Koelkast ventilatoren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door KTManiac »

myway schreef:
do 09 aug 2018, 8:28
Bij jou komen de verbrandingsgassen achter de koelkast en dat is wezenlijk anders dan bij Rudy.
Die heeft op de branderbuis nog een afvoer stuk zitten die de gassen direct door de wand afvoert.
Ik hoop toch echt van harte dat die rookgasafvoer naar buiten er bij Paul ook opzit maar hij deze alleen voor de foto even verwijderd heeft....
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door myway »

Waarom??
Bij alle hogere kasten dan 82 cm komen de verbrandingsgassen in de ruimte achter de kast terecht en die gaan met de warme lucht mee naar buiten.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door KTManiac »

Waarom? Omdat het een aanzienlijk wat nettere en veiligere manier is ervoor te zorgen dat die rookgasafvoer direkt naar buiten aangesloten zit.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door myway »

Waarom zou dat netter en veiliger zijn?
De koelkast is keurig afgekit dus kunnen de gassen niet in de woonruimte komen.
Zoals ik al aangaf is dat bij elke absorptie koelkast hoger dan 82 cm op die manier gemaakt.
Daar zitten dan de LS 300 koelroosters voor de luchtcirculatie in.
Bij een koelkast van 82 cm en lager zit dat idd meestal met een aparte afvoer op een ls 100 rooster, maar kan ook zonder die aparte rookgasafvoer.
Thetford doet het niet anders en ook bij de kleinere kasten doen die het zo.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door KTManiac »

Da's dan een keuze van Thetford en fabrieksbouwers, iig niet de mijne en ik zal 't nooit zo installeren.
Algemeen: Keuze van fabrieksbouwers is niet altijd de beste, wel vrijwel altijd de goedkoopste. :wink: (al zal dat in dit geval niet veel uitmaken)
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door myway »

Het zou ook mijn keuze niet zijn.
Maar als je een groot model koelkast wil is er geen andere oplossing.
Het wordt echter vervelender als, om de brander te moeten reinigen, de koelkast eruit moet dan ben je bij een afgekitte kast helemaal de sjaak.
Daarbij kom ik nog wel eens campers tegen waarvan de bouwer dat afkitten niet heeft gedaan, dan wordt het een vervelender verhaal.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door KTManiac »

myway schreef:
do 09 aug 2018, 10:25
Het zou ook mijn keuze niet zijn.
Maar als je een groot model koelkast wil is er geen andere oplossing.
Dat zie ik dan als een beperkende faktor voor de grootte van de koelkast. Hoe dan ook, ik maak 'm rechtstreeks naar buiten.
Maar goed, daar zijn we 't wel over eens geloof ik.
Het wordt echter vervelender als, om de brander te moeten reinigen, de koelkast eruit moet dan ben je bij een afgekitte kast helemaal de sjaak.
Dat was m'n 2e argument om het zo niet te willen.
Daarbij kom ik nog wel eens campers tegen waarvan de bouwer dat afkitten niet heeft gedaan, dan wordt het een vervelender verhaal.
Maar wel goedkoper. :D

Om terug te komen op 't topic ventilatoren:
Heb er twee afzuigend achter het bovenste rooster zitten en de ruimte boven en onder de koelkast afgedicht met Xtreme (omdat ik 't toch nog had liggen) om er iig voor te zorgen dat de ventilatoren geen binnenlucht aanzuigen maar uitsluitend helpen in de flow van het onderste rooster naar boven.
Temperatuur waarbij de ventilatoren inschakelen is instelbaar maar ik heb geen idee hoe hoog die precies is nu, heb 't ooit eens een beetje 'op gevoel' ingesteld.
Koelkast blijft bij buitentemperaturen van 30+ gewoon nog keurig onder de 5 graden dus ik vind 't prima zo, dat 'op gevoel' bleek zo beroerd nog niet te zijn. :thumbup:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Cee Pee »

Het wordt echter vervelender als, om de brander te moeten reinigen, de koelkast eruit moet dan ben je bij een afgekitte kast helemaal de sjaak.
Ik heb zo'n grote koelkast zonder uitlaat naar buiten maar het is helemaal geen probleem om hem eruit te halen, hij zit namelijk niet gekit maar staat stijf tegen een rubber profiel wat voor de afsluiting zorgt.
En de ruimte achter de koelkast is zo groot dat die uitlaatgassen er geen schade aanrichten en door het grote rooster probleemloos afgevoerd worden.
Ik heb daar ook helemaal geen ventilatoren zitten en bij een buitentemperatuur van 35°c is de koelkasttemperatuur 6°c en de vriezer -20°c daar lijkt mij niets mis mee.
De brander reinigen is trouwens een klusje van nog geen vijf minuten, je kunt er prima bij door het grote onderrooster.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door PaulBng »

De koelkast is 82 cm.
Ik zou er wel een hogere afvoer op willen hebben. Kan dat ongestraft?
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door KTManiac »

Als jij daar achter/boven de koelkast de ruimte voor hebt en de mogelijkheid hebt een rooster in te bouwen met aparte rookgasafvoer: ja.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door johan1950 »

Mijn Thetford N112 heeft ook geen rookgasafvoer naar buiten.
Omdat ik op deze extra warmte achter de koelkast niet zit te wachten heb ik zelf een rookgas afvoer gemaakt.
In het bovenste frame heb ik een 1 mm plaat gezet. Achter deze plaat is de rookgasuitlaat aangesloten met een trekonderbreker
thetford 01.jpg
thetford 01.jpg (26.15 KiB) 343 keer bekeken
In het rooster heb ik een deel van de lamellen verwijderd en een AL plaatje gezet met een opening bovenin.
thetford 02.jpg
thetford 02.jpg (32.39 KiB) 343 keer bekeken
Aan de buitenkant ziet het er zo uit
thetford 03.jpg
thetford 03.jpg (22.66 KiB) 343 keer bekeken
Het rare is dat Thetford deze constructie wel in Engeland aanbiedt, maar niet in Nederland.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door PaulBng »

Wat moet ik me voorstellen bij een trekonderbreker?
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door johan1950 »

Een trekonderbreker zorgt er voor dat bij een blokkering van de uitlaat of een windvlaag in je uitlaat de rookgassen niet terug worden geblazen naar je brander maar in de ruimte achter je koelkast terecht komen.
Bijgaande foto is van een Dometic trekonderbreker. Deze komt boven op je branderpijp. Het omhoog stekende deel komt aan je uitlaat en voert normaal de rookgassen af.
trekonderbreker.jpg
trekonderbreker.jpg (40.97 KiB) 284 keer bekeken
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Koelkast ventilatoren



Bericht door PaulBng »

Dank.
Ik zie ook waar hij vandaan komt..

Waarom is die zo duur?
Plaats reactie