Dikke pech

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Dikke pech



Bericht door metatoon »

Gisteren onderweg naar huis,begaf mijn j5 2500 td 1991het. Plots ik een hoorde een zwaar bijgeluid(zware brom),werd in enkele km erger .Ook minder power.
Camper stil gezet anwb erbij ,heeft nog de kleppen gesteld ,maar zo als ik al vermoedden gaf dit niet het gewenste resultaat, Camper word morgen bij mijn garage verwacht.
Iemand een idee wat het zoal zou kunnen zijn?
Denk dat het camperleven gedaan is!!!!!


Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikke pech



Bericht door Kroppie »

slang van de turbo los/stuk.?, vaak onderaan waar ie vlak langs de oliepomp loopt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dikke pech



Bericht door jansloos »

Geen dikke rookwolken, ratelend metaal op metaal, motor liep nog wel ?

Kan het aleeszins nog mevallen. Ik bedoel: is het blok niet in mekaar gedraaid. ( duimen maar)
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Meine
Berichten: 4756
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Dikke pech



Bericht door Meine »

Klinkt mij als een uit de lagers gelopen en daardoor aanlopende turbo, zolang er geen slijpsel de motor in gekomen is is de schade te overzien. Voor minder dan 200 euro heb je een aftermarket turbo.
Ik vind het vreemd dat je met zo'n defekt nog doorrijdt tot het niet meer gaat.
Heb je de wegenwacht niet gevraagd wat het is? Die man stond er tenslotte boven op.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Dikke pech



Bericht door @3 »

De wegenwacht dacht dat het aan de kleppen lag. :bang:
Denk dat het wel meevalt. Zoals Jos al zei; lekke inlaat.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Dikke pech



Bericht door de Jonckheer »

Een aanlopende turbo bromt waarschijnlijk niet en waar staan dat het een TD betreft?
Die wegenwacht had geen benul want wat heeft kleppen stellen ermee van doen? Die motor is op zeker niet in elkaar gelopen want dan hoor je wel andere geluiden dan gebrom.
Meine
Berichten: 4756
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Dikke pech



Bericht door Meine »

Lees voor je reageert, ts schrijft over een 2500 Td.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dikke pech



Bericht door Cee Pee »

begaf mijn j5 2500 td 1991het
Ts heeft het toch echt over een TD
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dikke pech



Bericht door travelscout »

Zelf zou ik toch eerst denken aan een lek in de luchttoevoerslang (los?).
Maar goed dat zal die wegenwachter toch echt wel hebben nagekeken.

Op zulke momenten is een turbodrukmeter erg handig.
Heeft die wegenwachter dit nog gemeten voordat die de kleppen ging stellen?
Paul.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Dikke pech



Bericht door 309T16 »

Niet meteen het ergste denken ja. Met de info, die we nu hebben zou het best nog wel eens mee kunnen vallen.

Veel kennis van dit blok aanwezig hier. Eerst maar een goede diagnose laten stellen.

Succes Willart!
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Dikke pech



Bericht door cor heku »

mits het de turbo niet is, denk ik aan de oliepomp. dan gaat de motor ook geleidelijk minder lopen, alsof er iets gesmoord wordt en geeft ook een brommend geluid. Succes gewenst van cor
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dikke pech



Bericht door metatoon »

Voor zover allen alvast bedank voor de reacties.Slanginlaag heb terplekke meteen Gecheckt.
En ik heb de camper zo snel mogelijk stil gezet natuurlijk.
De camper is nog niet terug ,dus nog even afwachten.
De wegenwacht kon het moeilijk antwoorden ,wat hij dacht.
Voor zover ik kon zien geen slijpsel .

Blijf uiteraard graag reacties ontvangen .
Gr.

Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Meine
Berichten: 4756
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Dikke pech



Bericht door Meine »

Als de oliepomp defect zou zijn zou nu de hele motor vast zitten en zou kleppen stellen ook niet meer kunnen.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Dikke pech



Bericht door cor heku »

als de oliepomp slecht functioneert wordt alles slechter gesmeerd en vind eerst een opbouw van verdikte olie plaats. Dan blijft alles nog wel draaien! Langzaam gaat alles slechter werken waarna ,inderdaad, de motor stopt. Dat tussenmoment kan een tijd duren. Heb het meegemaakt dat er nog 80 km mee gereden werd voordat alles stil stond.
cor
Plaats reactie