Bericht door Kroppie »

bedankt voor de melding. :thumbup:
slordigheid (luchtfilter los, teveel olie) met vervelende gevolgen, hopelijk volgende x beter.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: motor houdt soms in



Bericht door isoplus »

Goed gevonden, kleine oorzaak met vervelende gevolgen door slordigheid en geen goede controle, Dat moet dus wel beter.
Plaats reactie