Constructie kantelbaar zonnepaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

Oke, als het gaat over die blindklinkmoeren, in welk van de onderdelen zouden jullie die zetten? Want je moet hem natuurlijk vast kunnen zetten zonder de tussenstukken, maar ook met
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

zoals je het getekend hebt, om het paneel vast te zetten en in de staanders om het te kantelen, om het vast te zetten alleen maar in de uiteinden van de hoeklijnen die aan het paneel vast zitten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Even terzijde, heb je ook gezocht in dit forum over kantelbare panelen? Er is een boel over gezegd en geschreven.
Tenzij ik het mis heb, is de tendens.. beter en extra paneel dan gedoe met kantelen... Als je dat kwijt kunt natuurlijk!
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

PaulBng schreef:
di 14 aug 2018, 20:12
Even terzijde, heb je ook gezocht in dit forum over kantelbare panelen? Er is een boel over gezegd en geschreven.
Tenzij ik het mis heb, is de tendens.. beter en extra paneel dan gedoe met kantelen... Als je dat kwijt kunt natuurlijk!
Ja wel gezocht. Extra paneel kan ik niet kwijt op het dak, heb al moeite met deze en een los paneel zou kunnen, maar dat kan ik altijd nog doen als blijkt als dit niet goed genoeg is.
Beschikbare ruimte is 130x120 ongeveer
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door FredV »

Och... en als het werkt en voldoet dan neem je dat gedoe toch op de koop toe. Ik vind het een leuk idee en praktisch goed uitvoerbaar. Ik mag dat wel: zelf wat maken naar een idee wat zich steeds meer ontwikkeld met eventuele hulp van andere met ideeën die vervolgens binnen jouw keuzes kunnen aansluiten in het totale plaatje dat je voor ogen hebt. Er is toch niets mooier dan de voldoening over zelf iets gemaakt te hebben en nog werkt ook.
Nogmaals succes.
Knibbel
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

Dankjewel Fred! Leuk om zulke enthousiaste reacties te lezen 😊
FredV schreef:
di 14 aug 2018, 20:53
Och... en als het werkt en voldoet dan neem je dat gedoe toch op de koop toe. Ik vind het een leuk idee en praktisch goed uitvoerbaar. Ik mag dat wel: zelf wat maken naar een idee wat zich steeds meer ontwikkeld met eventuele hulp van andere met ideeën die vervolgens binnen jouw keuzes kunnen aansluiten in het totale plaatje dat je voor ogen hebt. Er is toch niets mooier dan de voldoening over zelf iets gemaakt te hebben en nog werkt ook.
Nogmaals succes.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

Het is dan eindelijk zover. Ik heb de aluminium profielen besteld en ga ze vanmiddag ophalen. Zondag heb ik tijd om het systeem te gaan maken, maar ik ben er nog steeds niet over uit hoe ik de profielen aan elkaar vast ga maken.

Ik heb gekozen voor aluminium hoekprofielen van 3x3cm van 3mm dik en voor de tussenstukke een platte staf van 3cm bij 4mm dik. De profielen wil ik vastlijmen op het dak met de juiste Sikaflex.

Mijn plan tot nu toe: ik wil in de profielen gaten voorboren en hier dan draad in tappen (M6). Omdat ik de panelen wil verstellen wil ik iets hebben wat eenvoudig los te maken is, dus ik dacht aan van die bouten met daarop een draaiknop. Volgens mij heten die sterknoppen. Ik kan deze echter nergens in een winkel vinden... Weet iemand of een bouwmarkt deze aanbiedt? Als dit tappen niet gaat, dan zou ik gewoon een vleugelmoertje aan de achterkant willen plaatsen en op deze manier het eenvoudig demontabel maken.

Dan nog de montage van het aluminium profiel aan het zonnepaneel. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik dacht altijd om gewoon een rvs(?) M6 bout erin te draaien met een moer aan de achterkant. Of misschien moet ik dit ook met Sikaflex vastmaken?

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Ik vind 3mm aluminium te mager om m6 getapt in vast te zetten. Zeker als het regelmatig wordt los/vast gedraaid.
Je kunt misschien wel een bout van achter af erin vastdraaien en aan de andere kant zo'n knop draaien.

Die knoppen heb ik nog nooit los zien liggen. Maar wandel eens door een bouwmarkt rond en kijk of ze goedkope dingen hebben waar ze aan zitten...

Ik heb twee kleine geluidbox-ophangbeugels waar ze aan zitten....
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

PaulBng schreef:
vr 05 okt 2018, 11:46
Ik vind 3mm aluminium te mager om m6 getapt in vast te zetten. Zeker als het regelmatig wordt los/vast gedraaid.
Je kunt misschien wel een bout van achter af erin vastdraaien en aan de andere kant zo'n knop draaien.
Aan de dikte twijfel ik ook, maar was uitgegaan van het advies van https://www.tosec.nl/plaatbewerking/tappen/. Zij zeggen minimaal 2xspoed. Dat komt bij M6 op 2x1mm, dus dan zou 3mm genoeg zijn. Ze zeggen echter ook iets over dunner plaatwerk...

Heb natuurlijk wel 2x3mm (beide profielen op elkaar) en met de uitzetters ertussen zelfs 10mm. Of mag ik dit niet bij elkaar optellen?

[DISCLAIMER ik heb absoluut geen ervaring met draadtappen]
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

ik heb in zd frankrijk eens iemand gezien met een kantelbaar paneel, die had op de 4 hoeken het paneel vastgezet met rubber mastvoeten van een surfplank, die zaten met vleugelmoeren vast en fungeerden als scharnier, en met 2 strippen als steun kon hij ze alle 4 de kanten op gewenste schuinte zetten, zag er goed uit en volgens de (duitse )eigenaar werkte het prima. misschien een idee, kun je alle kanten op .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door Max en Evelien »

Haha dat is ook een leuk idee Kroppie. Nog niet aan gedacht. Mastvoeten heb ik nog zat liggen, maar wordt denk ik lastig combineren met wat ik nu al heb. Ik zal het in gedachte houden voor het bevestigen.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door FredV »

Max en Evelien schreef:
PaulBng schreef:
vr 05 okt 2018, 11:46
Ik vind 3mm aluminium te mager om m6 getapt in vast te zetten. Zeker als het regelmatig wordt los/vast gedraaid.
Je kunt misschien wel een bout van achter af erin vastdraaien en aan de andere kant zo'n knop draaien.
Heb natuurlijk wel 2x3mm (beide profielen op elkaar) en met de uitzetters ertussen zelfs 10mm. Of mag ik dit niet bij elkaar optellen?

[DISCLAIMER ik heb absoluut geen ervaring met draadtappen]
Ik had, dacht ik begrepen, dat deze constructie scharnierend wordt en blijft? Wanneer dat zo is dien je rekening te houden met voldoende speling en ringen tussen de uitzetter en de profielen gebruiken.
2x 3 mm is in principe wel voldoende voor draad M6; maar de bout dient alsnog geborgd te worden tegen uittrillen. Ook hier zou ik ringen gebruiken.
Dus geen draad tappen in de uitzetter. Wel dan met een diameter gat 6,5mm. En een borgmoer aan de achterkant; eventueel extra met een loctite.
Knibbel
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1807
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door doov »

Van de zomer zag ik een campert met een schotelantenne waarop aan de achterzijde een zonnepaneel zat.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Constructie kantelbaar zonnepaneel



Bericht door FredV »

Nog even als toevoeging: ik vind die 3x3 profielen zelf ook wat mager, Maar als een deskundige dat voldoende vind. Ok prima toch.
Knibbel
Plaats reactie