Een e-Bike lift?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Een e-Bike lift?



Bericht door FredV »

Ik heb nu op de achterwand van mijn Dethleffs t-5801 een vaste fietsendrager voor 4 fietsen. Deze drager heb ik veranderd van 4 nu voor 3 normale 28’’ fietsen. De bevestigingen aan de achterwand zijn stabiel en hebben nog nooit problemen gegeven.
Wij hebben sinds kort 2 E-bikes aangeschaft en deze vind ik, ook zonder accu, te zwaar om die 1.25 meter te tillen.
Een trekhaak systeem komt niet ‘im frage’. Door de benodigde chassisverlenging etc. komt er mij teveel extra gewicht op mijn achteras. Op zich zou dat wel net kunnen, maar ik wil dat liefs niet!

Na mijn uitgebreide zoektocht binnen het ruime aanbod op het web naar elektrische E-bikes liften, ben ik beland bij Memo Europe met een lift van BR-systems geschikt voor 60 kg en een eigen gewicht van 20 kg. Niet de goedkoopste, maar wel van goede kwaliteit en meerdere mogelijkheden. Monteren kan ik zelf wel. Ik ga aan de bovenkant voor de zekerheid wel een extra ankerplaat gebruiken aan de binnenkant.
Eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt, maar ben ik toch geïnteresseerd in ervaring(en) van anderen. Immers goede tips zijn altijd welkom.
Dus mijn vraag: zijn er gebruikers van deze lift? En wat is hun ervaring?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Knibbel
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: E-Bike lift



Bericht door 't Busje »

Sinds dit voorjaar hebben wij een Thule Lift V16 12v voor onze e-bikes. Ik vind het een verademing in vergelijking met de vaste fietsdrager die we eerst hadden. We hebben hem er door de dealer op laten zetten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: E-Bike lift



Bericht door Don Esteban »

>>Wij hebben sinds kort 2 E-bikes aangeschaft en deze vind ik, ook zonder accu, te zwaar om die 1.25 meter te tillen.<<
Precies om die reden heb ik ook recent een elekrische fietsendrager laten monteren op onze Hymer B 514 CL. Geen Memo Europe maar een Thule lift V 16 elektrisch. (zie eerder bericht van 't Busje) Dus ik kan je alleen mijn ervaring met de Thule delen.
Hij weegt inclusief motor 18 kg en heeft een maximale draagkracht van 50 kg. Maximum gewicht 1 fiets 30 kg. Onze e-bikes wegen zonder accu 19 en 21 kg dus de Thule is er prima geschikt voor. Ik ken de Memo Europe drager niet maar ik ga er vanuit dat je voor deze prijs ook een goede kwaliteit mag verwachten. De Thule is aanmerkelijk goedkoper. Voor mijn Hymer moest er wel een verlengstuk gekocht worden a.d. 75 euro en ook de houders waar de drager ingehaakt worden, zijn veranderd.
Ik zie dat de Memo Europe vertikaal werkt via een geleider. De Thule rol je uit met twee canvas banden op een elektrisch aangedreven rol. (BUSJE: moet jij ook in het begin de hele zaak een klein duwtje geven voordat hij begint te rollen? De monteur zei dat dit normaal was.) De dragers zakken tot hooguit 20 cm van de grond dus de fietsen erop plaatsen is nu een fluitje van een cent. En vooral dáárom heb ik het ding dan ook gekocht. Ook al kan ik nog wel 20 kg boven mijn hoofd tillen, mijn schouders begonnen het laatste jaar behoorlijk te protesteren.
Ik heb de Thule niet zelf gemonteerd maar dit door een camperbedrijf laten doen. STOM want ik had hem op diverse plaatsen met 20% korting kunnen kopen en mij tevens een beschamend hoog werkplaatstarief kunnen besparen door hem zelf te monteren. Bleek later dat dit makkelijk had gekund. Maar ja, je bent nooit te oud om...… je vingers te verbranden.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: E-Bike lift



Bericht door 't Busje »

