Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door Marco Polo »

Wegen
Druk uitrekenen met behulp van Jadatis
Nacontrole door handoplegging

Moeilijker hoeft het inderdaad niet te zijn :D
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door gsm »

Onze camper weegt rijklaar ±3250 (1650 en 1600), wordt hier bij kennissen gratis gewogen op een geijkte weegbrug, maar gezien de verkoop van ons vakantie huis gaan wij met minimaal gewicht daarheen en komen belast terug wat dan tegen de maximale 3500kg is (1650 en 1850).
De camper laten we daar voor de zekerheid even gratis wegen.
Gebruik ik het rekentoeltje dan maakt het geen verschil of ik 1600 achter ingeef of 1850 of 2000 want bij allemaal komt er 5,5 uit
In hoeverre is het toeltje van Gabriel dan betrouwbaar ?
Vreemde is dat de voorkant wel minder aan geef want geef ik daar 1650 in en dan komt er 4,05 uit en wijzig ik het gewicht dan wijzigt ook gelijk de druk.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
De Gouden Koets
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 10:44
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door De Gouden Koets »

Een vraagje voor de bandenexperts alhier:
Onze camper mag maximaal 4000 kg wegen. We wegen ongeveer 3800 kg, netjes over de assen verdeeld (achter wat meer dan voor). Op de sticker in ons portier staat als bandendruk voor 5 bar, achter 5.5 bar. Onze banden (Michelin Agilis CrossClimate 225/70R 15 C met loadindex 112R, op advies van de ‘bandenboer’ gespecialiseerd in grote voertuigen aangeschaft) geven echter een maximum van 65 psi aan. Dat is volgens mij een maximum van 4.6 bar? Mogen wij dit maximum overschrijden tot de 5/5.5 bar (of iets minder) of is dat niet verstandig? Ik heb nl vaak gehoord/gelezen: ‘beter iets te hard dan te zacht’. Onze banden lijken soms wat ‘door te hangen’ in de wangen, maar dat kan ook aan het model band liggen, zo is me verteld.
Graag jullie mening. Bedankt alvast!
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door leftlanebandit »

Michelin banden hebben over het algemeen wat bollere wangen dat geeft net dat beetje meer comfort

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door Jadatis »

Om genoeg veiligheidsreserve in te bouwen, zouden de banden, als je gevaarlijke gewichts-schatting klopt, boven die 4,5 bar moeten zijn, alleen de bandenfabrikanten staan het tegenwoordig niet meer toe, vroeger wel. Tenzij ze het op de band zetten ( je moet wel weten wie de baas is) .....en dat is nog altijd moeder natuur. Die straft met bandschade en klapbanden met de nodige ellende.

Daarom een beetje smokkelen, lees daarvoor mijn topic " 17 weetjes over banden voor campers , hoef ik het niet opnieuw te schrijven.
viewtopic.php?f=3&t=8466362
Als ik het voor je bereken met V 1800kg en A 2000 kg. Dan tel ik 10% bij , en dan achter dus 2200kg. Maxload 2 banden LI 112 is 2240 kg , dus dan die 4,5 bar net genoeg. Maar werkelijke asgewichten zullen anders liggen.

Zelfde totaal zal eerder V 1650kg A 2150 kg zijn, waarvoor achter dus met 2365 kg gerekent dient te worden, en dan hoger dan 4,5 bar nodig, en dat mag van de fabrikant dus niet.
Voor echter kan het dan veilig lager dan 4,5 bar, dus 5 is dan overdreven, en omdat je dicht bij de vooras zit merk he daar het gestuiter van, een niergordel is ook een oplossing, maar beter lagere bandendruk.

Maar dit alles pas na weging per as , beter nog per as-eind, en dan gooi ik het door mijn calculator.
Bepalen van de werkelijke gewichten is het grootste struikelblok in het geheel.

Maar ook de velgen en ventielen moeten voor de hogere drukken en gewichten goedgekeurd zijn.
Ook daarover in mijn topic waarvan link hierboven.
Vindt je dus een gewoon rubber snapp in ventiel, dan is die bandenman ,ondanks zijn ervaring, niet goed bezig.
De velgen zijn moelijker te controleren, en in Europa is alleen een max gewicht te achterhalen ( met grote moeite) . Daar draait het voor de achteras om het werkelijke gewicht dat er op komt, en niet de minimum eis voor de aslast.
Gelukkig zitten daar nog ruime reserves in, maar ook daar wordt bij campers vaak genoeg overheen gegaan. Je gaat het dan merken aan lekke velgen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door jurgenc »

De Gouden Koets schreef:
ma 17 jun 2019, 10:53
...Onze banden (Michelin Agilis CrossClimate 225/70R 15 C met loadindex 112R, op advies van de ‘bandenboer’ gespecialiseerd in grote voertuigen aangeschaft) geven echter een maximum van 65 psi aan. Dat is volgens mij een maximum van 4.6 bar? Mogen wij dit maximum overschrijden tot de 5/5.5 bar (of iets minder) of is dat niet verstandig? Ik heb nl vaak gehoord/gelezen: ‘beter iets te hard dan te zacht’. Onze banden lijken soms wat ‘door te hangen’ in de wangen, maar dat kan ook aan het model band liggen, zo is me verteld.
Graag jullie mening. Bedankt alvast!
Indien voor loadindex 112 band A 5.5 bar nodig heeft en band B 4.6 bar, waarom zou je dan band B oppompen tot 5.5?

Ik had op de vorige camper Conti zomerbanden en Michelin winterbanden. Als de Michelins even hard oppompte als de Conti's (m.a.w. bijna 1 bar hoger) dan werd ik zowat uit de camper gestuiterd.

Ik ben dus geen voorstander om banden harder op te pompen dan de aangegeven koude druk. Indien je schrik hebt voor overbelasting, koop dan banden met een hogere loadindex.
H20
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door Jadatis »

Als je dan die banden met hogere loadindex en max druk 4,5 bar , op 4,5 bar zet, gaat de boel ook stuiteren. En voor de achteras is hoogstwaarschijnlijk bij maxdruk van de band van 4,5 bar , toch 5 bar nodig om geen oververhitting te geven, en omdat die dan nog steeds invering hebben, zal achter de boel nog steeds niet stuiteren.
Maar meer daarover in topic , waar ik de link van gegeven heb in reactie voor de jouwe.
Die Conti's hebben dan een hogerr loadindex.
En alvast een voorzetje op de link. Zoek op de bandwang, en je vindt bij de continental- groep direct achter de bijv 112Q bijv 65 psi, maar aan de andere kant vd bandwang , naast maxloadverhaal " maximum inflation pressure 519 kPa( 75 psi) .
Dan mag de band van conti wel met hogere druk dan de referentiedruk van voorbeeld 65 psi.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
De Gouden Koets
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 10:44
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door De Gouden Koets »

Duidelijk verhaal, bedankt!
Plaats reactie