Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door gsm »

ja dat lees ik maar kan de banden dan meer hebben en zo ja hoeveel kan dat zijn ?
Ik begrijp uit alles dat de maximale banddruk 80psi mag zijn maar als dat in koude toestand is dan zou ik het graag willen weten hoeveel het in warme toestand mag zijn.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door javanes »

Eén keer wegen is wel genoeg. Ik neem aan dat de belading zo ongeveer elke reis wel gelijk is.
En er wordt al een paar keer geschreven dat je moet meten met koude banden.
Het vreemde is dus dat voor een gewone C band de druk voor maar 3.84 is en achter 3.7.

En daar snap ik helemaal niets van.
De druk van de CP banden bij dat gewicht lijkt volgens mij niet te kloppen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door gsm »

Ik vind dat ook vreemd maar check het maar eens dan zie je het, vooras 1650kg en achteras 1600 en 1850
Zelfs 2000 geeft 5,5bar aan maar dan wel met de melding dat het maximale is bereikt.

Maar terug naar mijn situatie wij gaan met minimale belasting naar Zweden en komen terug beladen tot tegen het maximale van 3500kg aan
Daarbij blijkt dat de vooras weinig veranderd en blijft rond de 1650kg maar achter gaat van 1600 naar 1850
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door Marco Polo »

Vooras geeft het meeste effect op het comfort.
Zet je achter op de 5,5 en voor op 4,5 oid.
Rammelen dan nog de vullingen uit je kiezen dan ga je op de vooras wat lager.
Bij de vorige wagen hadden we dezelfde banden en dezelfde gewichten.
Geloof dat ik achter iets lager reed, 5,2 oid.
Maar zal niet veel uitmaken die 0,3 bar,

Als ze te zacht zijn warmen ze volgens mij meer op dan als ze keihard zijn opgepompt.
Alleen heb je in dat laatste geval totaal geen comfort meer over bij gemiddelde belading.
En dan met name aan de voorzijde waar vaak 5 bar als standaard wordt opgegeven maar dit qua belasting niet echt nodig is,
Je merkt het ook in stuurgedrag en slijtagebeeld.
Banden slijten in het midden harder dan aan de buitenzijde.
Maar goed, geen risico op een klapband ;-)
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door Huub56 »

Heb wat uitgeprobeerd, mij luxeauto wordt voorgeschreven 2,3 bar in de achterwiel. Nu heb ik links 2,0 bar in de band gedaan en rechts 2,6 bar. Na 150 km rijden met 130km per uur de banden gemeten : links 2,1 bar en rechts 2,7 bar de temp. Heb ik niet gemeten maar door te voelen aan de band merkte ik geen voelbaar verschil in temperatuur. Conclusie is denk ik dat het niet zo secuur aankomt wat betreft de druk 1 of 2 tiende verschil zal geen klapband opleveren dus pomp de banden op druk waarbij de auto het comfortabelste rijdt.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door gsm »

De garage heeft ze allemaal op 5bar gezet
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door javanes »

Tsja dan is die er ook vanaf.
Ook gevraagd waar ze die druk op baseren?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door gsm »

javanes schreef:
vr 20 jul 2018, 20:14
Tsja dan is die er ook vanaf.
verklaar dit even want ik snap deze reactie niet
Ook gevraagd waar ze die druk op baseren?
Nee ik denk ervaring maar wijkt dit dan zoveel af van bv het rekentoeltje ? Die geeft aan 5,5 achter en 4,68 voor. En 5,5 is de maximale druk wat de band kan en mag hebben dus als die warm wordt gaat de druk over het maximale heen
Corrigeer me als ik het fout heb :)
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door Marco Polo »

Garage moet, tenminste tijdens een APK, de drukken toepassen die de leverancier van het voertuig heeft opgegeven.
(Meestal op het plaatje in de deur, bij een personenauto)
Zijn die verder niet bekend dan moet in ieder geval op 1 as beide banden dezelfde drukken hebben.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door javanes »

En dat vreemde tooltje geeft in alle gevallen voor een CP band een druk aan van 5.5bar.
Maakt niet uit wat de asdruk is.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door gsm »

@Marco Polo, is de opgegeven bandenspanning ook niet afhankelijk welke banden je er onder heb ?
Bij mij staat vóór 4,1 en achter 4,5 maar volgens het rekentoeltje moet ik er voor 215/70R15 CP109 4,68 en 5,5 in doen.

@Javanes, dat merkte ik eerder ook al op dus heeft het toeltje geen waarde en moet ik de sticker aanhouden.
Nu rij ik altijd op iets hardere banden ook met de privé auto, kan dat kwaad ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door Marco Polo »

Dit is even de letterlijke tekst uit het online RDW handboek:

Visuele controle met behulp van een doelmatige bandenspanningsmeter. De juiste minimale bandenspanning wordt vastgesteld aan de hand van de in of op het voertuig aanwezige bandenspanningstabel. Indien een differentiatie in bandenmaat is gegeven moet hiermee rekening gehouden worden.
Indien de gemonteerde bandenmaat niet vermeld wordt moet de voorgeschreven spanning van de meest overeenkomende bandenmaat gebruikt worden.
Indien de tabel niet leesbaar of niet beschikbaar is, moet informatie van de banden- of voertuigfabrikant gebruikt worden. Indien geen gegevens van de banden- of voertuigfabrikant beschikbaar zijn, wordt de hoogste bandenspanning als referentiewaarde aangehouden. De banden op één as moeten een gelijke bandenspanning hebben met een maximaal verschil van 0,3 bar. Bij het constateren van een te lage bandenspanning moet deze op de juiste bandenspanning worden gebracht.

https://handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden

De CP banden gaan een bar hoger dan gewone C banden om optimaal gebruik te maken van de “speciale eigenschappen”.
(Kwade tongen beweren dat hiermee overbelading bedoeld wordt ;-)).

De maat wijkt waarschijnlijk niet af dus het is eigenlijk vreemd dat ze er dan maar tussenin gaan zitten.
Maar goed, ik ben geen monteur of keurmeester.

Te hard is zuiniger maar gaat ten koste van grip en gelijkmatig slijtagebeeld.
De band gaat bol staan waardoor je contactoppervlak met het wegdek minder wordt.
Daarnaast gaat het ten kostte van het comfort.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door kampo »

gsm schreef:
vr 20 jul 2018, 0:23
... maar elke keer naar de weegbrug gaan om de banden op druk te zetten is dat wel nodig ?...
Als je een camper hebt en die is permanent op +90% afgeladen dan is het nodig om regelmatig te gaan wegen.
Over de jaren groeit het gewicht steeds verder aan. Voor 5 € weet je het.
Wat mij betreft zou het verplicht ieder jaar naar de weegbrug moeten zijn en per as laten wegen.
Discussie over bandendruk, vering, sturen, wegligging, tractie, ... heeft toch enkel zin als je de asgewichten van je eigen voertuig kent.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bandenspanning berekening voor de leek (zoals ik)



Bericht door AadenAnke »

Ik gebruikte bij onze vorige camper (Tokkie) de tool van Jaditus. Dit omdat alles eerst rammelde. Bij elke stop tijdens de rit voel ik altijd wel ff met de rug van mijn hand aan de wang van de banden. Nu met de nieuwe camper (Toppie) staat alles op 5.5 maar daar komt binnen kort wel verandering in over een week of 2 is hij wel helemaal ingericht en dan nog een keer wegen dan berekenen met de Tool van Jaditus en dan afhankelijk van her verschil dit stap gewijs terug brengen. Gewoon aanvoelen wat bevalt qua comfort en warm worden van de banden. De tik van voelen heb ik al ruim 40 jaar. Met ruim 100.000km per jaar in die jaren geen klapper meer gehad. Daar voor helaas wel les van een oude collega voelen aan de band heb ik daar van over gehouden. Weet wel banden zijn tegenwoordig vele malen beter en worden veel sneller vervangen maar ik blijf voelen. Als ik voel dat een band vreemd voelt ff lucht controleren en bleek tot nu toe altijd de druk te laag te zijn. Ach elke gek zijn eigen gebrek zegt Anke altijd als mensen vreemd kijken als ik mijn banden bevoel.

Gr. Aad
Plaats reactie