Constructie kantelbaar zonnepaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

Hallo allemaal, ik weet niet of dit het goede gedeelte is van het forum, maar dit leek mij de beste.

Wij zijn bezig met het ombouwen van onze Renault Master L2H2 tot camper en we willen hier zonnepanelen opleggen. Aangezien we ook naar het Noorden willen en ook in de wintermaanden in onze camperbus zullen verblijven zouden we de zonnepanelen graag kantelbaar maken. Ik heb op internet al wat kant-en-klare oplossingen gevonden, maar die zijn meestal om de panelen over hun korte as te kantelen. Door de beperkte ruimte op ons dak, zullen ze in de breedte komen te liggen, waardoor het het handigste is om ze over hun lange as te kantelen. De constructie die ik wil maken is met behulp van L profielen van aluminium met draaidoppen om ze makkelijk te kunnen verstellen.

Mijn vraag is wat voor profielen ik het beste kan gebruiken met het oog op de grote druk die er tijdens het rijden op de snelweg met tegenwind op zou kunnen komen. Het gaat over 2x100W panelen van 1190x510x35. Ze wegen 7,6kg. De aluminium profielen waar ik nu aan denk zijn 1190x30x30 met een materiaaldikte van 3mm. Deze wil ik op het dak van mijn bus lijmen en aan de kant van het zonnepaneel vastschroeven zoals bij doorsnee bevestigingen.

Hieronder wat visualisaties van hoe ik het voor me zie. Ik zie de feedback graag tegemoet.
Bijlagen
solar3.jpg
solar3.jpg (50 KiB) 1438 keer bekeken
solar2.jpg
solar2.jpg (26.15 KiB) 1438 keer bekeken
solar1.jpg
solar1.jpg (38.9 KiB) 1438 keer bekeken
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door FredV »

Vlak de kracht van de rijwind -en wel/of niet in combinatie met tegenwind niet uit!!!
Als ik naar het laatst plaatje kijk is het paneel aan beide zijde kantelbaar. Als je op een standplaats toch je panelen moet richten zou ik bij dit soort verplaatsingen de panelen gewoon plat leggen; overigens zou ik dat bij elke verplaatsing doen.
Bovendien als de staander altijd van dezelfde lengte is/blijft wordt bij het instellen van een kleinere hoek de kracht op het scharnier en het paneel door het hefboomeffect groter.
Verder zou ik een wat steviger profiel nemen en voor bevestiging minimaal M6.
Knibbel
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Op je tekening kantel je het paneel om de korte as....
Dan vraag ik me ook gelijk af wat je bedoelt met een paneel in de breedte.. Want dan zou ik ze om de korte as kantelen....

Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Cee Pee »

Die 3 mm profielen zijn zwaar zat, ik had dat op mijn vorige camper ook en die panelen zaten als een huis.
Je hoeft de camper er niet aan op te tillen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door FredV »

Nee optillen niet, maar voor deze bevestiging kun je in 5mm profiel draad tappen. Dat in combinatie met een veerringetje is steviger dan in 3 mm. Je hoeft dan ook niet te klooien met moertjes., dan wel deze Argon Arc (TIG) aan het profiel bevestigen.
Knibbel
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

FredV schreef:
di 14 aug 2018, 17:10
Vlak de kracht van de rijwind -en wel/of niet in combinatie met tegenwind niet uit!!!
Als ik naar het laatst plaatje kijk is het paneel aan beide zijde kantelbaar. Als je op een standplaats toch je panelen moet richten zou ik bij dit soort verplaatsingen de panelen gewoon plat leggen; overigens zou ik dat bij elke verplaatsing doen.
Ja natuurlijk klap ik ze in tijdens het rijden. Tijdens het rijden wil ik mijn accu laden doormiddel van de alternator.
FredV schreef:
di 14 aug 2018, 17:10
Bovendien als de staander altijd van dezelfde lengte is/blijft wordt bij het instellen van een kleinere hoek de kracht op het scharnier en het paneel door het hefboomeffect groter.
Verder zou ik een wat steviger profiel nemen en voor bevestiging minimaal M6.
Zou je voor de staander dan een sterker profiel nemen dan de rest? Ik zal deze denk ik vooral tot halverwege de lengte plaatsen omdat de krachten anders inderdaad erg groot kunnen worden.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

