Knetterende huishoudaccu's

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Riklie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 16:12

Re: Knetterende HH accu's



Bericht door Riklie »

Beide accu's maken dit geluid.je ruikt niets en ze worden niet warm.
Riklie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 16:12

Re: Knetterende HH accu's



Bericht door Riklie »

Nee.beide accu's hoor je als ze parallel staan.je hoort niets als ik maar 1 accu aansluit.als ik mijn zonnepaneel of lader er afhaal hoor ik ook niets.dus alleen geluid tijdens laden zonnepaneel of acculader.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Knetterende HH accu's



Bericht door hathi »

fransien schreef:
ma 16 jul 2018, 13:43
Solderen ?
Graag een beetje serieus
. Het is serieus!,,,,

Goed lezen ,of moet ik ook nog uit gaan leggen dat er ogen a/de kabels zitten,dus de klemming V.d kabel ogen!.......solderen is beter. (Dan kabels klemmen,a/d ogen)
Hans
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door KTManiac »

Nee, kabel+oog goed (laten) persen is beter.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door Metor »

Er gaat toch niets boven een goed geperste krimp met het juiste gereedschap en kwalitatief goede ring/pers ogen en dit zeker bij dikke kabels. Vaak wordt er gesoldeerd omdat het juiste gereedschap niet voorhanden is. Persen met een combinatietang is immers nog slechter.
Nadeel van solderen is dat de vele soepele draadjes die tezamen de kern vormen van de kabel, een vaste vorm krijgen door het soldeer (aan elkaar lassen). Bij de overgang van de vaste vorm naar de soepele verder in de kabel gaan de draadjes op den duur breken bij mobiele toepassing. Dit kan je enigszins voorkomen door met krimpkous af te werken, zodat die minder op de overgang kan buigen. Verder nadeel is dat de kabel isolatie gaat smelten door de nodige hoge soldeer temperatuur. Daar is de isolatie vd kabels niet tegen bestand en is daar ook niet voor ontworpen. Ook hiervoor kan krimpkous om het gesmolten gedeelte vd isolatie te bedekken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door hathi »

Ja dat is bij alles ,wat je niet kan,.......... eerst vast persen en dan solderen,en natuurlijk zonder dat er een kabel isolatie smelt,( dus enkel het oog verwarmen,dan vloeit het vanzelf) En dat is een voor jaren prima verbinding....machinaal klemmen doen ze tegenwoordig omdat het goedkoper en sneller gaat, maar dat doet men ook ,met gas en waterleiding,maar niet omdat het solderen slechter was, ...... :| nu weer on topic
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door Kroppie »

bij een goede verbinding zit er vlak bij het kabeloog een beugel om de kabel te fixeren zodat beweging van de kabel geen invloed heeft op de verbinding kabel kabelschoen, gesoldeerd of gekrompen, maar ja dat kost tijd en geld dus verzinnen we wel een reden waardoor iets goeds niet meer zou kunnen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door hathi »

Jos jij begrijpt,het :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
HocusPas
Berichten: 142
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 21:16
Locatie: Heerenveen

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door HocusPas »

Ik wil toch graag een kanttekening zetten bij het gebruik van vaseline op accupolen.
Vaseline is namelijk een slechte geleider. Het is dus wat tegenstrijdig om de kale accupolen en de binnenkant van de klemmen eerst goed schoon te schuren (voor een goed contact) en ze daarna met een laagje vaseline er tussen op elkaar te zetten.
Hoe dan wel vaseline toepassen? De vaseline is bedoeld om die grijs/groene corrosie tegen te gaan.
Die corrosie ontstaat wanneer accuzuur via de naad tussen de pool-doorvoer in het deksel (door capillaire werking) naar buiten komt.
De vaseline moet dus op die naad gesmeerd worden. (voordat je de klem monteert)
Daarna blanke klem op blanke pool. Dan kun je eventueel de buitenkant van het geheel ook nog insmeren.
....... en hij wees trots op een eigenaardig voertuig dat daar stond. 'De reiswagen van Pas,' verklaarde hij. 'Voortbewogen door het rad van avontuur. Ja, ja, dat zal een reis worden om nooit te vergeten'. [Maarten Toonder, de wilde wagen]
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door Nugget1 »

Klinkt het knetteren ongeveer zoals een kokende accu klinkt, die vol is maar toch aan de lader hangt en allemaal belletjes produceert?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door Peter LMC »

Dan klikt het een beetje alsof je aan het frituren bent.
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door deutz »

Eindelijk iemand die de juiste manier weet over gebruik van vaseline!
Hokus Pas, ik ben het helemaal met je eens :thumbup:
Zo werd het vroeger op de monteursopleiding geleerd.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door Hoofdnoorman »

+1
Inderdaad.
Maar ik deed het altijd al zo en zeg tegen de klant, ik heb de accupolen in de vaseline gezet. Een misverstand is snel geboren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Knetterende huishoudaccu's



Bericht door Marco Polo »

Maar mooi dat jullie hem bij deze verklaren ;-)
Weer wat geleerd :-)
Plaats reactie