Centrale deurvergrendeling bestuurders- en bijrijderzijde volledig dood (type 244)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
haroldhukema
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 21:46

Centrale deurvergrendeling bestuurders- en bijrijderzijde volledig dood (type 244)



Bericht door haroldhukema »

Goedenavond,

We hebben een Hymer camper op een Fiat Ducato 2.8JTD chassis, type 244, bj 2004, 128pk, automaat met 4 versnellingen. Alles funktioneert in grote lijn prima. We gebruiken een uitklapbare sleutel (deuren, starten, tankdop) en een afstandsbediening met 4 knoppen voor vrijgave voor het starten en het alarm.
Ons problem wat zich plotseling voordeed, hebben we ca. 5 weken geleden ook al gehad. Toen heb ik het op een voor mij logische wijze kunnen oplossen maar helaas lukt dat nu niet.
Namelijk van het ene op het andere moment werkt de centrale deurvergrendeling niet meer. Ofwel, deze is helemaal 100% dood.
De centrale portiervergrendeling (deuren bestuurderszijde en bijrijderzijde) reageert totaal niet meer op de sleutel in de deur aan bestuurderszijde, de deur aan bijrijderzijde of de afstandsbediening. De elektrische motoren in de deuren doen helemaal niets. De afstandsbediening funtioneert verder prima om het alarm in- of uit te schakelen en om vrijgave voor het starten te krijgen.
Enige weken geleden heb ik o.a. alle stekkerverbindingen gecontroleerd en bij het loshalen van de stekker in de kabel aan de bestuurderszijde met opschrift "PORTA ANT.LPOSX", funktioneerde de automatische vergrendeling van de deur aan bestuurderszijde weer met de sleutel. Wanneer ik de sleutel draaide nam de elektrische aandrijving van de vergrendeling de open en sluitbeweging over. De stekker heb ik toen schoongemaakt en een beetje contactspray gebruikt, en beide deuren reageerden weer normaal op de sleutel en de afstandsbediening. Ik kon dit ook meerdere keren herhalen.
Dus dacht ik dat de oorzaak een slechte stekkerverbinding was.
Nu echter is het niet meer de stekkerverbinding. Alle zekeringen heb ik gecontroleerd en deze zijn allemaal goed. De kabels aan beide zijden tussen de deuren en het chassis heb ik bij de doorvoeringen gecontroleerd en hier lijkt niets bijzonders te zien. De kabels zijn in uitstekende staat.
Op het internet heb ik verder niets kunnen vinden.
Ich heb een pdf-boek van Iveco gekocht en een e-learn CD van Fiat Ducato 2002-2006. Echter hebben beide geen elektrische schema's.

Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken? Of hoe dit misschien is op te lossen?
Of kan iemand mij misschien helpen aan een naam van het juiste handboek? Paier of digitaal. Of kan iemand mij op wat voor wijze dan ook behulpzaam zijn om dit op te lossen of aan een een goed elektrisch schema te komen?

Alle hulp is welkom!
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Centrale deurvergrendeling bestuurders- en bijrijderzijde volledig dood (type 244)



Bericht door MonRoe »

Even een eerste gedachte, is dit ook zo met de 2e sleutel? Kan het misschien zijn dat het batterijtje in de sleutel bijna leeg is? Dat die nog wel genoeg power heeft voor het starten en het alarm maar niet voor de deurvergrendeling?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Centrale deurvergrendeling bestuurders- en bijrijderzijde volledig dood (type 244)



Bericht door Cee Pee »

Het lijkt mij sterk dat het aan het batterijtje ligt want TS heeft het er over dat hij het met de sleutel doet dus in het slot en draaien.
Daar komt geen batterij aan te pas.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Centrale deurvergrendeling bestuurders- en bijrijderzijde volledig dood (type 244)



Bericht door Slag+J16 »

Als er geen messing contact pennen in de deursponning zitten----welke groen uit geslagen zijn. Dan zou als er voldoende volt van de bediening komt de vergrendeling moeten werken.
Echter we hebben de afgelopen weken veel hoge temperaturen gehad ---dat de stelmotoren--cq de electrische sloten wel wat siliconen olie kunnen gebruiken---zijn gort droog, dus dat ook even proberen.
Jan
Plaats reactie