Probleem startblokkering
Probleem startblokkering
Toen ik gisteren de bus wilde starten knipperde de kilometerweergave, het lampje van de startblokkering bleef branden. Het starten ging erg moeizaam en haperend, de motor liep verder normaal.
Na een rit van zo'n 170 kilometer de motor afgezet en daarna was het starten weer problematisch.
Vanmorgen brandde het rode lampje u de startaccu.
Waarschijnlijk is die onderhand aan vervanging toe.
Kan een lege en mogelijk kapotte, accu het lampje van de startblokkering doen branden?
Ik sta nu op een camping en ben even niet in de gelegenheid een garage te bezoeken maar we moeten natuurlijk wel weer weg.
Kan ik eventueel de hhaccu met kabels aansluiten op de startaccu te starten?
Na een rit van zo'n 170 kilometer de motor afgezet en daarna was het starten weer problematisch.
Vanmorgen brandde het rode lampje u de startaccu.
Waarschijnlijk is die onderhand aan vervanging toe.
Kan een lege en mogelijk kapotte, accu het lampje van de startblokkering doen branden?
Ik sta nu op een camping en ben even niet in de gelegenheid een garage te bezoeken maar we moeten natuurlijk wel weer weg.
Kan ik eventueel de hhaccu met kabels aansluiten op de startaccu te starten?
Groeten
Klaas
Klaas
Re: Probleem startblokkering
Massakabel tussen carrosserie en motor/bak gecontroleerd? Zou heel best eens daar in kunnen zitten.
Als de startonderbreker daadwerkelijk niet vrijgegeven wordt start hij niet moeilijk en haperend maar gewoon helemaal niet.
Het knipperen van de kilometerteller duidt bij Fiat en Alfa meestal op een communicatieprobleem tussen de onderlinge stuurapparaten. (Can-bus storing).
Het kan uiteraard ook een slechte accu zijn. Maar mijn eerste gedachte gaat uit naar de beruchte massakabel.
Als de startonderbreker daadwerkelijk niet vrijgegeven wordt start hij niet moeilijk en haperend maar gewoon helemaal niet.
Het knipperen van de kilometerteller duidt bij Fiat en Alfa meestal op een communicatieprobleem tussen de onderlinge stuurapparaten. (Can-bus storing).
Het kan uiteraard ook een slechte accu zijn. Maar mijn eerste gedachte gaat uit naar de beruchte massakabel.
Re: Probleem startblokkering
Als aanvulling op Pauls verhaal hierboven
Ja, dat kan, maar is inderdaad een noodoplossing voor het geval je startaccu aan zijn einde is. Dus eerst even Pauls tip nalopen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Probleem startblokkering
en dan wel met startkabels, niet met een dun kabeltje, en niet terwijl de auto aan de paal staat , om niet het risico te lopen dat de lader in de ebl overbelast word.
als de auto niet aan de paal staat geen probleem, (en als je de auto gewoon met de startaccu start ook niet als ie wel aan de paal staat, om die discussie te vermijden.)
jos
als de auto niet aan de paal staat geen probleem, (en als je de auto gewoon met de startaccu start ook niet als ie wel aan de paal staat, om die discussie te vermijden.)
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Probleem startblokkering
Geen voltmeter in de buurt om de spanning voor het starten te meten?
Waar sta je momenteel, misschien dat er iemand dit meeleest
Waar sta je momenteel, misschien dat er iemand dit meeleest
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Probleem startblokkering
We staan in Onstwedde, Groningen. Waar kan ik de massaaansluiting vinden?
Morgen ga ik kijken of ik die kan vinden, dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.
Morgen ga ik kijken of ik die kan vinden, dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.
Groeten
Klaas
Klaas
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Probleem startblokkering
Geen idee waar die in jouw voertuig zit, maar ik zou de min aansluiting van de batterij volgen tot het punt waar die op het chassis aangesloten is. (Is een dikke kabel).
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Probleem startblokkering
en dan zit er ook nog ergens een massa kabel tussen chassis en motor/versnbak.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Probleem startblokkering
Een simpele metode om startaccu, massa verbinding en accuaansluitingen te controleren is om voor het starten de binnenverlichting aan te zetten en daarnaar te kijken tijdens het starten.
Als het lampje dan iets zwakker gaat branden is alles in orde, gaat het lampje vrijwel uit, dan is er iets mis met de accu of zijn verbindingen.
Als het lampje dan iets zwakker gaat branden is alles in orde, gaat het lampje vrijwel uit, dan is er iets mis met de accu of zijn verbindingen.
Re: Probleem startblokkering
Met de motorkap omhoog zit er direct naast de koplamp een schroef vastgelast met daarbij een sticker met het aarde symbool en de tekst: For jumpstart only.
Ik heb met een startkabel deze bout verbonden met de - pool van de accu, geen verschil, nog steeds haperen, en ook het rode lampje blijft branden. Het lampje gaat wel uit als de walstroom wordt aangesloten, maar het haperend starten blijft ook dan.
Ik ga er vanuit dat de accu met vakantie is naar de Filistijnen, hij zit er waarschijnlijk al negen jaar in.
Ik heb met een startkabel deze bout verbonden met de - pool van de accu, geen verschil, nog steeds haperen, en ook het rode lampje blijft branden. Het lampje gaat wel uit als de walstroom wordt aangesloten, maar het haperend starten blijft ook dan.
Ik ga er vanuit dat de accu met vakantie is naar de Filistijnen, hij zit er waarschijnlijk al negen jaar in.
Groeten
Klaas
Klaas
Re: Probleem startblokkering
Dank voor de terugkoppeling.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.