Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hsrscheper
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 16:33
Locatie: Scherpenzeel (gld)

Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door hsrscheper »

Graag advies over het onderstaande probleem.
Mercedes 316cdi 2002 met 120.000 km op de teller. Ben sinds 8 jr de 2e eigenaar. Vorig najaar weigerde de startprocedure. Bij omdraaien sleutel, een of meerdere klikken, instrument verlichting uit en verder niets. Wegenwachtis uur bezig geweest, heeft extra massakabel aangebracht en ineens startte hij zoals het hoorde en hebben we in 1 ruk de 200 km naar huis afgelegd. Bij de garage laten controleren en die konden verder geen probleem vinden. Dit voorjaar, na de winterstop begonnen de problemen. Dikwijls niet starten, start-error in het display enz. Ontdekte dat als ik de accuklem losmaakte en na een 15 min weer aansloot het starten wel weer ging. De Varta 90Ah accu is 3.5 jaar oud en doorgemeten door de garage en is volgens hen goed. De start error problemen bleven en ik heb me hierin uitvoerig verdiept. Hieruit kwam dat door het aanpassen van de boordcomputer en het uitschakelen van de WSP= wegrijdbeveiliging de start error
fout tot het verleden zou kunnen behoren. Heb dit bij een gespecialiseerd bedrijf laten doen. Inderdaad leek dit een oplossing. 2 maanden geen startproblemen gehad..1 dag voor vertrek naar Denemarken ging ik de LPGtank vullen. Wie schetst mijn verbazing dat toen ik weg wilde rijden dezelfde nare klik weer klonk en de volledige instrument verlichting weer wegviel.Shit, 3 voudig shit! De accu spanning op het instrumenpaneel gaf 12.5 volt. Ter plekke accuklem losgemaakt, 5 min gewachten daarna lopen gelukkig. Thuis aan de stroom gezet en op de morgen vertrek was accuspanning 13.1 volt.. zonder problemen in midden Denemarken aangekomen. Altijd aan de stroom. Na een lange pauze onderweg weer het zelfde probleem: getik en wegvallen instrument verlichting. Hierna bij een stop de motor gewoon laten lopen, bij tanken evenzo, bij koffie zetten idem. Als de camper, zoals nu, aan de stroom staat levert starten geen probleem op. We zijn nog onderweg en hopen met een paar dagen weer thuis te zijn. Dan wil ik dit toch wel graag definitief de wereld
Uit hebben. Bestel inieder geval zelf een nwe 100 ah accu-830 A startstroom.
Heb sterk het idee dat als de accuspanning aan de lage kant is dit probleem optreed. Als ik 13.1 V op het instrumentpaneel zie start hij altijd. Bij waarden lager dan 12.6 V meestal niet.
Wie kan mij advies geven - evt. Per PB, over een kundige garage of monteur die specialist is op dit terrein of wat verstandig is om te laten doen. Kan natuurlijk naar de dichtstbijzijnde Mercedes garage gaan maar uit wat ik gelezen heb blijkt nog niet dat dit de oplossing is. Woon in het midden vanhet land dus ben bereid overal naartoe te komen.
Laatst gewijzigd door hsrscheper op wo 18 jul 2018, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24460
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Mercedes316cdi/sprintshift-2002 startprobleem



Bericht door javanes »

Foutcodes al eens uit laten lezen. Of kan dit niet bij uw auto?
Of ODB2 module bij de Chinezen aanschaffen zelf doen,
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Mercedes316cdi/sprintshift-2002 startprobleem



Bericht door Bakkertjes »

weet niet of het bij jou hetzelfde is , maar ik heb af en toe hetzelfde probleem.
Ben er nu achter dat je als dat het geval is je met de afstandbediening de deuren even op slot doet en weer open maakt hij gewoon weer start.