Don Esteban schreef:
di 14 aug 2018, 14:58
(BUSJE: moet jij ook in het begin de hele zaak een klein duwtje geven voordat hij begint te rollen? De monteur zei dat dit normaal was.)
Dat moet inderdaad bij het laten zakken, want in de hoogste stand gaat hij net over het dode punt heen, zodat niet het volle gewicht aan die hijsbanden en de as hangt, maar op de "scharnieren". De monteur had gelijk en het staat trouwens ook in de gebruiksaanwijzing.
Ik kan zo'n ding niet zelf monteren. Vooral het uitmeten durf ik niet aan.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: E-Bike lift



Bericht door Don Esteban »

Evert, bedankt voor je reactie. Ja, dat dode punt daar moet ik hem even overheen brengen. Ergens ook wel logisch. Voor de rest ben ik ook tevreden met dit rek. Nu ik eenmaal weet hoe het allemaal zit, had ik het eigenlijk best zelf aangedurfd. Het vorige rek heb ikzelf ook geplaatst. De Hymer heeft standaard af fabriek twee adaptors waar de drager ingehaakt kan worden. Inhaken, onder twee gaten aftekenen op de hoogte van de reeds aanwezige buisgaten, voorzichtig doorboren en aan de achterkant een aluminium strip plaatsen en doorboren. Twee bouten twee moeren en klaar. Althans zo heb ik de vorige drager geplaatst. De monteur heeft bij deze elektrische drager zelfs alleen maar schijfjes gebruikt. Ik vind dat te weinig. Ik ga dat op een winterse 'verveeldag' verstevigen met een aluminium strip aan de binnenkant.
Laatst gewijzigd door Don Esteban op di 14 aug 2018, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: E-Bike lift



Bericht door merallas »

Wij hebben nu een paar jaar de lift van Memo Europe in gebruik. Mooi ontwerp, je kunt de fietsen er nagenoeg zonder tillen oprijden en werkt naar volle tevredenheid. Wel een paar aanpassingen: gebruik de oude goten van mijn vorige fietsdragen, omdat die veel lichter zij; omdat bij mij de fietsen er assymmetrisch op staan heb ik de geleiding iets aangepast; heb er een afstandsbediening aan gemaakt omdat het handig is als je er een beetje omheen kunt lopen tijdens het liften, vooral als het dekzijl erop zit. Afstandsbediening kun je min of meer kant en klaar kopen in China voor iets meer dan 10 euro.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Een e-Bike lift?



Bericht door FredV »

Is deze afstandsbediening bekabeld zoals bij een laadklep? Of is deze draadloos?
Knibbel
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: Een e-Bike lift?



Bericht door merallas »

Draadloos, b.v. deze

https://nl.aliexpress.com/item/433Mhz-U ... 4c4d18vOF2

Er is ook een iets duurder zwaarder type, maar tot dusver lijkt deze voldoende robust om de liftmotor aan te sturen.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Een e-Bike lift?



Bericht door FredV »

OK thanks. Dat zal me de kop niet kosten
Knibbel
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Een e-Bike lift?



Bericht door FredV »

Van de week eindelijk weer wat meer tijd om mij te kunnen oriënteren welke lift voor mij het best geschikt is.
Bedankt voor jullie informatie welke ik mee zal nemen in mijn afweging.
Knibbel
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Een e-Bike lift?



Bericht door 't Busje »

Misschien nog even ter info het volgende: De Thule fietslift heeft achter de camper ongeveer een meter extra nodig, omdat hij uitzwaait bij het zakken. Daar moet je dus rekening mee houden bij het neerzetten van je camper. Zie https://youtu.be/QnGdd0x-1eA
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Een e-Bike lift?



Bericht door FredV »

dank je wel
Knibbel
jet55
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:06

Re: Een e-Bike lift?



Bericht door jet55 »

Op onze camper zit ook een Thule
Wij vinden het ideaal, hebben er veel plezier van
Jet
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Een e-Bike lift?



Bericht door FredV »

Mijn keuze wordt naar volgende week uitgesteld. Deze week onverwacht in Zeeland de zon opgezocht met een kleindochter in haar laatste vakantieweek.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Knibbel
Plaats reactie