Startaccu opladen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Hanky-2

Startaccu opladen



Bericht door Hanky-2 »

Hallo,

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag:
Als de camper aan de paal staat dan worden de huishoudaccu's opgeladen en werkt alles op 220. Maar wordt in deze situatie ook de startaccu opgeladen?

Ik ben beneieuwd en alvast dank voor jullie reacties.

Hanky-2
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu opladen



Bericht door Kroppie »

niemand want dat is afhankelijk welk merk en type elektroblok er in de camper zit, en dat weten we nog niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8477
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Startaccu opladen



Bericht door EasyBee »

Tenzij je een heel slechte startaccu hebt, is het normaal gesproken niet nodig om de startaccu ook te laden. Die moet het heel lang vol kunnen houden zonder bijgeladen te worden. Maar je schrijft er niet bij wat voor camper je hebt, of die een controlepaneel heeft, wat voor installatie er in zit (Schaudt EBL type of anders). Heb je een multimeter? ALs je aan de paal wilt gaan staan en je meet voordat je aan de paal staat de startaccu en nadat je aan de paal staat. Zie je verschil in de gemeten waardes?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Hanky-2

Re: Startaccu opladen



Bericht door Hanky-2 »

Dank voor jullie reacties.
Helaas ben ik een analfabeet op het gebied van techniek dus de opmerkingen over de technische voorzieningen zoals het elektroblok zeggen mij niets. Ik neem aan dat het ergens in de papieren die bij de camper geleverd zijn zal staan. Anders kan de leverancier het mij wellicht vertellen.
Het gaat om een Knaus Sun TI 600 op een Renault chassis.

Groet en goede reis als jullie nog weg gaan of verder trekken.

Hanky
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Startaccu opladen



Bericht door dieseltje+ »

Dan is de opmerking/tip van EasyBee de meest eenvoudige manier om te controleren of de startaccu mee op geladen word als men aan de paal staat.
Multimeter op de accupolen van de startaccu. O.a. te koop bij de Lidl voor een appel en een ei.

Succes.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
sardonis
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 18:34
Locatie: N51 02.572 E5 34.944

Re: Startaccu opladen



Bericht door sardonis »

Klopt , laatst stond ik in de Lidl aan de kassa en had enkel twee appels bij en die kassierster kon me geen twee eieren teruggeven. Dan maar gewoon betaald met de pinpas oftewel de BC-kaart. :-B
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Startaccu opladen



Bericht door Peter LMC »

:lol3: Opglabbeekse humor.
Hanky-2

Re: Startaccu opladen



Bericht door Hanky-2 »

Hallo,

Dank voor de reacties. Vooral de tip van de multimeter is welkom! De Lidl is vlakbij en zo'n apparaatje lijkt me wel handig om bij je te hebben.
Wat betreft de camper: het is een Knaus Sun Ti 600 uit 2006. Welk "blok" er in zi weet ik nog niet. De camper staat nu bij de dealer voor wat kleine reparaties.

Groet.

Hanky-2
Plaats reactie