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes316cdi/sprintshift-2002 startprobleem



Bericht door hathi »

Even controleren,of het extra startrelais,onder de stoel,goed werkt,als je de sleutel omdraait,zal het kleine 4 kantige relais tikken,( of in boekje kijken welke het is)ik heb het er tussenuit gegooid
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mercedes316cdi/sprintshift-2002 startprobleem



Bericht door Kroppie »

was er een tijd terug niet iemand met eenzelfde probleem, waarbij de oplossing was een goede/extra massakabel aan de versnellingsbak te monteren.? ff zoeken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Mercedes316cdi/sprintshift-2002 startprobleem



Bericht door wazungu »

Ik zou even de contacten van start en massa nakijken en schoonmaken. Als de verbinding slecht is door corrosie dan krijg je wel het voltage maar niet het vermogen.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Arie55 »

Als je de volgende keer vraagt aan je garagist om de start accu door te meten, vraag dan naar de start capaciteit in Amperes of een percentage getal waar jij iets mee kan. Nog beter is een uitdraai van de meeting. Of de accu goed is, is fijn om te horen, maar je hebt er niks aan. Wie zegt dat over x maanden de accu nog goed genoeg is...

Heb je al e.e.a. via fora gezocht over deze start kwestie? Problemcar is zo'n site, of deze http://www.mercedesforum.nl/forum/viewforum.php?f=46 Zo zijn er meer.

Het starten en aanslaan zijn twee verschillende zaken:
+Hoe start die? Met een 'vermoeid' aandraaien? -> accu cap. is niet lekker meer. Zeker na het voorgloeien, wat ook een fikse capaciteit vergt.
+Hoe slaat de motor aan? Met een en al enthousiastme, 1 draai en draaien? (weet niet goed hoe ik het omschrijven moet) Of met, laten... we maar... op... starten. Dit is een compressie kwestie. Zo te lezen is dit niet een kwestie bij jou.

Laadt de accu goed op bij draaiende motor? Vaak is het regelsysteem onderdeel wat achterop aan de alternator, waar ook de koolborstels, gelijkrichter in/aan zit, naar zijn grootje. Juist omdat de motor al wat jaartjes draait. Onderdeel kost een paar tientjes en is lastig erbij te komen. Dat kan de prijs van vervanging duur maken.

Ik werd getriggerd bij het lezen van sprintshift; daar had ik zelf ook wat problemen mee. Daar meldt je niets over. Dit onderdeel heeft ook specifieke kenmerken als er wat mee is (een stuk of 4/5).

Alle genoemde info heb ik via youtube en fora verkregen en zijn specifiek mercedes gericht.


@javanes
een obd uitlezing kan, echter hiervoor is een speciale/specifieke ronde stekker adaper voor nodig. Een el cheepo uitlees apparaat heb je niks aan.

Mocht een van de meelezers er 1 zoeken, ga dan te rade bij Smeets solutions https://diagnoseapparatuur.nl/ Vraag dan naar een model wat voor jouw auto nodig is.

Probeer uit te sluiten wat het NIET is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24460
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door javanes »

Arie55 schreef:
do 19 jul 2018, 14:33
@javanes
een obd uitlezing kan, echter hiervoor is een speciale/specifieke ronde stekker adaper voor nodig. Een el cheepo uitlees apparaat heb je niks aan.
Arie
Dus zal TS de auto even moeten laten uitlezen. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Huub56 »

En als je een uitdraai hebt van de accu dat hij goed is heb je daar dan een aantal maanden later wel wat aan??
Gebruikersavatar
hsrscheper
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 16:33
Locatie: Scherpenzeel (gld)

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door hsrscheper »

Een paar antwoorden.
- uitdraai accu was van 6 mnd geleden. Nu foetsie.
- accu laadt tijdens rijden. Komt dan op 13.1 Volt.
- bij het omdraaien van de sleutel naar starten gaat direct alle instrumentverlichting uit en er gebeurt verder
Niets. Dus startmotor draait geheel niet. Hoor wel tik geluid. Bendix of relais.
- als accu spanning ongeveer 12.8 V of meer is start de motor normaal en blijft de instrumentverlichting branden.
- het verhaal van extra massakabel op het forum was van mijn hand en ken ik dus.

