Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
[attachment=0]20180716_192425_resized.jpg[/attachment
de laatste gaat om onderste kabel tje komt uit de kabel boom bij de radiator en loopt naar linker voorkant
de laatste gaat om onderste kabel tje komt uit de kabel boom bij de radiator en loopt naar linker voorkant
- Bijlagen
-
- 20180716_192425_resized.jpg (111.21 KiB) 719 keer bekeken
rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
massa kabeltje naar de dynamo?
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Ik ga volgende week vrijdag ook beginnen om bij onze Peugeot J5 2.5D de motor+bak er voor het eerst uit te halen. Nu heeft Jos in dit onderwerp een prachtig stappenplan gemaakt die ik lekker kan volgen tijdens de klus. Nu vroeg ik me alleen nog af is het nodig om de wielnaafmoer los te maken of is alleen het fusee losmaken ook voldoende? Ik vraag dit vanwege het voorbereiden en inkopen extra gereedschap zoals bijvoorbeeld een dop 36mm.
Groetjes,
Mark
Groetjes,
Mark
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
de moer moet los anders trek je de tripod aan de bak of de homokineet aan de wielzijde uit elkaar, en het zou mss gaan zonder losnemen maar je maakt het jezelf veel moeilijker.
en zeker weten dat het maat 36 is en geen 41mm, en kopen? kan je die bij de plaatselijke garage niet ff lenen, of b.v.huren bij bo-rent. wie weet is er een eigenaar van zuks in de buurt, als je b.v. in de buurt bent mag je het van mij wel lenen .
jos
en zeker weten dat het maat 36 is en geen 41mm, en kopen? kan je die bij de plaatselijke garage niet ff lenen, of b.v.huren bij bo-rent. wie weet is er een eigenaar van zuks in de buurt, als je b.v. in de buurt bent mag je het van mij wel lenen .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Ah duidelijk! Dan moet het zo gaan lukken.
Ik heb even gezocht naar een dop 36mm en is niet heel duur. Hieronder een link van de Hornbach voor 7,70
Super aardig dat je aanbied het uit te lenen Jos!
https://www.hornbach.nl/shop/WGB-Dopsle ... 2tEALw_wcB
Ik heb even gezocht naar een dop 36mm en is niet heel duur. Hieronder een link van de Hornbach voor 7,70
Super aardig dat je aanbied het uit te lenen Jos!
https://www.hornbach.nl/shop/WGB-Dopsle ... 2tEALw_wcB
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
kooppie , maar zorg wel voor een stevig stuk pijp want ze zitten erruuuuuuug vast, aanhaalkoppel is 500nM = 50kgm!, en losdraaimoment is door de statische wrijving meestal hoger dan het aanhaal moment(dynamische wrijving).
zie dat de opname 1/2 duim is, normaal is deze maat 3/4 duim, maar dan heb je ook de wringstaaf nodig.
succes
jos
zie dat de opname 1/2 duim is, normaal is deze maat 3/4 duim, maar dan heb je ook de wringstaaf nodig.
succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Ja ik las het in een andere reactie van je wat het aanhaalkoppel is. Behoorlijk pittig nu mijn momentsleutel maar tot 210 gaat dus met vast zetten maar even een zwaardere lenen. Ik zal inderdaad ook zorgen voor een wringstaaf, goeie jos!
Groeten,
Mark
Groeten,
Mark
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Ik zit er trouwens ook gelijk aan te denken om de kleppen te stellen maar ik kan er erg weinig over vinden hoe dat te doen en wat het stappenplan is. Ik heb het een lange tijd geleden gedaan bij mijn 2cv6 en het ziet eruit dat dat op ongeveer dezelfde manier gaat als bij een J5. Bovenste dode punt met een voelermaatje afstellen? En welke ruimte moet er tussen de tuimelaar en stoter zitten? In de j5 zat een 2.5D maar er is ooit een 2.5td van een CX ingegaan maar bak en aandrijfassen zijn nog gewoon van de 2.5D. Het gaat dus om een blok van een 2.5td met motor code M25/648
En waar ik ook nog over twijfel is de motorolie. Als ik op de kroonolie site kijk raden ze mij BI-TURBO 15W-40 aan. Of is 15w-40 gewoon 15w-40 en maakt het niet uit welk type verder?
Ben benieuwd!
Groeten,
Mark
En waar ik ook nog over twijfel is de motorolie. Als ik op de kroonolie site kijk raden ze mij BI-TURBO 15W-40 aan. Of is 15w-40 gewoon 15w-40 en maakt het niet uit welk type verder?
Ben benieuwd!
Groeten,
Mark
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
gewoon bi turbo 15-w 40 want het is een turboblok toch.
kleppen :
inlaatklep 0,3mm tussen klepsteel en tuimelaar
uitlaatklep 0,2mm idem
klinkt gek inlaat groter dan uitlaat maar sinds de eerste motor van dit type is het al zo dus zal het goed zijn
en kleppen van cil 4 op tuimelen dan cil 1 stellen (cilinder 1 is aan de BAKzijde)
kleppen van cil 3 op tuimelen kleppen van cil 2 stellen
kleppen van cil 2 tuimelen kleppen van cil 3 stellen
kleppen van 1 op tuimelen kleppen van cil 4 stellen
volgorde kleppen van links naar rechts:uitlaat, inlaat, uitlaat, inlaat, uitlaat, inlaat, uitlaat, inlaat.
succes
jos
kleppen :
inlaatklep 0,3mm tussen klepsteel en tuimelaar
uitlaatklep 0,2mm idem
klinkt gek inlaat groter dan uitlaat maar sinds de eerste motor van dit type is het al zo dus zal het goed zijn
en kleppen van cil 4 op tuimelen dan cil 1 stellen (cilinder 1 is aan de BAKzijde)
kleppen van cil 3 op tuimelen kleppen van cil 2 stellen
kleppen van cil 2 tuimelen kleppen van cil 3 stellen
kleppen van 1 op tuimelen kleppen van cil 4 stellen
volgorde kleppen van links naar rechts:uitlaat, inlaat, uitlaat, inlaat, uitlaat, inlaat, uitlaat, inlaat.
succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Wauw te gek Jos, super duidelijk! Ongelofelijk wat je er allemaal van weet, dank!
Groeten,
Mark
Groeten,
Mark
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Ik ben nu bezig de motor te onrkoppelen en alles gedaan behalve nog de aandrijfassen. Het blijkt toch dopsleutel 41mm te zijn dus mpegen even naar de Hornbach om deze te halen. Ik twijfel alleen pver het fusee loshalen. Welke bouten zijn het meest handige om los te maken om het fusee los te maken?
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
de onderste 4 van de fuseekogel, en 2 diagonale bouten van de stuurarm, dan kan de stuurkogel bijven zitten .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
ben ik al
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything