advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Dries56
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 jul 2018, 9:54

advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door Dries56 »

Ik ben een beginnende camperaar, en er komen veel vragen op je af
Ik heb enkele maanden geleden een Citroën Jumper (2004) Pössl 2 Win gekocht.
Ik oriënteer mij nu op de aanschaf van een fietsenrek. Ik heb op internet gezocht en zie foto’s van buscampers met een rek van het merk: 'Fiamma Carry Bike 200 DJ’, dat op de rechterachterdeur gemonteerd is. (een alternatief is natuurlijk een fietsenrek op de trekhaak, maar dan moet het steeds van de haak afgehaald worden, als de achterdeuren open moeten … niet zo handig dus).
Ik heb aan mijn camperbedrijf een offerte gevraagd voor levering en montage, maar krijg het antwoord dat zij dit type rek niet monteren. De reden is, dat de deuren teveel gaan afhangen en dat ik daardoor -op den duur- problemen krijg.
Er wordt een alternatief geboden: een zg. busbiker … een fietsenrek dat óók draaibaar is, maar wél in een totaal ándere prijscategorie valt! ( ±€ 1800,00).

Mijn vragen: wat zijn de ervaringen met fietsrekken voor buscampers en zijn er alternatieven. Is het inderdaad onverstandig om een ‘Fiamma’ rek te laten monteren, en gaat de achterdeur daarvan áfhangen? , of kan ik het met ’n gerust hart aanschaffen?
Kortom … heeft iemand een goed advies

Bij voorbaat dank,

met vriendelijke groet,
André (Dries56)
Eindhoven
Uitgeschreven

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door Uitgeschreven »

Ik heb het indertijd eraf gegooid en een draaibare fiets drager op de trekhaak geplaatst. Dit nadat het rek bij een bult van de rechterdeur afkwam.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door leftlanebandit »

Mijn buren hadden op hun buscamper ook een fietsenrek op de deur maar met 2 oerdegelijke Hollandse fietsen was een simpele verkeerslichten drempel voldoende om de achterdeur lelijk te vervormen.
Zij hebben nu ook een busbiker laten monteren bij de fabrikant van deze drager alleen waren zij €300 goedkoper uit dan de prijs die ts laat zien
Het enigste nadeel is misschien wel het gewicht van de drager ik dacht ergens gelezen te hebben dat de drager 39 kg weegt.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door travelscout »

Welkom!

Niet meer aan beginnen.

Naar verloop van tijd ontstaat schade aan deurschanieren en deuren zelf.
Zelfs met lichte sportfietsen.
Voor e-bikes is het risico nog groter.
Paul.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door gjvonk »

Uit ervaring moet ik de overigen gelijk geven: een fietsendrager op de deur lijkt handig maar is kwetsbaar. Beter is om een draagsysteem te kiezen dat of tweezijdig op de scharnieren van de deuren rust (zie: vie...&p=1716691&hilit=jack#p1716691) of een systeem wat aan het chassis bevestigd wordt (busbiker b.v.). Duurder, zwaarder maar ook degelijker.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door Lambiek »

Gewoon 2 extra spanbandjes a €3.- monteren. Vanaf fiamma drager naar de schanieren vd deur aan bus.

Dan gaat de deur niet afhangen en buigt de drager niet door.

Deur open en dicht met beleid !

.
Dries56
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 jul 2018, 9:54

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door Dries56 »

Bedankt iedereen die heeft gereageerd! Het is mij nu duidelijk dat ik geen drager op de rechterdeur moet laten monteren!
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door Adfur »

Wij hebben recent een Pössle gekocht. De fietsendrager op de deur mag maar 35 kg hebben, leuk voor 2 lichtgewicht fietsjes. We hebben 2 E-bikes, dus de drager eraf laten halen en een Busbiker erop laten zetten. Niet goedkoop, maar echt een fantastische fietsendrager. De fietsen hoef je ook niet meer hoog te tillen eb je draait hem heel gemakkelijk weg om je deuren te openen.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
roma
Berichten: 4526
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door roma »

Ik had de doorsnee Pössl fietsdrager, die op 1 deur steunde. Vond dat nogal riskant en ik maakte van een alu-staaf een steun/verbinding tussen onderzijde fietsdrager en de bumper die onder de achterdeuren zit.

Oerdegelijke steun, geen kans op doorveren of -zwiepen bij welke verkeershobbels dan ook.

Probleem opgelost voor enkele Euro’s aan materiaal. Ik had het zo gemaakt dat die steun aan onder- en bovenzijde met vleugelmoeren vastzat, zodat de achterdeuren altijd snel te openen waren.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door PaulBng »

Bij mijn buscamper zit de fietsendrager ook op de rechter achterdeur. Hij mag 35kg dragen.
Mijn eigen fiets weegt 15kg. De electrische fiets van mijn wederhelft, zonder accu, wrs iets van 20kg. Ik zit dus aan de grens, maar wil zelf binnenkort ook een batterij-fiets.
Ik zal dus iets moeten doen..

Vorige week een keer over een heel slechte weg gereden. Een kastje binnen kwam half los, maar geen probleem met de achterdeuren.

Ik overweeg een wegneembaar profiel op de bovenscharnieren te zetten. Links met een vleugelmoer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door hurktoilet »

Ik heb ook zo'n Fiamma op een Pössl uit 2003. Met totaal 32 kilo wel iets gezakt maar niet noemenswaardig. Heb 'm nu zes jaar, geen idee hoe de vorige eigenaar 'm gebruikt heeft.
Ik zie er geen probleem in. Dat wordt anders als het door leeftijd/gezondheid lastig wordt zo hoog te tillen, maat moment laat hopelijk nog heel lang op zich wachten.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door r3mco »

Ik heb laatst een drager laten maken, wel 1300 Euro, maar goed. Hij is van aluminium en makkelijk onder de camper te schuiven. Er kunnen 2 elektrische fietsen op. Wel op de camping eerst de fietsen er af, voordat de deuren open kunnen. Drager blijft zitten. Thuis haal ik de drager er weer van af voor de volgende keer.
AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

Groet,
Remco.
roma
Berichten: 4526
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door roma »

PaulBng schreef:
di 17 jul 2018, 15:43

Ik overweeg een wegneembaar profiel op de bovenscharnieren te zetten. Links met een vleugelmoer.
Afbeelding
Dan hangt alles nog aan de deur. Laat de fietsdrager steunen. Gebruik 1 van de bouten van de trekhaak om die steun te bevestigen. Effe knutselen en je hebt het voor elkaar. Steun zo maken dat hij boven en onder snel verwijderbaar is dmv vleugelmoeren.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: advies fietsendrager voor Pössl Citroën Jumper



Bericht door PaulBng »

Het idee is juist dat het gewicht gedragen wordt door het profiel dat aan de bouten van de bovenscharnieren hangt..
Plaats reactie