Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door macfocus »

Wil je ontdreunen of akoustisch isoleren?
Voor het ontdreunen gebruik ik bitumen platen, maar die zou ik niet vlak bij de warme motor plaatsen, maar aan de binnenkant. (Gebruik ze zelf voor de vloer)
Voor akoustische isolatie gebruik ik Akotherm.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Mark Leen
Berichten: 135
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 11:55
Locatie: Kockengen

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door Mark Leen »

Sorry, een wat late reactie maar dank voor je tip van Akotherm! Ik zat in eerste instantie te denken om de isolatie wat tegen het schutbord zit te vervangen maar ik denk dat ik het zo laat omdat het er toch nog best redelijk op zit. Ik dacht dat het er erger aan toe was en kies nu om de motorkap te isoleren en dus ontdreunen.

@Jos, Ik heb Kareltje Cola gesproken en gaf aan om de brandstofpomp af te stellen erg op gehoor moet en dat het niet echt valt uit te leggen en dus zullen we een keer die kant op moeten of naar iemand die dit kan afstellen. Voor nu hebben we de Brandstofpompen vastgezet met bouten door de poulie en tegen de distributie achterplaat vastgezet en beide achterplaten omgewisseld en deze kunnen we straks weer netjes op de juiste vertanding terug zetten.

Verder zijn we afgelopen weekend flink opgeschoten! Het blok eruit gehaald, beide blokken ontmanteld, de distributie achterplaten losgehaald en zo hebben we het onderblok kunnen schilderen en de boel weer in elkaar gezet met nieuwe pakkingen en keerringen uiteraard. Deze week de kop naar het revisiebedrijf brengen en de kleppen nog laten slijpen en de boel kan (na wat laswerk waar we nu goed bij kunnen) weer terug. Een spannend moment zal het voor ons zijn. Hier nog een foto van de status nu :)
20190224_185428.jpg
20190224_185428.jpg (128.63 KiB) 535 keer bekeken
Groetjes,
Mark
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door Kroppie »

de brandstofpomp op de foto is de pomp van een turbo uitvoering (te zien aan dat ronde doosje met 2 slangtuitjes) en niet van een 2,5 zonder turbo.
ik was in de veronderstelling dat jij het over een zonder turbo hebt.



ziet er netjes uit zo , mooi kleurtje

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 25 feb 2019, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mark Leen
Berichten: 135
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 11:55
Locatie: Kockengen

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door Mark Leen »

Ah daar zat de verwarring dus. Er zat inderdaad ooit eerder een J5 blok in en nu dus een citroen CX 2.5TD blok (motorcode M25/648).
Ja goede kleur toch :D Een beetje een licht kleurtje gekozen zodat als er iets zou lekken oid dan is dit goed te zien nu.
Op aanrader van Macfocus met Hammerite gedaan en volgens mij een goede keus!

Groetjes,
Mark
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door macfocus »

Mark Leen schreef:
ma 25 feb 2019, 19:00
Op aanrader van Macfocus met Hammerite gedaan en volgens mij een goede keus!
Ziet er goed uit.
De mijne is nog wat lichter.
IMG_4730.jpg
IMG_4730.jpg (216.97 KiB) 495 keer bekeken
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Mark Leen
Berichten: 135
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 11:55
Locatie: Kockengen

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door Mark Leen »

Ah kijk, zie er ook goed uit @Macfocus!
Ik ben benieuwd of het blijft zitten ivm hitte maar dat gaan we zien :)
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door Japie »

macfocus schreef:
ma 25 feb 2019, 20:31
Mark Leen schreef:
ma 25 feb 2019, 19:00
Op aanrader van Macfocus met Hammerite gedaan en volgens mij een goede keus!
Ziet er goed uit.
De mijne is nog wat lichter.
IMG_4730.jpg
Ben jij een cilinder verloren? Ik zie er maar 3.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door Kroppie »

Mark Leen schreef:
wo 27 feb 2019, 18:28
Ah kijk, zie er ook goed uit @Macfocus!
Ik ben benieuwd of het blijft zitten ivm hitte maar dat gaan we zien :)
veel heter dan 80 - 90 graden zal het blok aan de buitenkant niet worden(koelwatertemperatuur), kan verf prima hebben.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mark Leen
Berichten: 135
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 11:55
Locatie: Kockengen

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door Mark Leen »

Kroppie schreef:
wo 27 feb 2019, 18:43
Mark Leen schreef:
wo 27 feb 2019, 18:28
Ah kijk, zie er ook goed uit @Macfocus!
Ik ben benieuwd of het blijft zitten ivm hitte maar dat gaan we zien :)
veel heter dan 80 - 90 graden zal het blok aan de buitenkant niet worden(koelwatertemperatuur), kan verf prima hebben.

jos
Kijk dan moet t goedkomen! Dan is al dat geschuur en ontvetten het toch waard geweest :-B :-B
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door KTManiac »

Japie schreef:
wo 27 feb 2019, 18:38
Ben jij een cilinder verloren? Ik zie er maar 3.
Beter nog denk ik, je ziet er waarschijnlijk 3 niet. :thumbup:
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door macfocus »

Dat weet ik wel zeker, 6 x ±500cc maakt ongeveer 3000cc, met 138 PK en ruim 140 newtonmetertjes koppel.
Dat is voor een jaren 60 blok respectabel. Is een koppelblok, en daar hou ik van.

Ooit ontworpen als een dieselblok, dus alles is groot en zwaar.

Ik heb thuis ook nog een 5 en een 3 cilinder turbo. Die laatste is een gifkikker eerste klas.
33363578_1878129692485795_992016550636552192_n.jpg
Voordat ie uit elkaar ging
33363578_1878129692485795_992016550636552192_n.jpg (211.84 KiB) 402 keer bekeken
Laatst gewijzigd door macfocus op wo 27 feb 2019, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door macfocus »

Kroppie schreef:
wo 27 feb 2019, 18:43
Mark Leen schreef:
wo 27 feb 2019, 18:28
Ah kijk, zie er ook goed uit @Macfocus!
Ik ben benieuwd of het blijft zitten ivm hitte maar dat gaan we zien :)
veel heter dan 80 - 90 graden zal het blok aan de buitenkant niet worden(koelwatertemperatuur), kan verf prima hebben.

jos
Dat blijft zeker zitten, mits je goed ontvet hebt.
Ik brand het altijd af, kost ff tijd, maar dan houdt je verf wel.
En het stijkt de eerste ker zo lekker uit op een warm blok :mrgreen:
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
mario1976
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 12:59

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door mario1976 »

Zou iemand (bv jos) mij kunnen helpen.
Mijn aandrijfas rechts komt er een stukje uit en gaat dan geluiden maken tijdens optrekken. Volgens mij zit het lager op de as die in het steunpunt gaat niet goed vast, zie foto. Hoort die vast op de as te zitten. Er komt ook een losse bus soms uit het steunpunt en die hangt dan los om de as.
Weet niet of ik deze vraag hier mag posten.
Bijlagen
15520513713553363526006212221967.jpg
15520513713553363526006212221967.jpg (185.86 KiB) 326 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)



Bericht door Kroppie »

natuurlijk mag je hier je vragen stellen, daar zijn we voor.

die as zit in een kogellager en dat lager zit met 2 bouten vast in de steun, dat lager hoort klemvast op de as te zitten en zit normaal geborgd met een z.g krimpring/klemring, de losse bus w.s
op de foto zie ik roest op die as, dat betekent dat de borgring en het lager en de as (tripod genaamd) versleten zijn en vernieuwd moeten worden, want anders was er geen roest te zien, en op de oude roestige as een nieuw lager en ring gaat niet want dan zit e.e.a. niet meer vast genoeg, roest is verdwenen ijzer.
de rechtertripod word enkel geleverd als komplete rechter aandrijfas, kogellager is een gewoon standaard lager 2zijdig rubberafgedicht, en de krimp/klemring zal je moeten zoeken, kan in de boeken geen onderdeelnummer van een losse ervan vinden zal ws bij de komplete as horen.
helaas het is niet anders.
succes

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 08 mar 2019, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie