Motor reinigen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Motor reinigen?



Bericht door eef van baal »


paul snip schreef:Over de zin en onzin van toevoegingen:

Wij mogen met de dienstauto geen premium brandstof tanken. Naar aanleiding van de vele problemen met de roetfilters, verstuivers en EGR kleppen krijgen wij wél 2 maal per jaar 2 flesjes Forté. Eentje voor het brandstofsysteem en eentje voor het roetfilter. Blijkbaar gelooft de werkgever daar in.

Ik heb met mijn rijstijl overigens nog nooit motorische problemen gehad. Geen turbo, roetfilter of verstuivers hoeven laten vervangen. Zowel bij de camper als bij de dienstauto.

Het roetfilter van de camper heb ik bij ca 220.000 km verwijderd. De vorige eigenaar was ook een veel rijder. En het roetfilter zag er nog schoon en open uit. Wel hield de bus zo rond de 120 km licht in. Dit was na het uitschrijven van de EGR ook voorbij.
Nooit problemen maar wel de egr klep uitschakelenn, dit snap ik ff niet.



Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor reinigen?



Bericht door Kroppie »

ter voorkoming van.
heel verstandig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Motor reinigen?



Bericht door KTManiac »

eef van baal schreef:
za 11 aug 2018, 15:36
Nooit problemen maar wel de egr klep uitschakelenn, dit snap ik ff niet.
Het enige wat een EGR kan doen is problemen veroorzaken.
Dit misbaksel draagt op geen enkele wijze bij tot beter lopen of schoner blijven van de motor, maar zorgt eerder voor vervuiling in de inlaatkanalen.

Ding is uitsluitend bedoeld om in een bepaald (ook nog zeer beperkt) toerenbereik voor een iets verminderde uitstoot te zorgen. Weg d'r mee. :thumbup:
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Motor reinigen?



Bericht door FredV »

Van middag kwam mijn monteur Hans met een fles Triboron aanzetten. Had hij een paar maanden geleden van een paar collega’s in Duitsland gekregen die dat uit Finland hadden meegenomen. Hij heeft dat afgelopen 6 weken uitgeprobeerd in zijn Volvo en wat merken van collega’s en is er laaiend enthousiast over.
Ik mag het nu van hem uitproberen in mijn Outlander. Ik ben erg benieuwd en hou jullie op de hoogte. Overigens na wat googlen kun je dit merk gewoon in Capelle kopen bij triboron.nl

Vraag: kent iemand dit merk en in het bijzonder als Treibmittel Verstaerker voor automotoren. Heeft iemand hier ervaring mee? Volgens Hans na 2 tankbeurten al merkbaar.

Meer info op triboron.test. Vooral het Duitse YouTube filmpje lijkt interessant. Meerdere positieve reviews zijn er genoeg te vinden.


AfbeeldingAfbeelding
Knibbel
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Motor reinigen?



Bericht door Peter LMC »

Het zou makkelijk zijn als FredV er meteen de link naar de door hem
genoemd info er bij gezet had.
Hoeven wij niet te zoeken.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Motor reinigen?



Bericht door FredV »

Kun jij niet typen dan?
Knibbel
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor reinigen?



Bericht door isoplus »

Goed voor alles een wondermiddel dus.
Ik zou eerlijk niet weten hoe ik vast zou moeten stellen dat mijn camper beter trekt of zuiniger en rustiger loopt.
Daar heb je meetapparatuur en een testbaan voor nodig, dat heb ik allemaal niet.
Het blijft dan natuurlijk margewerk dus als je er in gelooft doen.
Mij maakt het niet uit of mijn camper 1 op 8 loopt of 1 op 8,oo5, sneller hoeft ook niet 120 km met 4000 kg vind ik al snel genoeg en boven de 130 levert slechts ongein op.
Dus ik zal geen geld uitgeven aan zo'n flesje, nou ja ik drink zelf ook geen Red Bull :wink: .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor reinigen?



Bericht door Kroppie »

voor een optimale werking word in de tank gooien bij volle maan aanbevolen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Motor reinigen?



Bericht door FredV »

Ik ga het sowieso uitproberen. Bedankt voor de tip.
Knibbel
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motor reinigen?



Bericht door seth_space »

Het maakt gebruik van Boron als toevoeging. Daar ging een alarmbel bij toen ik dat las.
Dit stuk geeft daar wat meer achtergrond van. Zip fuel was met Boron "versterkte" straaljager brandstof met een paar fikse nadelen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zip_fuel
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motor reinigen?



Bericht door de Jonckheer »

Kroppie schreef:
za 11 aug 2018, 20:32
voor een optimale werking word in de tank gooien bij volle maan aanbevolen.

jos
Wel tevens een wolkeloze hemel en zo staan dat de maan in je tankopening schijnt anders werkt het nog niet. :lol: :lol: :lol:
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Motor reinigen?



Bericht door FredV »

Als het Jomanda-water blijkt te zijn zal ik dat zeker melden.
Knibbel
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Motor reinigen?



Bericht door FredV »

seth_space schreef:Het maakt gebruik van Boron als toevoeging. Daar ging een alarmbel bij toen ik dat las.
Dit stuk geeft daar wat meer achtergrond van. Zip fuel was met Boron "versterkte" straaljager brandstof met een paar fikse nadelen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zip_fuel
Interessant om te lezen. En te weten dat straks misschien de vlam uit de pijp komt. Vanmiddag over de F35 in de Telegraaf gelezen; maar dat zal het wel niet worden.
Knibbel
Plaats reactie