FredV schreef:
di 14 aug 2018, 17:44
Nee optillen niet, maar voor deze bevestiging kun je in 5mm profiel draad tappen. Dat in combinatie met een veerringetje is steviger dan in 3 mm. Je hoeft dan ook niet te klooien met moertjes., dan wel deze Argon Arc (TIG) aan het profiel bevestigen.
Ja klooien met moertjes zag ik ook niet zitten, dus ik dacht aan de achterkant de moer vastlassen. Van Argon Arc heb ik nog nooit gehoord, zal eens wat onderzoek doen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

je kan ook blindklink moeren (soort popnagel met inwendige schroefdraad) nemen , hoef je niet te lassen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door FredV »

Voor de staander hoef je geen hoekprofiel te nemen. Een stevig plat is voldoende.
Teken de scharnierverbinding eens uit met 30x30. dan de bevestiging met de staander onder een hoek; bekijk dan wat er aan materiaal verblijft na aftrek profieldiktes en het verbindingsgat, of nog beter: maak een proefverbinding op de manier zo als je dacht te gaan doen. Vind je dat voldoende>>> Ok dan.
Succes.
Knibbel
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

PaulBng schreef:
di 14 aug 2018, 17:21
Op je tekening kantel je het paneel om de korte as....
Dan vraag ik me ook gelijk af wat je bedoelt met een paneel in de breedte.. Want dan zou ik ze om de korte as kantelen....
Woops sorry, ik bedoel ook om de korte as kantelen. Zo gaat de opstelling ongeveer worden
Bijlagen
solarRoofSetup.jpg
solarRoofSetup.jpg (44.51 KiB) 1330 keer bekeken
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door FredV »

Hier ging ik vanuit door de door jou getoonde modellen.
Knibbel
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

Kroppie schreef:
di 14 aug 2018, 17:52
je kan ook blindklink moeren (soort popnagel met inwendige schroefdraad) nemen , hoef je niet te lassen

jos
ja die heb ik gezien in de filmpjes van Greg Virgoe op Youtube, zag er interessant uit. Dan moet ik echter wel zo'n tang aanschaffen of naar iemand op zoek die mij wilt helpen. Bedankt voor de tip jos!
FredV schreef:
di 14 aug 2018, 17:58
Voor de staander hoef je geen hoekprofiel te nemen. Een stevig plat is voldoende.
Teken de scharnierverbinding eens uit met 30x30. dan de bevestiging met de staander onder een hoek; bekijk dan wat er aan materiaal verblijft na aftrek profieldiktes en het verbindingsgat, of nog beter: maak een proefverbinding op de manier zo als je dacht te gaan doen. Vind je dat voldoende>>> Ok dan.
Succes.
Bedankt voor de tip! Ik heb de tekeningen ook naar aluminiumopmaat gemaild en zij zijn nu aan het uitzoeken wat zij zouden doen. Dat wacht ik nog even af en dan ga ik daar bestellen denk ik. Ik zal het resultaat hier weer delen als ik het niet vergeet ;)
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door FredV »

Voor blindklinkmoeren moet je wel een groter gat boren>>> materiaalverlies in de staander bedoel ik. Deze moet je toch al rondmaken om te kunnen scharnieren op de verschillende plaatsen.
Overigens met wat fantasie wel wat meer werk en verschillende losse staanders kun zowel aan de korte zijde als aan de lange zijde het paneel op deze manier kantelbaar in alle richtingen maken. Neem dan stevige staanders waarin je dan draad gaat tappen>>> past altijd en is het goedkoopste.
Knibbel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

Max en Evelien schreef:
di 14 aug 2018, 19:14


ja die heb ik gezien in de filmpjes van Greg Virgoe op Youtube, zag er interessant uit. Dan moet ik echter wel zo'n tang aanschaffen of naar iemand op zoek die mij wilt helpen. Bedankt voor de tip jos!
hoef je geen tang voor aan te schaffen, vaak hebben garages of motorzaken wel zo,n set, voor een paar euro wel geplaatst, of met een boutje en een moer aantrekken gaat ook ,duurt wat langer , maar voor die paar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie