Thermostaat vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Thermostaat vervangen?



Bericht door iceskater »

Vochtschade net gerepareerd en begin me te vervelen :-B , dus graag advies over het volgende..

Als ik de camper hard laat werken (file rijden, heuvel op, met aanhanger en buiten 35 graden) wordt de temperatuur nooit hoger dan 75-77 graden. Gemeten via bluetooth OBD2 tool. Dit lijkt me aan de koude kant en ik heb ooit vernomen dat de ideale temperatuur van de motor rond de 90 graden ligt. Ik weet niet wat voor thermosstaat erin zit, maar hij lijkt erg vroeg open te gaan, of dan open te blijven staan.

Is het verstandig om er zo'n thermostaat in te zetten met openingstemp van 82 of 88 graden? Wat mij ook opvalt is dat bij stationnair de fans ook volop mee koelen, dit terwijl de temperatuur op maar 75 graden zit. Worden die fans ook gestuurd door de thermosstaat?

Het betreft Ducato X250 uit 2008 met 3.0 160 multijet motor. Getuned naar ca 180 pk.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door @3 »

Draaien de fans niet voor een A/C?
Heb je de feitelijke koelvloeistof temperatuur al eens gemeten?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door iceskater »

@3 schreef:
za 04 aug 2018, 12:52
Draaien de fans niet voor een A/C?
Heb je de feitelijke koelvloeistof temperatuur al eens gemeten?
Voor de AC zou idd kunnen. Ga ik even testen.
Feitelijk heb ik koelvloeistof temp niet gemeten. Hoe zou je dat het best kunnen doen? Vaatje staat onder druk toch?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door travelscout »

Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door Kroppie »

voorzichtig openen met openen, en met een doek over de hand, als de koppakking niet lek is is er maar weinig overdruk, en er zitten vaak 2 standen op zo,n dop , tot de 1e stand los ontwijkt de druk, daarna pas tot de 2e stand losdraaien en dan pas is de dop los spuit er normaal dus niet gelijk uit

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door iceskater »

Ik ben weer een stapje verder. Na flinke rit gemeten met infrarood thermometer en nog draaiende motor. De auto gaf 75-77 graden aan, en de thermometer 74-76 graden. De motor blijft dus aardig koud. Overweeg nu een thermostaat met 88 graden openingstemperatuur. 82 is ook verkrijgbaar. Standaard zou Fiat 79 graden monteren begrijp ik.

Een temperatuur tussen de 85-90 graden zou toch het beste moeten zijn?

De nog draaiende fan bij koude motor is inderdaad airco gerelateerd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door Kroppie »

85 - 90 gr is voor een motor een perfecte temperatuur, pas op dat eventuele boutjes niet afbreken , tijdje(dagen) van te voren inspuiten met kruipolie, en met warme motor lossen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door travelscout »

Het principe is eigenlijk bij alle auto´s wel ongeveer gelijk en hier vaker aan de orde geweest.
Zet je airco uit.
Zoek even voor je eigen auto, de exacte specificaties.
Als het koelwater in de motor zelf, een oplopende temperatuur heeft van;

1) 0C => mechanisch thermostaat dicht (=geen koelwater door de radiateur, alléén circulatie door de motor zelf!)
2) vanaf 82C => mechanische thermostaat opent (koelwater vloeit nu door radiateur - koeling door rijwind).
3) vanaf 88C => mechanische thermostaat helemaal open én de elektrische thermostaat op de radiateur, schakelt een langzaam toerental in van de ventilator(-en).
4) vanaf 92C => mechanische thermostaat helemaal open én de elektrische thermostaat op de radiateur, schakelt een hoog toerental in van de ventilator(-en).
5) vanaf 110C => alarm oververhitting

Bij dalende temperatuur liggen de uit schakelpunten van de elektrisch thermostaat een graad of 5C lager.
De mechanische is echter weer helemaal dicht bij temperaturen onder de 82C.
Werkt dit niet zo, blijf er dan niet mee rijden maar doe er wat aan!

Om overmatige slijtage te voorkomen is het erg belangrijk dat de bedrijfstemperatuur (rond de 90C) zo snel mogelijk bereikt wordt. Zeker met een motor die veel en zwaar werk moet leveren (ts).
Tevens een belangrijke reden om niet direct veel vermogen te vragen van een koude motor (vooral zelfontbranders / diesels).

Heb je je motor opgevoerd/getuned (zoals ts), gebruik dan om de extra warmte af te voeren, tenminste een betere koelvloeistof.
Paul.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door iceskater »

Net de camper opgehaald van de garage. Thermostaat is vervangen door het door Fiat voorgeschreven exemplaar voor een 3.0 160 HP multijet.
Voor dit type zijn er volgens de garage geen andere thermostaten beschikbaar dan de 77 graden variant.

Wel, nu flink stuk gereden. En de temperatuur blijft nog steeds 75-77 graden. Gemeten via OBD2 stekker en ook met infrarood thermometer.

De temperatuur loopt wel redelijk vlot op met een koude motor, maar dat was bij de oude thermostaat ook zo.

Het vervangen van de thermostaat heeft dus geen verschil gemaakt en de motor blijft aan de koude kant.
Zijn er nog meer mogelijkheden? Overigens springen de fans niet aan en deze koelen dus niet mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door Kroppie »

dan werkt de koeling goed , de temperatuur word geregeld door de thermostaat, als dat een 77 graden type is dan zal die de minimum temperatuur ook op die graden afregelen en zal de motor in normale omstandigheden ook die temperatuur bereiken , enkel als het koel systeem zijn maximum capaciteit bereikt heeft zal de temperatuur verder oplopen.
wil je perse toch hoger dan moet je b.v. de radiator af gaan dekken, de koelcapaciteit gaan verminderen dus.
en die meterjes in het dashboard zijn aanwijs instrumentjes, geen nauwkeurige meetinstrumenten, en dat is ook helemaal niet nodig.

ik zie geen enkel probleem, aan de koele kant nou en?, dat ie iets beneden de ideale temperatuur voor de gemiddelde motor zit, is toch geen probleem, en weet waar een gemiddelde uit is opgebouwd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door isoplus »

Als de fabrikant 77 graden prima vindt heb je toch geen probleem en is je koelsysteem prima in orde.
Deze auto's moeten ook werken bij buitentemperaturen van 40 graden en dan mag de temperatuur gerust 90 graden worden maar dat hoeft niet.
In mijn bootje staat een stok oud dieseltje al jaren te draaien op 80 graden dat is geen enkel probleem hoor.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door Atoz »

Blijkbaar is 1 van de redenen waarom de ts dit laat vervangen (en dus de rekening betaald heeft :sick: ) dat er op dit forum te lezen is dat je motor MOET 90 graden hebben, anders gaat hij stuk.

Camper-genoten bang maken om ze bang te maken is nou toch ook niet nodig.

Meer dan 250.000 km op de teller en de wijzer wil in de lage landen ook niet 'omhoog'. Erg he?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door Kroppie »

als TS het beter wil weten dan de fabrikant: allez votre corridor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Thermostaat vervangen?



Bericht door Becosemsaida »

Als je even een testje wil doen of het allemaal goed werkt kom dan maar even bij mij langs hoor...... Mooie bergwegen en 35-40º wil met je wedden dat ie toch naar de 90º komt en snel.. :lol: :lol: :lol:

Groetjes uit (te) warme Portugal

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Plaats reactie