Zoek eigenlijk een goede Mercedes specialist, waar dan ook in Nederland, die hierin thuis is.
Waar O Waar vind ik die?
PB?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Kroppie »

als de maximum laadspanning van de accu maar 13,1 volt is zou ik, de kabel en de verbindingen tussen accu en dynamo na kijken, en als daar niks aan mankeert de dynamo zelf, 13,1 als laadspanning is VEEL te laag(minimaal 14,2volt)

wat is de accuspanning als je tijdens het starten die direkt op de polen van de accu meet , dus niet op de klemmen.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Vertrokken4 »

Onder de auto zit een soort relaiskast bij de bak die heel vaak deze storing veroorzaakt. Mercedes weet dat duvelsgoed want zijn bij alle auto's met sprintshift tot 10 jaar oud gratis vervangen. Het probleem is dat die kast niet goed doorgeeft dat de bak in N staat om te kunnen starten.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Huub56 »

Hang er maar een nieuwe massakabel aan tussen bak en chassis
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Arie55 »

@Huub56
Van het "een garagist zegt dat", ben ik wel een beetje klaar mee. Dit is zeg maar een deel van mijn "levens rugzakje".

@hsrscheper
het lijkt erop dat je start accu een exemplarisch misfitje is. Kan het mis hebben. Is er geen sluipverbruik? Eventuele sluipverbruik kan je meten. Nogmaals, sluit uit wat het niet is.
Wat is de spanning na het "bij het omdraaien van de sleutel naar starten gaat direct alle instrumentverlichting uit... enz"? Misschien is dan de spanning dermate ingekakt, dat de fut eruit is.
Als er geen sluipverbruik is EN de spanning is ingekakt, dan is het duidelijk dat de accu naar zijn grootje is.
Anderzijds is 12,1V laag, maar de motor zou nog welleswaar vermoeid, kunnen opstarten.

Ik zou niet op zoek gaan naar een specialist. Heb al verscheidene garagisten gehad en telkens stellen ze mij teleur. Met andere woorden, ga zelf op zoek naar de oplossing. Ik snap dat je het goed zat bent, maar jij hebt de tijd om na te denken wat een garagist ook zou moeten doen. Alleen daar kost het een fortuin.
Wat meet je aan spanning als de motor wel draait? Ik doel dan op het meten met een (behoorlijke) multimeter aan de startaccu (met ietswat verhoogd toerental). Die 13,1V is echt te laag! Als dit zo blijft, lijkt het erop dat het de spanningsregelaar is. Kijk eens hier naar: https://www.youtube.com/watch?v=GtJMHSY7hso
Zag net op een plaatje van een nieuw spanningregelaar staan, dat er 14,5V op stond. De prijs 26,40 euro.

Wat zegt je eigen garagist? (behalve dan; weet het niet, kom maar langs dan gaan we ernaar kijken) Verder zullen de meesten (als er al zijn) nu op vakantie zijn.


ik heb ook een sprintshift en het is me bekend dat dit een bak die zijn kuren kent. Als je ze op voorhand herkend, kan je een hoop besparen. Maar dat is een ander verhaal.
Heb al heel wat keren proberen te starten, waar ik zag dat de bak in een versnelling stond. (Een he, verdikkie momentje) Als ik de handel een tik geef naar neutraal, is duidelijk te horen dat er geschakeld wordt. En als je heel goed luisterd, zou ook de pomp (voor de versnelling mechaniek) te horen zijn voordat er gestart wordt.
Heb je wel eens gehad dat er onderweg de bak uit de automaat stand springt. Bijv. voor een verkeerslicht, dan weg willen rijden en merken dat de versnelling niet ingeschakeld is. Als dat zo is, dan zit er te weinig hydroliek olie in de bak. Totaal 0,5 liter. Je kan daarvoor als bevestiging kijken naar de binnenkant van de steenslag kap (natte plek) en aan de achterkant van de bak en bijrijderskant aan de twee doppen (met binnenzeskant) of er druppel aan hangt. Zweten mag, liever niet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie