Timing

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Jokertje13
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 21:24

Timing



Bericht door Jokertje13 »

Hallo,
Ik ben nieuw hier.
Ik zit met een probleem met mijn peugeot j5 2.5d. Na vervanging van de distributie riem zijn er een aantal dingen mis gegaan. Na de vervanging van de riemen, distributie en van de brandstofpomp, was er niks aan de hand. Motor deed het prima totdat er ineens een tuimelaar gescheurd was. Die vervangen en de boel nagekeken of alles nog op de zelf aan gebrachte merktekens stond. Was allemaal goed. Na een 200km zijn er weer 2 tuimelaars gescheurd en stoterstangen krom.
Na enig rond zoeken op internet allerlei dingen gevonden over de markeringen van vliegwiel, nokken as en krukas. Als ik, zoals in het wphandboek staat, de nokkenas bij het boutje zet en 35 naar beneden ga,( heb strepen op de riem staan) daar de markering van de krukas weer op zet en de spanrol weer monteer, staat de markering van het vliegwiel niet meer op de juiste plek.
Doe ik iets verkeerd of is er iets anders aan de hand. Motor loopt wel maar zit een rare plof in.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Timing



Bericht door @3 »

Ja, grandioos verkeerd.
De distributie staat niet (meer) op tijd. De zuiger heeft de klep geraakt. (Gestempeld) kleppen en stoterstangen krom. Boel schade.
Feitelijk heb je de motor om zeep geholpen. De betrouwbaarheid is het raam uit. Motor vervangen.
Jammer joh.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51311
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Timing



Bericht door Kroppie »

niet meteen zo negatief en de motor vervangen eerst eens de kop demonteren , dat is heel simpel bij de j5 en kijken wat er aan de hand is, meestal niet meer dan een paar nieuwe kleppen en de stootstangen richten of vervangen, en dan voor monteren van de kop adh van de werkplaats gegevens merktekens de tandwielen/vliegwiel controleren , en de distributie opnieuw afstellen .
geen paniek maken, want wat dat betreft is de 2,5 van de j5 een vergevingsgezinde motor

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jokertje13
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 21:24

Re: Timing



Bericht door Jokertje13 »

Oké das niet zo mooi. Dan heeft ie waarschijnlijk bij de aanschaf al niet goed gestaan. Er stond nergens genoteerd wanneer de riemen zijn vervangen. Heb ze voor de zekerheid maar vervangen. Is het dan goedkoper om de motor te vervangen of alle uit elkaar halen en vernieuwen, bestaande motor reviseren?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51311
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Timing



Bericht door Kroppie »

goedkoopste is om eerst eens te kijken wat er nu allemaal stuk en wat er nog heel is, kun je n.l w.s zelf wel doen.
kop eraf is zo gebeurd

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jokertje13
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 21:24

Re: Timing



Bericht door Jokertje13 »

Dat er 1 of meerdere kleppen krom zijn had ik wel verwacht, maar dan zit ik nog met het probleem dat de markeringen niet overeen komen met wat er in de papieren staat. Ik kan ze niet allemaal zo krijgen als het moet staan. Zoals ik zei, nokkenas bij boutje, lijn op riem bij markering nokkenas en die van de krukas op de lijn van de riem zodat er 35 steken tussen zitten. Boel opspannen en dan komt de markering van vliegwiel niet overeen. Heb dan tuimelaars van cilinder 1 wel op tuimelen staan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51311
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Timing



Bericht door Kroppie »

als de kop eraf is kun je ook precies het bdp punt bepalen en het merkteken contoleren, desnoods met een gradenschijf de nokkenas timing goed zetten, dat timing probleem is het laatste probleem eerst weten wat er stuk is, als er veel stuk is (wat niet waarschijnlijk is) komt er wellicht er een vervangend blok, en dan heb je dat probleem helemaal niet.

rekening mee gehouden dat bij de j5 cilinder 1 aan de vliegwiel kant zit?, en dat merkteken op het vliegwiel heb ik nog nooit naar gekeken wel het tekentje op de krukas, dat vliegwielmerk is zo slecht te zien.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 26 jul 2018, 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jokertje13
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 21:24

Re: Timing



Bericht door Jokertje13 »

Ja 1 zit aan de vliegwiel kant. Ga straks de kop er afhalen. Op het vliegwiel is idd niet goed zichtbaar. Zal eerst de boel op de markeringen zetten zoals de riem er om gekomen is. Leuk klusje met dit Weer!
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Timing



Bericht door Abri079 »

Zit er bij de J5 motorblokken niet een gat in het vliegwielhuis waar je een paspen in kunt plaatsen waarmee je de krukas op een vastpunt kunt zetten waardoor je de afstelling goed kunt krijgen?
Dan zou je m.i. de merktekens ook kunnen bekijken en zien of er iets van tijd is geplaatst.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51311
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Timing



Bericht door Kroppie »

nee zit er niet, en het merkteken op het vliegwiel is meestal te onduidelijk om te kunnen gebruiken, zit een merkteken op het krukaspoelietje aan de distributie zijde, op de brandstofpomp poelies zit GEEN merkteken , dus zelf goed markeren.

is het iedere keer dezelfde cilinder waar de tuimelaars van stuk gaan?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jokertje13
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 21:24

Re: Timing



Bericht door Jokertje13 »

Oké, na een lange vakantie, knie operatie en alle andere shit, de motor sinds gisteren weer aan het draaien. 1 klep vervangen, niet krom maar een kleine beschadiging. Alles goed kunnen zetten volgens de wpboeken. Brandstofpomp met behulp van een handleiding die ik online vond op tijd gezet. Nadat ik hem nog 2 tandjes heb verzet loopt ie als nooit te voren. Vandaag 150km mee gereden. Morgen nog even voor de zekerheid onder de kleppen deksel kijken of alles nog perfect is, maar heb er vertrouwen in dat het nu goed staat/ gaat. Volgend weekend eindelijk weer ergens genieten met de camper
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51311
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Timing



Bericht door Kroppie »

mooi dat ie weer loopt, en dat de schade achteraf mee viel, veel plezier er weer van.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jokertje13
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 21:24

Re: Timing



Bericht door Jokertje13 »

Ja daar ben ik ook echt blij om. Kreeg hem van de week eerst niet aan de praat. Alles nog es na gekeken. Uiteindelijk toch de pomp maar tandje voor tandje verzet. Na de 1ste wou ie bijna, dacht dan nog maar 1. Achteraf klopt het ook wel, pomp op inspuitmoment en cilinder op bdp, dat komt niet goed. Moet er net even voor.
Gelukkig valt de schade mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51311
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Timing



Bericht door Kroppie »

inpuitmoment is 5,24mm voor bdp, dat had je mooi uit kunnen meten toen de kop er af was, kan nu ook nog maar is wat meer werk ,maar als hij nu goed loopt niet nodig, is allemaal achteraf.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie