Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Aangezien ik het zelfde onder handen heb als Mark lift ik mee op dit topic. Als ik een eigen topic moet aanmaken kan dat ook natuurlijk, dat mag Mark zelf aangeven. Denk dat het voor anderen wellicht ook leerzaam is waar je tegenaan loopt bij deze uitbouw.
Uiteindelijk met afgedraaide dop had ik de moer zo los met een pijp van een meter.
Enige vraag die ik er over heb, is de manier van borgen van die moer op deze manier normaal?
Groet Rens
Uiteindelijk met afgedraaide dop had ik de moer zo los met een pijp van een meter.
Enige vraag die ik er over heb, is de manier van borgen van die moer op deze manier normaal?
Groet Rens
- Bijlagen
-
- 60BA4569-1792-4F4E-BC1E-F24AA504F0E8.jpeg (183.76 KiB) 670 keer bekeken
-
- D57BCCBA-F4A4-4418-99D9-217D015E893D.jpeg (169.57 KiB) 670 keer bekeken
-
- 9AB17F59-FBA3-420D-A7F4-C1D0ADFBA7F9.jpeg (216.57 KiB) 670 keer bekeken
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
die manier van borgen is bij die types heel normaal, zowel bij peugeot fiat en citroen, mits goed gedaan niets mis mee.
na op spanning aandraaien (500Nm, 50kg/m), de dunne rand van de moer zodanig in de inkeping van de as slaan, met een niet al te stompe beitel, dat de inkeping , losdraaien van de moer tegengaat, dus niet een flinke klap en klaar, beetje moeilijk met woorden uitleggen.
jos
na op spanning aandraaien (500Nm, 50kg/m), de dunne rand van de moer zodanig in de inkeping van de as slaan, met een niet al te stompe beitel, dat de inkeping , losdraaien van de moer tegengaat, dus niet een flinke klap en klaar, beetje moeilijk met woorden uitleggen.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Nee uiteraard geen probleem Rens om op dit topic verder te gaan!
Bij mij is het overzetten van de nieuwe motor helemaal gelukt en loopt hij stationair heel mooi; zonder hobbelen en geen rook. Dit was wel anders dan bij de vorige motor. Missie lijkt geslaagd! Maar ik zie nu koelvloeistof lekken bij de kop distributieriem zeide (zie foto). Ik heb zo'n vermoeden dat dit de koppakking is..
We hebben nu helaas geen plek meer om nog langer te sleutelen, dus moeten we toch helaas op zoek gaan om het ergens te laten doen. Jos, Heb jij misschien nog goede tips voor garage/monteur? We wonen zelf in Amsterdam.
Dank weer! Mark
Bij mij is het overzetten van de nieuwe motor helemaal gelukt en loopt hij stationair heel mooi; zonder hobbelen en geen rook. Dit was wel anders dan bij de vorige motor. Missie lijkt geslaagd! Maar ik zie nu koelvloeistof lekken bij de kop distributieriem zeide (zie foto). Ik heb zo'n vermoeden dat dit de koppakking is..
We hebben nu helaas geen plek meer om nog langer te sleutelen, dus moeten we toch helaas op zoek gaan om het ergens te laten doen. Jos, Heb jij misschien nog goede tips voor garage/monteur? We wonen zelf in Amsterdam.
Dank weer! Mark
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Borging voorwielas moer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Mario@
mooi plaatje zegt meer dan mijn verhaal. , alleen borgmiddel heb ik nooit gebruikt, vind ik ook niet nodig met een aandraaikoppel van 500Nm, een borg zoals die ingeslagen rand is bij peugeot altijd meer dan voldoende gebleken, met loctite 270 krijg je hem bijna niet meer los, is de sterkste loctite
Mark@
nee, helaas heb ik geen tip voor een sleutel plek voor je ,maar zal het in gedachten houden.
en die lekkage, zeker weten dat het koelvloeistof is?, op die plek kan het bij de j5 ook diesel zijn , dan is de keerring van de dieselpomp lek, kan zonder probleem en zonder motor of pomp uitbouwen gerepareerd worden.
als het koelvloeistof is dan is het vaak de pakking tussen de dieselvoorwarmer of de voorwarmer zelf, en de kop, en niet de koppakking, maar blijft natuurlijk wel mogelijk.
schoonmaken en goed kijken wat er waar vandaan komt.
succes
jos
mooi plaatje zegt meer dan mijn verhaal. , alleen borgmiddel heb ik nooit gebruikt, vind ik ook niet nodig met een aandraaikoppel van 500Nm, een borg zoals die ingeslagen rand is bij peugeot altijd meer dan voldoende gebleken, met loctite 270 krijg je hem bijna niet meer los, is de sterkste loctite
Mark@
nee, helaas heb ik geen tip voor een sleutel plek voor je ,maar zal het in gedachten houden.
en die lekkage, zeker weten dat het koelvloeistof is?, op die plek kan het bij de j5 ook diesel zijn , dan is de keerring van de dieselpomp lek, kan zonder probleem en zonder motor of pomp uitbouwen gerepareerd worden.
als het koelvloeistof is dan is het vaak de pakking tussen de dieselvoorwarmer of de voorwarmer zelf, en de kop, en niet de koppakking, maar blijft natuurlijk wel mogelijk.
schoonmaken en goed kijken wat er waar vandaan komt.
succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Ha jos, Ja helaas loopt het toch echt via de kop naar buiten en zie aan de andere kant (kant vd waterpomp) dat dat daar ook zo is..
Om dit zelf te doen gaat het mijn pet te boven denk ik en heb er ook geen ruimte meer voor. Ik bedoelde eigenlijk of je een goede garage weet die voor dit soort blokken de koppakking kan vervangen?
Groetjes Mark
Om dit zelf te doen gaat het mijn pet te boven denk ik en heb er ook geen ruimte meer voor. Ik bedoelde eigenlijk of je een goede garage weet die voor dit soort blokken de koppakking kan vervangen?
Groetjes Mark
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
de koppakking vervangen is zeer goed te doen bij de j5, de distributie hoeft niet los en de brandstof pomp ook niet, dus elke goede garage kan dit doen, zitten geen speciale dingen die moeilijk zijn, enige dingen die je bij een oudere motor tegen kan komen , zijn bouten en moeren die vast geroest zitten, maar dat is bij elke oude het geval en vaak bij nieuwe ook, daar hoort een beetje monteur op voorbereid te zijn, m.a.w. voor beginnen inspuiten met kruipolie.
kop laten vlakken en nieuwe bouten gebruiken, je kan de bouten 1x opnieuw gebruiken, maar je weet niet hoe vaak ze al gebruikt zijn , dus nieuwe.
jos
kop laten vlakken en nieuwe bouten gebruiken, je kan de bouten 1x opnieuw gebruiken, maar je weet niet hoe vaak ze al gebruikt zijn , dus nieuwe.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Balen als het echt de koppakking is. Merk je ook echt daling van de KV? Geen geborrel en olie met vloeistof menging of witte rook uit deuitlaat?
Kan helemaal beamen wat Jos schrijft. Ik was in 2007/2008 gestrand met mijn J5 op de brug bij Milau. Had toen een vnl ervaring met buiten de motor sleutelen (meer onderhoud, remmen enz) Heb zelf de koppaking vervangen en nog wel in een vol-integraal (geen armslag voor een 300Nm momentsleutel).
Dankzij de info van dit forum (uiteraard Jos grootste aandeel) alles goed gelukt. Alles destijds ook gefotografeerd.
Gr. Willart
Kan helemaal beamen wat Jos schrijft. Ik was in 2007/2008 gestrand met mijn J5 op de brug bij Milau. Had toen een vnl ervaring met buiten de motor sleutelen (meer onderhoud, remmen enz) Heb zelf de koppaking vervangen en nog wel in een vol-integraal (geen armslag voor een 300Nm momentsleutel).
Dankzij de info van dit forum (uiteraard Jos grootste aandeel) alles goed gelukt. Alles destijds ook gefotografeerd.
Gr. Willart
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Dank allen!
Knap Willart om dit zomaar even buiten op vakantie gedaan te hebben!
Motor loopt goed en geen rook of sludge. Maar ik zie de koelvloeistof er ook daadwerkelijk uitlopen als de motor loopt helaas..
Ik heb de loods waar ik nu klus nog tot a.s. zondag tot mijn beschikking en dan moet ik er uit. Dus stel dat het mogelijk is zelf te doen dan toch misschien maar doen
Is er misschien een stappenplan hoe jullie dit hebben gedaan? En is er nog specifiek gereedschap nodig?
Groeten, Mark
Knap Willart om dit zomaar even buiten op vakantie gedaan te hebben!
Motor loopt goed en geen rook of sludge. Maar ik zie de koelvloeistof er ook daadwerkelijk uitlopen als de motor loopt helaas..
Ik heb de loods waar ik nu klus nog tot a.s. zondag tot mijn beschikking en dan moet ik er uit. Dus stel dat het mogelijk is zelf te doen dan toch misschien maar doen
Is er misschien een stappenplan hoe jullie dit hebben gedaan? En is er nog specifiek gereedschap nodig?
Groeten, Mark
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
stappenplan niet echt nodig, wel voor het op het blok leggen van de pakking, het blok met een fijn waterproof schuurpapiertje om een vlak stuk hout het oppervlak van het blok even schoonschuren, en de koppakking DROOG monteren.
nodig een goede torx dop voor de kopbouten, en een GROTE lees lange momentsleutel, want vooral de laatste 2 stappen van het aandraaien gaan erruuuuug zwaar, kopbouten voor het aan brengen de draad olieen en OOk onder de boutkop en tussen de ringen om de kopbouten, die moeten met de tandjes naar beneden , die tandjes moeten dus in het aluminium drukken, raak ze met loshalen niet kwijt want die ringen zitten niet bij de nieuwe kopboute.
, en ik vind het netjes als je die ringen zo positioneerd dat de tandjes in de oude indrukkingen in de kop vallen, maar dat vind ik, is verder niet van belang voor de functie.
aanhaal momenten staan op de verpakking van de nieuwe pakkking, na het monteren van alles wel de klepspeling opnieuw afstellen.
succes
jos
nodig een goede torx dop voor de kopbouten, en een GROTE lees lange momentsleutel, want vooral de laatste 2 stappen van het aandraaien gaan erruuuuug zwaar, kopbouten voor het aan brengen de draad olieen en OOk onder de boutkop en tussen de ringen om de kopbouten, die moeten met de tandjes naar beneden , die tandjes moeten dus in het aluminium drukken, raak ze met loshalen niet kwijt want die ringen zitten niet bij de nieuwe kopboute.
, en ik vind het netjes als je die ringen zo positioneerd dat de tandjes in de oude indrukkingen in de kop vallen, maar dat vind ik, is verder niet van belang voor de functie.
aanhaal momenten staan op de verpakking van de nieuwe pakkking, na het monteren van alles wel de klepspeling opnieuw afstellen.
succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Wauw Jos, Ik ga even goed in dubio of ik dit ga doen en kan gaan doen in een korte tijd. Maar super bedankt weer!!
Groetjes, Mark
Groetjes, Mark
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
vergeet niet dat de kop ook gevlakt moet worden, kost ook tijd, (en geld helaas).
!!! de koppakkingen voor een niet turbo en een turbo zijn verschillend, dus met bestellen goed opgeven!!
jos
!!! de koppakkingen voor een niet turbo en een turbo zijn verschillend, dus met bestellen goed opgeven!!
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Reparatie van mijn J5 was gewoon in mijn loods. Repatriëring via de ANWB.
Wat ik mij er nog van herinner, was dat ik niet goed opgelet had hoe een lagerschaal gemonteerd zat. Welk deel boven en welk onder. Kreeg toen de tip naar de slijtage te kijken en die met de meeste slijtage onder te zetten.
Verder duurde het lang voordat de motor weer wou starten. Nooit aan die drukknop gedacht. Altijd goed om eerst zonder ontsteking bij benzine of brandstof te starten. Was nu dus een erg lange tijd.
Wat ik mij er nog van herinner, was dat ik niet goed opgelet had hoe een lagerschaal gemonteerd zat. Welk deel boven en welk onder. Kreeg toen de tip naar de slijtage te kijken en die met de meeste slijtage onder te zetten.
Verder duurde het lang voordat de motor weer wou starten. Nooit aan die drukknop gedacht. Altijd goed om eerst zonder ontsteking bij benzine of brandstof te starten. Was nu dus een erg lange tijd.
Re: Motor uitbouwen Peugeot J5 (1991)
Ik zit nog in de fase van de uitbouw. Vanavond weer even gesleuteld en nu klaar om te gaan takelen. Dat doe ik echter wel bij daglicht.
Het verwijderen van de aandrijfassen ging uiteindelijk heel makkelijk. Ik probeerde eerst met koevoet/bijtel maar dat werkte niet. Daarna een strip met een dikte van 10mm. Twee klappen en hij was los, dat leek dus een goede formule.
Vrijdag kan ik gaan takelen. Ben benieuwd.
Hoop dat jij jouw project ook afgerond krijgt Mark!
Ik werk gewoon op de oprit en dat gaat vooralsnog prima.
Het verwijderen van de aandrijfassen ging uiteindelijk heel makkelijk. Ik probeerde eerst met koevoet/bijtel maar dat werkte niet. Daarna een strip met een dikte van 10mm. Twee klappen en hij was los, dat leek dus een goede formule.
Vrijdag kan ik gaan takelen. Ben benieuwd.
Hoop dat jij jouw project ook afgerond krijgt Mark!
Ik werk gewoon op de oprit en dat gaat vooralsnog prima.
- Bijlagen
-
- A2B134AF-6273-458A-B9D4-C72225289DB1.jpeg (144.32 KiB) 421 keer bekeken
-
- 14F725D9-ACFA-4E87-8A24-A85F5EA2B6FE.jpeg (187.94 KiB) 421 keer bekeken
-
- 9EAB7D0C-B937-4C4D-9C12-83507B825E24.jpeg (209.77 KiB) 421 keer bekeken