Advies: roest chassis Ducato (1992)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
tessenderlo
Berichten: 211
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door tessenderlo »

Als je voorlopig geen tijd of zin hebt is het inspuiten met WD 40 een goede oplossing.
Je moet de eigenschappen van WD 40 maar eens opzoeken, het kruipt als het ware onder het water door en blijft daardoor heel lang op het roest zitten dat het afschermt van lucht en vocht en dus geen verdere roestvorming meer.
Ik heb het bij onze camper alle jaren al zo gedaan en er is eigenlijk na 10 jaar geen roest te zien, het werkt volgens mij dus echt wel, en zeker het proberen waard.
Je kan WD 40 in bussen van 5 liter kopen.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door blizard »

WD40 heeft geen blijvende eigenschappen, je zal iedere keer het weer moeten herhalen.
Bovendien is WD40 zwaar overschat, is gewoon diesel met een geurtje..
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door Peter LMC »

Ik gebruik ook wel eens WD40 maar niet veel.
Er zijn veel betere op de markt maar niet zo goedkoop.
Spuit WD40 maar eens op een blank ontvet metalen plaatje en leg dit buiten neer.
Na 2 dagen is het helemaal vervlogen en niets meer van te zien en komt de eerste roest alweer.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door iceskater »

WD40 heeft inderdaad korte levensduur. Voorheen had ik een VW T3 bus met roest en Fluid Film werkte hierbij echt heel goed. Geeft een vettig laagje met anti-corrosie eigenschappen. Bovendien kruipt het in alle hoeken en gaten net als kruipolie.

https://www.ebay.de/itm/Fluid-Film-AS-R ... luid+.TRS0
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door blizard »

Als je een penetrerend product als Owatrol wil gebruiken, blijf dan weg van WD40. De penetrerende werking zal sterk verminderen.
Owatrol is ook heel geschikt om verf te verdunnen, je zal zien dat je veel meer oppervlak kan verven, en het vloeit beter omdat het de drogingsproces vertraagt. Nadeel is dus een langzamere droging.
Probeer maar eens een beetje grondverf te mengen met owatrol, en smeer dat op kaal hout. Na 10 min. zie je niks meer van die verf, is er volledig ingetrokken. Dat is pas impregneren!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door Peter LMC »

We dwalen een beetje af denk ik.
Maar voor hout (en andere dingen) heb ik gekookte lijnolie.
Is Owatrol niet op lijnolie basis :?:
Hier gehaald toen ik er eens langskwam.
http://www.gekooktelijnolie.nl/bestellen/
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door blizard »

Het ging met erom om de werking van Owatrol aan te geven, sorry...
Het is trouwens op basis van visolie, en wordt dus veel op schepen gebruikt :-B
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door dieseltje+ »

Is idd een beetje een afdwaling.
Blizard heeft wel een punt en om anderen te behoeden...
Is al vaker gepasseerd op het forum, sterkste punt van WD40 is de marketing.
En wat Peter LMC al aangaf : Er zijn veel betere op de markt maar niet zo goedkoop.
Kanttekening, gezien de (slechte) werking van WD40 kan het maar zo zijn dat in verhouding WD40 DUURDER is.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door rinusf »

blizard schreef:
di 14 aug 2018, 8:53
Het is natuurlijk een afweging, maar het zou jammer zijn als na 5 jaar de camper hierop wordt afgekeurd.
Als TS het zelf kan ben je met 200 euro klaar, en heb je een beter beschermde bus dan toen hij uit de fabriek rolde
Mijn grootste probleem, als ik de verschillende adviezen lees, is dat ik in een rijtjeshuis woon zonder eigen parkeerplaats en dus niet de plek en de ruimte heb om hier goed mee aan de slag te gaan. Ik weet eigenlijk niet wat het kost om een brug te huren.
Ik zag op de site van Mike Sanders staan dat je de behandeling ook kan laten uitvoeren. Ik zal eens navragen wat dat kost...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door Kroppie »

ik doe het op de manier van sanders echter met een mengsel van vaseline en 10% bijenwas, waarom, wel ik kon 40kg vaseline voor een prikkie kopen bijenwas kost ook 3x niks bij een imker, en zorgt ervoor dat de vaseline in koude toestand een stuk harder is en aan de onderkant van de auto beter aanwezig blijft.
om het jaar ff herhalen en de camper is na 29 jaar op een plekkie bij de paravan na nog roestvrij, geeft een gigantische klerezooi, maar ik mag het als ik de auto van de garagehouder ook ff doe, daar in een weekend doen,omgeving afdekken met folie, en spuiten maar ideaal.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door Kroppie »

iceskater schreef:
di 14 aug 2018, 8:50
Ik zie zo weinig bijzonders dat ik lekker zo door zou rijden. Die redt het de komende 10 jaar nog wel zo hoor 8-)
En als je het echt wilt aanpakken, schoonborstelen met staalborstel, ontvetten en dan hammerite of andere verf die direct over roest kan.
ik lees dat je bij god niet weet waar je het over hebt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door blizard »

Kroppie schreef:
di 14 aug 2018, 12:07
ik doe het op de manier van sanders echter met een mengsel van vaseline en 10% bijenwas, waarom, wel ik kon 40kg vaseline voor een prikkie kopen bijenwas kost ook 3x niks bij een imker, en zorgt ervoor dat de vaseline in koude toestand een stuk harder is en aan de onderkant van de auto beter aanwezig blijft.
om het jaar ff herhalen en de camper is na 29 jaar op een plekkie bij de paravan na nog roestvrij, geeft een gigantische klerezooi, maar ik mag het als ik de auto van de garagehouder ook ff doe, daar in een weekend doen,omgeving afdekken met folie, en spuiten maar ideaal.

jos
Ja Jos, dat kan TS doen als hij de roest aangepakt heeft.
Er zijn ook mensen die conserveren met hydrauliek olie, ook een kliederboel.
Gebruikersavatar
Moeton
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 20:55

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door Moeton »

Hallo, Zelf heb ik bij mijn vorige campers goede ervaring met Mike Sanders.
Eerst de losse roest eraf borstelen / bikken, eventuele door geroeste plaatsen vervangen.
Mike Sanders vet verwarmen middels een verf fohn of met een brander op de buiten zijde van het blik.
Met een grove kwast goed aanbrengen, dan rot dat dus nooit meer.
Heb daarna nog 5 jaar met deze camper gereden en nooit de bodem meer hoeven bij te werken.
Mike Sanders is niet goedkoop maar wel erg goed.


ps. wat ik niet op de foto's zie zijn de deur dorpels, ook een zwakke plek bij campers van die leeftijd.
Dethleffs GlobeBus T4 2013
Ducato 130 pk 2.3 jtd multijet.
Leven en laten leven.

Groeten,
Moeton.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies: roest chassis Ducato (1992)



Bericht door Kroppie »

ik vind het dragende gedeelte belangijker dan een paar deurdorpels ,dat plaatwerk is nog goed te vinden en niet duur, chassis delen vind je niet .

en ik vind mike sanders in vergelijking met andere (goede) middelen erg goedkoop , en wat ik gebruik d vaseline met bijenwas komt heel erg overeen met dat spul.

dus kan je goedkoop vaseline vinden ([militaire]dumphandel), pak je kans, beetje bijenwas erdoor en je hebt wat de navo gebruikt (google op: gurulan px11)
werkt erg goed heb ik gemerkt en als de navo het gebruikt om het geschut op schepen tegen het zeewater te beschermen, zal het ook wel bij een auto,tje wel werken heb ik gedacht, en goed gedacht blijkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie