Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door Meine »

Als dit allemaal niet geholpen heeft rest inderdaad alleen nog maar de turbo. Die zijn tegenwoordig voor een goede 200 euro nieuw te koop, dus dat zal zeker de volgende stap worden. Op dit moment heb ik alleen de onderdelen vervangen die overduidelijk niet goed zijn, de turbo as voelde goed aan en ik zag geen overmaat aan olie in de compressor kant van de turbo dus die heb ik eerst maar laten zitten. Dinsdag weet ik of het nu werkt zoals het moet.
Ik moet wel toegeven dat bij het wegrijden op hellingen de motor lang problemen heeft met het "turbogat", het duurt even voordat het volle koppel er is.
De Epic pomp is naar mijn mening goed.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door travelscout »

Turbodruk hoort 0,83 Bar te zijn. Heb je dat al gemeten?

Werkt de wastegate soepel en vooral: sluit die goed af?
Die kun je eventueel verhogen, door de wastegate stang korter te maken (stelmoer).
Wel oppassen dat je hem goed merkt of opmeet zodat je hem indien gewenst, weer terug kunt stellen.

p.s. als je er een meter aan hangt kun je hem verhogen tot 1,4Bar (als alles tenminste goed vast blijft zitten :-)).
Paul.
tommmieee
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 12:35

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door tommmieee »

Peter A7 schreef:
vr 22 jun 2018, 2:40
Bij dergelijke gevallen komt het wel eens voor dat de turboslang dichtklapt. (interne delaminatie)
Zwaar roken en minder vermogen wijst in eerste instantie op te weinig lucht.
In mijn personen auto was het een lekke turboslang. De motor is ingesteld op het hebben van een turbo en komt dus slecht op gang zonder. Bij meer gas, komt er een walm uit waarmee je iedereen verblind op de weg.. :-?
Rijd in een Adria Matrix 670 SC!
Volg ons op YouTube!
Afbeelding
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door Meine »

Ik heb zojuist een nieuwe turbo besteld. Voor die 165 euro wil ik geen enkel risico lopen. Alles wat niet goed meer was en alles wat verdacht is, is nu vervangen. In de loop van de week weet ik meer. Turboslangen zijn goed.

Vervangen is nu:
- verstuivers
- turbo
- getande riem
- multi V riem
- EGR afgedopt
- radiateur
- dieselfilter
- luchtfilter



De motor heeft een prima compressie, moet nu toch weer gaan als de brandweer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door Kroppie »

uitlaat ook goed doorlatend?, geen losgerammeld schotje of roet wat iets blokkeerd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door Meine »

Als dit alles niet gewerkt heeft, wordt dat een volgend hoofdstuk. eerst maar eens even zo proberen.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door blizard »

Heb je een link naar die turbo Meine, kan handig zijn...
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door Meine »

De aanbieder van mijn turbo heeft nu geen turbo op Ebay.de. In principe staan er daar vele aanbieders, deze was op dat moment de goedkoopste. Hij vroeg 177 euro en er kon een prijsvoorstel gedaan worden. Ik heb 165 euro geboden, hetgeen gehonoreerd werd. Daar boven op komt 14 euro transport. Alle turbo's zo tussen de 177 en 260 euro op Ebay.de zijn een en het zelfde merk. Een China product wat kwalitatief goed oogt maar niet helemaal het afwerkingsniveau heeft van een KKK.
Hier de link, ik weet niet of hij werkt: https://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 6491303005
Overigens waren de pakkingen er niet bij, dat heeft een extra creditering van 20 euro opgeleverd.

De Stanadyne penverstuivers die ik gekocht heb zijn ook Chinees. Ze hebben af fabriek de juiste openingsdruk en zij qua afwerking niet van origineel te onderscheiden. https://www.ebay.de/itm/Einspritzd%C3%B ... 2749.l2649
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door 309T16 »

Meine, wat ik mis in je verhaal of ik moet er overheen gelezen hebben, is hoe je probleem ontstaan is. Plotseling of geleidelijk aan?
Grt. Willart
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door Meine »

In de loop van duizend kilometer heeft het zich van een beetje rokerig tot zeer onacceptabel ontwikkeld. Een beetje rokerig was de motor al een jaartje. Eind van de week zitten al die nieuwe delen er op, ik verwacht er veel van. Ik zal het resultaat hier melden.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door Meine »

Ik heb geen links meer nodig, ik heb al gekocht, en zeker niet duurder dan in jouw link, zeker als je de shipping mee rekent. Als je het laatste plaatje goed bekijkt is bijvoorbeeld het pasvlak aan uitlaat zijde vrij grof gevlakt, het is allemaal net geen KKK kwaliteit. Het is dezelfde turbo die ik gekocht heb. Een turboromp was voor mij geen optie. Als je een nieuwe actuator en de pakkingen mee bestellen moet ben je duurder uit.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door blizard »

Wat bedoel je met KKK kwaliteit?
Ik dacht dat verreweg de meeste origineel gemonteerde turbo's door Gates gemaakt worden
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)



Bericht door Kroppie »

kkk is net als garrett een turbofabrikant.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie