Koelkast ventilatoren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Kroppie »

en met wat tochtband op de buitenrand van de ventilatoren is die ene cm ook afgedicht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door PaulBng »

Yep. Eens in het schilderkrat kijken.

Branderhuisje opengehad, lag wat gruis in.. Verder schoon.
Met mijn vingers van de brander afgebleven, heb ik inmiddels geleerd!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Kroppie »

heet zeker. :wink:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door PaulBng »

Nee nee. Dat je niet in dat gaatje moet gaan pielen.

Ik denk dat het even niet gaat regenen, want kan even geen spul vinden om dat laatste roostertje van te maken..

Edit: dan maar even zo. Wie weet zit dat over 5 jaar nog zo AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Hoofdnoorman »

Ach ik zie het, Je hebt een houten schot tussen de schoorsteen/kookvat gemaakt en de rest.

En, hoe werkt het?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Kroppie »

PaulBng schreef:
wo 15 aug 2018, 15:40
Nee nee. Dat je niet in dat gaatje moet gaan pielen.

Ik denk dat het even niet gaat regenen, want kan even geen spul vinden om dat laatste roostertje van te maken..

Edit: dan maar even zo. Wie weet zit dat over 5 jaar nog zo AfbeeldingAfbeelding
en met paar boutjes en afstandstukjes een dicht plaatje ervoor?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Koelkast ventilatoren



Bericht door PaulBng »

Hoofdnoorman schreef:Ach ik zie het, Je hebt een houten schot tussen de schoorsteen/kookvat gemaakt en de rest.

En, hoe werkt het?
Het houten schot was mdf als mal. Inmiddels vervangen door 1cm Xtreme wat hopelijk op zijn plek blijft zitten.
Kk is sneller op temp dan voorheen.
Nu afwachten wat het doet op weer een hete dag.

Blijft het dingetje op stroom. Het lijkt erop dat dat alleen werkt als de thermostaat op een bepaalde stand staat. Nog niet bestudeerd. Hij voelt met draaien wel raar aan. Deels stroef, deels lijkt wel los...
Morgen ochtend naar kijken. Morgen middag gaat de camper voor anderhalve week de stalling in.

@jos goed idee!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door EasyBee »

Toch vraag ik me één ding af. :eh:
Met de ventilatoren bovenin om als het ware de warme lucht af te zuigen en naar buiten te blazen, zorg je voor onderdruk bovenin die ruimte achter de koelkast. Zeker als je, zoals hier eerder beschreven is, een geleideplaat monteert om de koele lucht van onderuit beter langs de koelribben te leiden.
Doel is om onderin de koele lucht als het ware naar binnen te trekken/zuigen. Maar onderdruk bovenin kan er dan toch ook voor zorgen dat rookgassen via de trekonderbreker worden aangezogen en niet via de gewone afvoerpijp naar buiten geleid worden. :problem:
Ja, je kunt nu natuurlijk zeggen dat die ventilatoren bovenin die rookgassen gelijk naar buiten blazen. Maar je zuigt het wel eerst naar de ruimte achter de koelkast.
Volgens mij zou je misschien toch beter de ventilatoren onderin kunnen plaatsen om koele(re) lucht naar binnen te halen en overdruk onderin die ruimte zijn werk te laten doen. Het gaat naar boven waar het weg kan en vloeit langs de koelribben en dan verder naar buiten. Je zorgt in ieder geval niet voor onderdruk bovenin en mogelijke aanzuiging van rookgas via de trekondebreker.
Of misschien moet je wel 1 ventilator onderin plaatsen om koele lucht aan te zuigen en 1 ventilator bovenin om warme lucht uit te blazen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door PaulBng »

Vergeet niet dat er ook een verticaal schot geplaatst is waardoor de onderdruk, behalve dat die zeer klein is, niet of nauwelijks bij die gek onderbreker zal ontstaan.
En als die gassen door de ventilatoren verdwijnt, geeft toch niet?
rodeo
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 21:58

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door rodeo »

Ik ben het wel een beetje eens met EasyBee, je verstoort eigenlijk het werkingsprincipe van dit type koelkast. Je zuigt niet alleen de warme lucht van de condensor af maar ook van het verwarmingselement of vlammetje (als dit al niet gaat flakkeren door de luchtstroom) dat juist zo optimaal mogelijk moet verwarmen.
Welnu, ik had het koelprobleem ook en ook de ventilatoren toegepast en het werkt gewoon! Dus ja, dan doe je het maar.

