Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Omdat er hier op het forum een aantal Ford Transit eigenaren (en kenners) zijn de volgende vraag:
Mijn 100 pk 2,5 TDI uit 1999 rookt zo erg, dat automobilisten mij er op attenderen. Bovendien mist de camper ongeveer 10 km topsnelheid. Het gekke is dat hij bij deellast erg rookt en bij volgas een heel stuk minder. Het starten gaat geweldig, binnen een halve seconde loopt hij. Een versleten Epic pomp geeft vaak een trage start volgens mij.
Wat ik gedaan heb:
- diesel filter vervangen
- turboslang op lekkage gecontroleerd.
- turboslang los genomen en aan het schoepenwiel gevoeld, alles lijkt goed te zijn aan de turbo.
Waar moet ik het zoeken? Verstuivers, de pomp, of toch de turbo? Heeft iemand ervaring met het uitwisselen van de Lucas Epic pomp voor een Bosch? Of weet iemand een adresje dat de Epic pomp goed repareert? Ik hoor het graag.
Mijn 100 pk 2,5 TDI uit 1999 rookt zo erg, dat automobilisten mij er op attenderen. Bovendien mist de camper ongeveer 10 km topsnelheid. Het gekke is dat hij bij deellast erg rookt en bij volgas een heel stuk minder. Het starten gaat geweldig, binnen een halve seconde loopt hij. Een versleten Epic pomp geeft vaak een trage start volgens mij.
Wat ik gedaan heb:
- diesel filter vervangen
- turboslang op lekkage gecontroleerd.
- turboslang los genomen en aan het schoepenwiel gevoeld, alles lijkt goed te zijn aan de turbo.
Waar moet ik het zoeken? Verstuivers, de pomp, of toch de turbo? Heeft iemand ervaring met het uitwisselen van de Lucas Epic pomp voor een Bosch? Of weet iemand een adresje dat de Epic pomp goed repareert? Ik hoor het graag.
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Blauw, nr 33408. Er zijn er ook veel met witte stip te koop maar dat zijn niet de juiste volgens mij.
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Tussenkoeler (leiding) lek?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Bij dergelijke gevallen komt het wel eens voor dat de turboslang dichtklapt. (interne delaminatie)
Zwaar roken en minder vermogen wijst in eerste instantie op te weinig lucht.
Zwaar roken en minder vermogen wijst in eerste instantie op te weinig lucht.
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Mijn favoriete sleutelaar kon aan de EGR klep zien dat die niet goed functioneert en volgens hem passen de problemen van deze motor bij een kapotte EGR klep. Dat is dus nu het eerste wat ik ga aanpakken. Wordt vervolgd.
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Dat zou wel het mooiste zijn , succes!
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Nog even een update, de motor heeft geen intercooler. Waarschijnlijk is de EGR klep kapot Er komt ook rook uit plekken waar dat niet hoort. Deze EGR is bijna niet meer te verkrijgen, alleen in China of de USA met 4 weken levertijd. Dus de EGR heb ik nu afgedopt aan beide zijden, zodat de lekkage van het ding ook gestopt is. Compressie is 100%, alle 4 de cylinders 30 tot 31 bar. Dus geen scheurtje in het blok of kop of een lekke koppakking. Vanwege de kilometerstand van 170.000 km ga ik de verstuivers vervangen, het zijn Stanadyne pen verstuivers, dat zijn niet de beste en er wordt een levensduur opgegeven van 3000 uur, vandaar. Die heb ik nu binnen en die laat ik maandag even op de juiste openingsdruk afstellen. Ik heb voor de Chinese kloon gekozen vanwege het gigantische prijsverschil. Uiterlijk zijn ze niet van de originele te onderscheiden, het innerlijk zal moeten blijken.
En passant nog een scheurtje in het uitlaat spruitstuk laten lassen en de distributieriem en de radiateur vervangen.
Vakantie mag wat kosten tenslotte.
En passant nog een scheurtje in het uitlaat spruitstuk laten lassen en de distributieriem en de radiateur vervangen.
Vakantie mag wat kosten tenslotte.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Is de druk van de turbo afwijkend bij deellast?
Die EPIC-pomp, hoe krijgt die de drukwaarden van de turbo aangereikt? Via een sensor of een (analoge) dunne drukslang?
Die EPIC-pomp, hoe krijgt die de drukwaarden van de turbo aangereikt? Via een sensor of een (analoge) dunne drukslang?
Paul.
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Wij hebben een Transit uit '94 met een 2,5TD motor en 360.00 op de klok.
De Motor was wat moe en rookte ook behoorlijk zodat de fietsen die achterop zaten na thuiskomst weer "ontroet" moesten worden.
De EGR had ik al afgesloten en de Epic pomp was i.v.m een andere klacht al door een gebruikte vervangen.
Dit alles hielp niets. Ook bij ons was de compressie nog ok.
De Turbo bleef over en heb deze vervangen omdat er wat speling op de as en overdrukklep as zat...... en zie daar geen roet meer en trekt weer al van ouds.
Daarom gok ik bij jouw ook op de turbo,er mag absoluut geen speling op de as zitten.
De complete turbo is online prima voor een redelijke prijs te koop.
Je kunt er eenvoudig bij en dus redelijk eenvoudig te vervangen.
De boel ombouwen naar Bosch kan , maar is aardig wat werk.
Er zijn nog goede gebruikte epic pompen te koop.
Jan
De Motor was wat moe en rookte ook behoorlijk zodat de fietsen die achterop zaten na thuiskomst weer "ontroet" moesten worden.
De EGR had ik al afgesloten en de Epic pomp was i.v.m een andere klacht al door een gebruikte vervangen.
Dit alles hielp niets. Ook bij ons was de compressie nog ok.
De Turbo bleef over en heb deze vervangen omdat er wat speling op de as en overdrukklep as zat...... en zie daar geen roet meer en trekt weer al van ouds.
Daarom gok ik bij jouw ook op de turbo,er mag absoluut geen speling op de as zitten.
De complete turbo is online prima voor een redelijke prijs te koop.
Je kunt er eenvoudig bij en dus redelijk eenvoudig te vervangen.
De boel ombouwen naar Bosch kan , maar is aardig wat werk.
Er zijn nog goede gebruikte epic pompen te koop.
Jan