vocht in de wand

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

vocht in de wand



Bericht door iceskater »

Dag camperaars,

M'n 'nieuwe' tweedehands camper geeft nog steeds verrassingen. Eerst nieuwe koppeling en nu vochtplek ontdekt in de wand. Ondanks zeer uitgebreide vochtmetingen, heb ik deze plek gemist :(

Het zit in de zijwand in een bovenkastje van de keuken. Op een stuk van ca. 30 x 40 cm is het vinyl van de binnenwand zacht en voelt de wand sponzig aan. De oorzaak is duidelijk op het dak en is de aansluiting tussen het dak van de alkoof en de rest van het dak. Zo te zien heeft de vorige eigenaar ervan af geweten, want het is daar duidelijk opnieuw gekit. Denk dat het nu ook echt wel dicht is en niet meer lekt.

Vraag is nu alleen; wat te doen met het sponzige stuk wand?

Laten zitten, goed in de gaten houden en proberen te drogen? Zo ja, hoe kan ik dit het beste laten drogen?
Door het vinyl wordt het vocht goed opgesloten en kan het niet naar buiten lijkt me. Veel gaatjes prikken met een naald? Of een gaatje boren en misschien een vaccuumpomp erop?

Wordt schuim van een sandwichpaneel dan weer hard als het vocht weg is?

Andere optie is om na de zomer de bovenkastjes eruit te halen, het vinyl eraf te trekken en kijken wat voor ellende we tegenkomen en de isolatie vervangen. Een klus waar ik toch wel tegenop zie. Ondanks dat ik wel handig ben.

Het gaat om een Rollerteam uit 2008. Ik weet dat dit merk op een gegeven moment over is gegaan op kunststof frames in plaats van hout. Weet alleen niet hoe dit bij mijn bouwjaar zit. Als er geen hout in zit kan het mss niet zoveel kwaad.

Jullie adviezen meer dan welkom :bow:
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: vocht in de wand



Bericht door blizard »

Meestal worden dergelijke plekken weer hard als ze opdrogen.
Door het vinyl zal dit moeilijker gaan, ik zou wachten tot de winter, met het huidige droge weer zal het langzaam wegtrekken.
Dan kan je alsnog beslissen wat je actie is, door inderdaad gaatjes te prikken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: vocht in de wand



Bericht door Hoofdnoorman »

Maak je niet druk en laat je niet opjutten!

Mijns inziens wordt het pas een ramp als het in het zichtveld komt. Niet omdat het dan niet te herstellen is, maar omdat je dan soms de hele wand moet aanpakken om het allemaal weer mooi te krijgen.

Gewoon die keukenkastjes er af! Zo snel als mogelijk. Liefst vandaag nog.
Het mes er in en eerst de binnenplaat weg halen. De lekkage vanzelfsprekend verhelpen. Nu kan de isolatie lekker drogen. Een dag of wat.
Nu even een nieuw plaatje halen en dat er in zetten. Zet het plaatje aan beide zijden even in de grondverf/primer.
Meet even de maat op naar de overkant van de camper. Maak een panlat op maat en een dikke plaat die straks het nieuwe plaatje aandrukt. Bekleed even die dikke plaat met bakpapier.
Smeer nu het perfect op maat gemaakte nieuwe plaatje in met Bison Constructie Tix of vergelijkbaar. Druk het op de plaats. Zet de dikke plaat ertegen en de boel schrap met de panlat. Pas wel even op dat het isolatie echt droog is, anders is de constructietix al uitgehard voordat je de plaat hebt kunnen aandrukken!
Laat het nu een paar uurtjes zitten.
Pak een beetje acrylaatkit en werk met een bankpasje of plamuurmes de naden mooi. Werk eventueel de achterwand van die kastjes af met vinyl, of anders schilder het. Eventueel kun je het opnieuw spuiten en lakken. Dat laatste is misschien wel goed als je boven een kookgroep zit.

Dus niet tegenop zien. Het moeilijkste is de kastjes netjes weghalen/terug plaatsen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: vocht in de wand



Bericht door iceskater »

Net toch maar wat vinyl van de wand getrokken. Het hout erachter is kuis verrot en heel zacht. De plek is waarschijnlijk ook iets groter dan gedacht.

@Hoofdnoorman; dank voor de adviezen. Ik denk dat ik het inderdaad maar meteen ga aanpakken. M'n handen jeuken met dit soort dingen.

Net eens gekeken hoe die bovenkastjes er nu vanaf moeten. Het lijkt erop dat ze die in de fabriek plank voor plank in elkaar hebben gezet in de camper zelf en ik de kastjes er niet als geheel af kan halen.

Denk je dat het piepschuim gewoon kan blijven zitten na droging? Is het niet beter dit ook te vervangen?
Waarschijnlijk kom ik in het rotte stuk ook nog wel een staander tegen van het frame. Benieuwd of die is aangetast of niet.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat de oorzaak is. Het kan van het dak komen, maar ook van kookvocht dat makkelijk is het kastje kon komen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: vocht in de wand



Bericht door Arie55 »

Op de stalling kijk ik als ik op de trap-ladder sta, ook wel eens naar de daken van mijn buren. Wat mij opvalt is, dat campers met jouw model een 'knik' in het dak hebben. En als de camper ook iets voorover staat, blijft precies daar waar de 'vetkuif' overgaat in het rechte dak, een plasje water blijft staan. Had mijn buren daarvoor ook al gewaarschuwd. Temeer bij dat plasje ook kit randen zitten.
Kortom, kijk ook daar eens naar. Jij zal dat kunnen zien aan de moet van het water en een meer vervuild oppervlak.

De meeste buren hebben dit opgelost door de voorkant dermate op een verhoging te rijden, dat dit plasje niet meer ontstaat.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: vocht in de wand



Bericht door Will »

Hallo,

Bij mij het zelfde probleem gehad het is een constructie fout op het dak van dit soort campers.
Het is vooral een probleem als de camper naar voren hangt want dan blijf er water opstaan.
Ik heb er weleens aangedacht om de voorkant wat omhoog te halen met luchtvering.??
Het vocht zat in de kastwand ik heb er toen vrij grote gaten in geboord en zoals met dit weer laten drogen.
Alles was weer droog het was bij mij niet verrot toen een plaat er over heen geplakt.
Op dak de naad met Rubber-Seal ingesmeerd daarna gelijk band er overheen en weer ingesmeerd het is een setje van Bison.
Het is geen mooi gezicht maar het zit op het dak dus niet zichbaar.
Ieder jaar als ik hem uit de stalling haalt even controleren en zo nodig weer insmeren.

Ik zou als ik u was gezien de leeftijd van de camper dit toch eens voor willen leggen aan de verzekeraar nooit geschoten is altijd mis.
Anders met de dealer over een oplossing.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: vocht in de wand



Bericht door Hoofdnoorman »

iceskater schreef:
zo 22 jul 2018, 23:05
Net toch maar wat vinyl van de wand getrokken. Het hout erachter is kuis verrot en heel zacht. De plek is waarschijnlijk ook iets groter dan gedacht.

@Hoofdnoorman; dank voor de adviezen. Ik denk dat ik het inderdaad maar meteen ga aanpakken. M'n handen jeuken met dit soort dingen.

Net eens gekeken hoe die bovenkastjes er nu vanaf moeten. Het lijkt erop dat ze die in de fabriek plank voor plank in elkaar hebben gezet in de camper zelf en ik de kastjes er niet als geheel af kan halen.

Denk je dat het piepschuim gewoon kan blijven zitten na droging? Is het niet beter dit ook te vervangen?
Waarschijnlijk kom ik in het rotte stuk ook nog wel een staander tegen van het frame. Benieuwd of die is aangetast of niet.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat de oorzaak is. Het kan van het dak komen, maar ook van kookvocht dat makkelijk is het kastje kon komen.
morgen antwoord. heb even de handen en tafel vol
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: vocht in de wand



Bericht door iceskater »

Even een update...

De stoute schoenen aangetrokken en stuk vinyl van de achterkant verwijderd in een van de keukenkastjes. De wand voelde daar beetje zacht en sponzig aan. Wat ik aan trof was nat en rot triplex :-(
Afbeelding

Hoe ver zou dit gaan? Bovenkastjes maar verwijderen en verder kijken...
Helaas loopt het wat verder door. Twee horizontale houten verstevingingsribben helemaal kuis verrot. De hele bovenste balk (30x50 mm) waar de alkoof op vast zit geschroefd is helemaal verrot. De keukenkastjes hielden de wanden nog bij elkaar. :DD Kon het hout er met een vinger uit pulken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik kon er niet makkelijk weer een gebogen 30x50 mm balk in krijgen. Dus watervast multiplex (2 x 15 mm) er met epoxy ingelijmd. Gaten in isolatie opgevuld met 2K purschuim. Daarna triplex ook met epoxy op het piepschuim verlijmd en de boel weer afgewerkt met vinyl behang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindresultaat: niets meer te zien en een wand die sterker is dan hij af-fabriek was!

Afbeelding

Afbeelding



De oorzaak was een 3 cm stukje kitnaad dat niet meer hechte (daar waar de alkoof aansluit op de rest van het dak). Echt bijna niet te zien.
Dus mensen; controleer je kitnaden heel goed! De schade kan enorm zijn en je merkt er verder niets van. Ik had geen nare luchtjes in de camper of wat dan ook. Gelukkig ben ik zelf handig, maar als je dit moet laten doen kan je je portemonnee flink trekken. Al met al ben ik er toch 1,5 week zoet mee geweest.

Veel campers die rondrijden met golven in het alu plaatwerk in de buitenwanden hebben denk ik dit probleem.
Laatst gewijzigd door iceskater op zo 12 aug 2018, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: vocht in de wand



Bericht door Navigator »

Prima aangepakt en opgelost, complimenten!
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: vocht in de wand



Bericht door Hoofdnoorman »

Chapeau man. :thumbup:

Mooi gedaan. Zie je wel, het valt achteraf toch wel mee. Nu weet je hoe het moet en ben je nooit meer bang voor wat vocht.
Mij grootste probleem zou ook de laatste afwerking zijn geweest.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vocht in de wand



Bericht door Bas vd laar »

Mooi gedaan! :thumbup:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: vocht in de wand



Bericht door Vertrokken2 »

Sodeju, wat een zooitje zat erachter dat kastje.
Mooi gerepareerd. Petje af.

Ben je er zeker van dat het niet nog ergens zit?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: vocht in de wand



Bericht door Hoofdnoorman »

Een paar uurtjes werken en een week om alle complimenten te lezen. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: vocht in de wand



Bericht door Will »

De oorzaak was een 3 cm stukje kitnaad dat niet meer hechte (daar waar de alkoof aansluit op de rest van het dak). Echt bijna niet te zien.
Prachtig werk geleverd petje af.
Maar... wat gaat je met de kitnaad aanvangen daar ben ik wel benieuwd naar.
Alkoof en woongedeelte blijven onafhankelijk van elkaar bewegen.
Ik hoor het graag want ik zit met het zelfde.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie