Boost voltage converter voor de waterpomp?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1087
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door ben19 »

ik werk altijd al met een Shurflo pomp en het is van nieuw af aan altijd zo geweest,dat hij langzamer draait bij een lagere spanning wat natuurlijk normaal is .
Maar om dat op te vangen kan je een stepup/down overwegen om dit toch constant te krijgen.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
BertD
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 14:17
Locatie: Holten

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door BertD »

vind het toch opvallend indien je een hogere opbrengst wilt bereiken door de spanning te verhogen. De pomp zal verkocht zijn als 12V pomp. Een gloeilamp ga je denk ik ook niet op een hogere spanning zetten om er meer licht uit te halen. Beetje verhoging en het gaat 2* sneller stuk.
Zelf zou ik dan voor een zwaardere pomp gaan. Uiteraard moet de bekabeling ok zijn maar hoge eisen hoef je daar volgens mij ook niet aan te stellen. wat doet een beetje pomp, met 5A heb je denk ik al een flinke.
groet
Bert
Hymer Tramp 678 CL Premium 50 3.0 liter 177 pk automaat.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door Aloys »

Camper_01 schreef:
vr 29 jun 2018, 9:57
Op de meeste fabriekscampers wordt bezuinigd op de dikte van de bedrading is mijn ervaring. Een dikkere draad is nu eenmaal duurder dan een dunne.
Tja, daar heb ik als zelfbouwer met een elektronica-hobby natuurlijk geen last van, daar zorg ik wel voor... :D

Ik bedoelde te zeggen: een verschil in druk met 14,5V-laadspanning of 12,8V accuspanning lijkt me normaal.
Dan vind ik een advies van "kabel vervangen" een beetje voorbarig. Dat kon wel eens een hele moeilijke klus
worden, in een fabriekscamper. Dan vraag ik me af: is het dat waard?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
isoplus
Berichten: 6390
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door isoplus »

De meeste dompelpompen worden ook nu nog geschakeld via de kraancontacten.
Een waarlijk achterlijke constructie maar lekker goedkoop en interessant voor de leveranciers van onderdelen, lees kranen!
Hier helpen dikkere kabels dus niet, de stroom loopt via die lullige microschakelaartjes die in de kranen gefrommeld zitten. Tel uit je winst :wink:
Dan helpt slechts installatie van een relais dat door de kranen gestuurd wordt, dat relais stuurt de stroom dan van de accu direct naar de pomp.
Relais dicht bij de pomp monteren en als je toch bezig bent de juiste kabeldikte gebruiken.
Ah, nu heb je teveel water en moet de kraan geknepen worden :thumbup: :cheers:
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door tijdverdrijver »

Als de pomp niet geschakeld wordt door de kranen maar met een drukschakelaar op de pomp; dan kun je het probleem mechanisch oplossen door een hydrofoor tankje met balg op de waterleiding te zetten. Het buffervat zal dan voor een constante flow zorgen.

Henk
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door Huub56 »

Zal de Palm wel lange tijd die 14,5 volt aankunnen ze zijn niet voor niets 12 volt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1087
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door ben19 »

het gaat er niet om dat hij op 14.5 volt werkt maar op een constante spanning 12 volt is genoeg voor mij.
lezen is moeilijk ik weet het, en begrijpen valt ook niet mee, maar ik zou van de fluctuatie af willen .
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door Huub56 »

Oké dacht dat je hem constant op 14,5 volt wilde hebben zodat hij een hogere opbrengst had.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door seth_space »

Topic lijkt nu een beetje gekaapt te worden waardoor verwarring over de vraag ontstaat. Er lopen nu twee gelijksoortige problemen &door elkaar. Of ts moet van naam veranderd zijn :crazy:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door 309T16 »

Dat is de wens van TS en niet van Ben.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2059
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door Grumble »

Ik vind het natuurlijk prettiger als de wateropbrengst altijd even hoog zou zijn (lees: zo hoog mogelijk)
Een bijkomend probleem is dat ik de koffie niet op constante kwalitiet kan houden op de manier waarop ik koffie zet: Ik tel langzaam tot 10 en dan heb ik genoeg water voor twee kopjes lekkere koffie, behalve als de accu spanning lager wordt, dan wordt het sterke koffie :DD
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door blizard »

rijschoollucassen schreef:
di 26 jun 2018, 17:19
Je hebt heb liggen, wat let je om het gewoon eens te proberen. Meer dan een gesprongen zekering zal het nooit kosten. Ik zie ook geen enkele reden waarom het niet zou kunnen. Natuurlijk haalt die booster ergens zijn spanning vandaar, dus zal het stroomverbruik iets stijgen.

Jaap
Ik denk dat een stabilisator wel gaat werken, je hebt dan 12v zowel uit de accu als de walstroom, en dat wil TS.
Ik heb trouwens de pomp dicht bij de HH accu zitten, en de schakeldraadjes sturen een relais aan. Hiermee voorkom je het al een aantal keren aangehaalde verlies.
Heb je de door jou geopperde opstelling al geprobeerd Grumble?
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1087
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door ben19 »

bij mij is het probleem opgelost :heb de pomp vervangen door een :Drinkwaterpomp met sensor Marco UP2-UP14 die in de scheepvaart word gebruikt ,werkt voor mij beter dan een shurflo veel stabieler .

deze dus: https://items.marco.it/en/products/pump ... l-min.html
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1087
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Boost voltage converter voor de waterpomp?



Bericht door ben19 »

het enige wat ik nog moet veranderen is de geluidsisolatie hij is nogal aanwezig als hij draait.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Plaats reactie