ECHTER werkelijke OORZAAK is de temperatuur in de camper. Bij ons was die alleen erg hoog als we terugkwamen van weggeweest. De camper is compleet afgesloten geweest op wat storm/regen-standen van de dakramen na. Dus de warmte hoopt zich op en daarom is het schandalig dat camperfabrikanten daar geen standaard oplossing voor hebben in gebouwd. Zoals, een flinke ventilator in de dakramen en de de ramen zelf die een grotere overlap t.o.v. het gat hebben zodat je ze gewoon verder kan openzetten. Aanzuiging zou moeten komen van onder de camper waar de lucht veel koeler is.
Nadien kan je redelijk makkelijk ventilatoren inbouwen maar een opening naar beneden is een ander verhaal. Bij mijn Ducato kan dat het beste vanuit de accubak want ook de accu vindt de warmte niet zo prettig (de lader staat er nl ook in). Tevens zit je met het netjes wegwerken van de stroomdraden.
Al bij al een behoorlijke ingreep en ik ben benieuwd of iemand dit al gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Hoofdnoorman »

Als het geheel achter de koelkast luchtdicht afgesloten is van de cabine, zou je misschien nog wel een punt hebben. Maar helaas is overdruk aan de onderzijde nog slechter als het kleine beetje onderdruk aan de bovenkant.
Het schot tussen de stijgbuis en de rest (ik heb het al een paar jaar zo) geeft voldoende debiet voor de trekonderbreker om een goede rookgasafvoer te waarborgen. Zelfs zonder dit schot, dus met alleen de ventlatoren is dit zo. Je moet wel altijd de ventilatoren direct op/tegen het rooster maken en niet ervoor laten zweven. Helaas zie ik regelmatig dat men dit wel doet. De hete lucht, die eigenlijk afgevoerd moet worden stuitert a.h.w. tegen gedeeltes van het rooster terug en maakt de omgeving van de trekonderbreker warmer. Hoe heter de aangevoerde lucht aan de achterzijde van de trekonderbreker des te slechter de werking.
Maar, de overdruk aan de onderzijde heeft ook een heel erg negatief gevolg. Dit is de overdruk die bij de primaire luchttoevoer van de brander een rol gaat spelen. Je krijgt een te arm mengsel bij de vlam. Het is allemaal niet zo makkelijk voor mij om uit te leggen, maar je kunt zelf zien wat er gebeurd als je gewoon even lichtjes blaast tegen het gaatje vlak bij de venturi van de brander.
Niets is zaligmakend. De ventilatoren zijn een noodoplossing om de temperaturen goed te krijgen. Bij mij zijn het brandergedeelte en de achterzijde van de koeler vrijwel geheel gescheiden. Dat is de beste oplossing. Het heeft wel een nadeel. Ik heb een apart zijschoorsteenkapje. Ik moet wel elke 3 jaar een nieuwe kopen omdat hij erg snel lelijk wordt door de warmte.
Er zijn aluminiumkapjes, maar die zijn met de condensafvoer op de zijkant inplaats van de onderzijde. Je ziet ze veel op caravans zitten.
Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar heb al wel heel wat jaren ervaring in dit soort koelkastsystemen. In mijn opleiding als Werktuigbouwkundige heb ik echter slechts een klein gedeelte stromingsleer gehad. Aerodynamica was daar dan een heel klein onderdeel van en niet echt heel erg uitgebreid. Dan zou ik destijds naar een TU gegaan moeten hebben.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door mama »

Een opening van 80 cm net onder de brander die uitkomt onder de camper is bij mij zo hoor .
Tesamen met 2 grote roosters .
Ook bij temperaturen van 28 en 32 graden heeft mijn ijstkast en diepvries een goede werking , zelfs als de camper scheef staat .
Wél met een duoventilator achter de bovenste rooster op automatisch .
Ik mag niet klagen .
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Cee Pee »

Doel is om onderin de koele lucht als het ware naar binnen te trekken/zuigen. Maar onderdruk bovenin kan er dan toch ook voor zorgen dat rookgassen via de trekonderbreker worden aangezogen en niet via de gewone afvoerpijp naar buiten geleid worden. :problem:
Ja, je kunt nu natuurlijk zeggen dat die ventilatoren bovenin die rookgassen gelijk naar buiten blazen. Maar je zuigt het wel eerst naar de ruimte achter de koelkast.
Volgens mij zou je misschien toch beter de ventilatoren onderin kunnen plaatsen om koele(re) lucht naar binnen te halen en overdruk onderin die ruimte zijn werk te laten doen. Het gaat naar boven waar het weg kan en vloeit langs de koelribben en dan verder naar buiten. Je zorgt in ieder geval niet voor onderdruk bovenin en mogelijke aanzuiging van rookgas via de trekondebreker.
Die verbrandings gassen komen bij veel koelkasten, tenminste de grotere, gewoon vrij in de ruimte achter de koelkast en dan loop je met die ventilatoren onderin een groot risico dat je verbrandingsgassen het leef gedeelte indrukt omdat er altijd wel kleine kiertjes open zijn.
Het lijkt mij stukken veiliger om de warmte, met eventueel de verbrandingsgassen, aan de bovenkant af te zuigen dan zijn de risico's van stank en/of vervuiling naar binnen drukken in ieder geval uitgesloten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat is ook zo.

Je hebt ook een afzuigkap, rookgas afzuigsysteem, uitlaatgas afzuigsysteem en al dit soort dingen werken op afzuiging en niet op compressie.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie