compressorkoelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
zonmaan
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 02 aug 2009, 19:35

compressorkoelkast



Bericht door zonmaan »

een goede dag mede camper raars
ik had een vraag over de compressorkoelkast
we zijn er inmiddels achter dat ze beter koelen bij warm weer en zuinig zijn maar niet op gas kunnen en alleen op 12v 0f 230v
wij willen een andere camper aan schaffen en daar dan zonnen panelen op leggen maar hoeveel heb ik nodig en wat voor acu's en hoe zwaar wij willen best wel veel vrij staan dus hoe lang houden de acu's dat dan vol
er is geen televisie aan boord en hoog uit een keer het opladen van een tablet of een telefoon.
alvast bedankt voor jullie reactie
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: compressorkoelkast



Bericht door jepebe »

Ik heb drie panelen van 100 Wp elk en een 230 Ah accu. Opladen telefoon etc en comp. koelkast. Geen tv. Red het er zeker drie dagen mee
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
KJH
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 16:58
Locatie: Twente

Re: compressorkoelkast



Bericht door KJH »

Bij ons draait de 230V A++ koelkast ( met extra isolatie aan alle buiten zijden ) op één paneel 130Wp en accu 140Ah.
Wel is alles zo energie zuinig mogelijk aangelegd, omvormer wordt geschakeld door bistabiel relais.
Met deze opzet kunnen we bij donker weer ruim één dag op de huishoud accu en dan nog één dag op de start accu, en ja we kunnen ten alle tijden nog starten.
Oet Twente

TRANSIT 350L VAN 140DPF 4.93 uit 2012
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: compressorkoelkast



Bericht door Kroppie »

hier gewone huis tuin en keuken koelkast 230volt (proline 90 ltr van bcc) op de omvormer, koelkast schakelt de omvormer dus geen standby verbruik van de omvormer, accu 230Ah en 4x 80 watt/p zonnepanelen, redt het makkelijk 3 redelijk zonnige dagen, wel tv(enkel films)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: compressorkoelkast



Bericht door MonRoe »

Wij hebben 3x100Wp zonnepanelen en 2x 180Ah aan huishoudaccu's en dat gaat zomers heel erg goed. In het vroege voor- en late najaar als ook de kachel en zo aanstaat en de zon wat minder is en er ook 's avonds tv gekeken wordt en fiets accu's worden opgeladen dan is het net 2 a 3 dagen vrijstaan en dan moeten we weer een stukje verder.
De compressor koelkast verbruikt bij ons gemiddeld genomen 50Ah op een dag.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: compressorkoelkast



Bericht door joske501 »

Beste,
Ik heb eind mei en juni 5 weken Portugal gedaan en niet één keer aan de stroom gehangen. Compressorkoelkast MDC90, 230 ah batterij, zonnepaneel van slechts 85Wp, versterkte alternator 180A. We reden ongeveer 5600 km en hebben ons bijna dagelijks verplaatst. Indien we toch 2 dagen bleven staan was de batterij 's avonds voor 100% geladen, wel veel zon gehad in die periode.
Een batterijmonitor is wel een noodzakelijk item bij gebruik van een compressorfrigo zodat je alles goed kan bewaken.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: compressorkoelkast



Bericht door jielus »

Gewone koelkast, 230V (5 jaar garantie)paste precies op de plaats van de uitgenomen oude koelkast, 300 Wp panelen en 230 Ah accu, 1000 W omvormer (staat 24/7 aan).
Haast elke avond een uurtje of twee tv, telefoons, laptop.
Sinds installatie in begin April niet meer aan de kabel gezeten.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: compressorkoelkast



Bericht door 309T16 »

"Same story here" (zie onderschrift)!
Alleen de wintermaanden moeten we zo af en toe rijden.

De keuze tussen een 12V en een 220V uitvoering is dan de vraag.
Heb je een camper, waarbij je op prijs stelt dat het interieur esthetisch blijft en je geen moeite hebt met de hogere aanschafprijs, ga dan voor een 12V uitvoering.
Voor een 220V uitvoering heb je een omvormer nodig, die van je 12V gelijkspanning 220V wisselspanning maakt. Velen hebben dat in een camper. Maar ook velen bewust niet.

Succes Willart.
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: compressorkoelkast



Bericht door Ares »

2x 175Wp, 1600watt omvormer, 460ah aan accu's en een normale 230v koelkast; wij kunnen vrijwel onbeperkt vrijstaan.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: compressorkoelkast



Bericht door 309T16 »

Altijd baas boven baas :wink: :D

Maar een lekker gevoel. Zelfs koffie en thee gaat via de omvormer. Gebruiken het gas alleen 's avonds voor het (buiten)koken.
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: compressorkoelkast



Bericht door Ares »

Inderdaad :cheers: Erg fijn om je niet dagelijks zorgen te hoeven maken of de inhoud van de accu nog wel voldoende is!
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
zonmaan
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 02 aug 2009, 19:35

Re: compressorkoelkast



Bericht door zonmaan »

super mensen bedankt voor jullie reacties
hier kan ik wel wat mee
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: compressorkoelkast



Bericht door jan- »

KJH schreef:
wo 11 jul 2018, 21:53
Bij ons draait de 230V A++ koelkast ( met extra isolatie aan alle buiten zijden ) op één paneel 130Wp en accu 140Ah.
Wel is alles zo energie zuinig mogelijk aangelegd, omvormer wordt geschakeld door bistabiel relais.
Met deze opzet kunnen we bij donker weer ruim één dag op de huishoud accu en dan nog één dag op de start accu, en ja we kunnen ten alle tijden nog starten.
Ik heb thuis een zuinige A+++ koelkast. Wat mij was opgevallen dat de warmte niet meer aan de achterkant wordt afgevoerd, maar aan de zijkant (de behuizing). Dus dan moet je de zijkanten juist niet isoleren.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: compressorkoelkast



Bericht door WoutvanAken »

Joske,
Ik heb dezelfde koelkast als jij, wat mij opvalt is dat de koelkast vrij vaak een korte tijd aanslaat en dan in eerste instantie een "normaal" toerental draait en daarna een hoger toerental. Zo klinkt het tenminste. Is dat bij jou ook zo? De koelkast functioneerd overigens goed.

Overigens een zonnepaneel van 256WP, accu van 135AH, na twee nachten en een donkere regenachtige dag nog steeds voldoende stroom voor deze koelkast en na enkele zonnige uren liep de accuspanning weer snel op.
Wout.
Plaats reactie