Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Jan+Marian
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 jun 2018, 9:28

Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door Jan+Marian »

Wij zijn in het bezit van een Ducato 2,8 JTD bouwjaar 2001. Afgelopen vakantie viel de motor plots uit. Er werkte helemaal niets meer, ook de alarmlichten niet. Met contact uit bleven de controlelampjes van de accu en de smeeroliedruk branden. Ook de temperatuurmeter van het koelwater sloeg maximaal uit. Na ca. 10 minuten gingen deze lampjes weer uit, waarna ik weer kon starten. Echter na 5 mtr. rijden gebeurde hetzelfde weer. Later bij een Fiat garage gebeurde dit als de motor draaide en de verlichting werd ingeschakeld. Deze garage is ca. 12 uren met de camper bezig geweest, maar heeft helaas niets kunnen vinden. De storing kwam dus af en toe, en verdween vervolgens weer. Heeft iemand een idee ??
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door cor heku »

kijk eens op problemcar.nl. Daar staan veel problemen op en vaak een oplossing.
cor
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door blizard »

Welkom!

Lijkt op een massaprobleem.
Jan+Marian
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 jun 2018, 9:28

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door Jan+Marian »

De Fiat garage in Bergen auf Rugen dacht ook dat het een massa probleem was. Dus het eerste wat ze deden was de massa kabel op het motorblok los halen, schoon schuren en weer monteren. Vanzelfsprekend ook de accupolen gecontroleerd. Helaas was dat niet de boosdoener.
Gr. Jan.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door blizard »

Er zijn meer massapunten
Jan+Marian
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 jun 2018, 9:28

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door Jan+Marian »

De garage heeft inderdaad meer massapunten gecontroleerd c.q. beter vast gezet. De kabel die schoon geschuurd is, was de dikke - kabel vanaf de accupool. Het gekke aan het hele verhaal is, dat de storing zichzelf repareert. Als je ca. 10 minuten wacht kon ik weer starten. Ik heb vervolgens binnen 10 meter rijden de storing weer gehad. Later in de garage bij draaiende motor (stilstaand) lichten aangedaan, en hop motor uit, en complete uitval elektrische installatie. Na 10 minuten was de storing weer weg en kon de motor weer gestart worden. Later heeft de garage er nog een stukje mee gereden, maar geen storing meer. Maar dus geen oorzaak kunnen vinden. Beetje link dus om er de weg mee op te gaan.
Gr. Jan.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door Marinus »

Het zou kunnen duiden op een slecht contact in het contactslot.
Je zou eens kunnen controleren of het contactslot (eventueel de contactsleutel) heet wordt.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door cor heku »

heb je toevallig een kniksleutel als contactsleutel? Komt deze sleutel dan in een knik(onder het rijden), stopt de motor er mee. Andersom erin en probleem weg.
Is me verteld door een andere camperaar die dit probleem had.
cor
Jan+Marian
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 jun 2018, 9:28

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door Jan+Marian »

Bedankt voor de tips. Helaas zit de goede oplossing er waarschijnlijk niet bij. Onze Ducato heeft nog een gewone contactsleutel (vast) en wordt ook niet warm. Ik heb ook al gedacht aan een defect contact slot. Maar wat mij het meest verbaast, is als de motor uit valt en je zet vervolgens het contact op nul, dat dan de controlelampjes blijven branden. Dit lijkt inderdaad heel veel op een massa probleem. Ook de Fiat garage in Bergen begreep het dus niet. Zoeken naar de welbekende spelt dus. Zou nog kunnen dat de accu bij iets belasting al inkakt, hetgeen eigenlijk niet zou mogen, aangezien die van 2015 is. De camper staat nog in Bergen, zodra hij weer thuis is, gaan we in ieder geval eerst de accu maar eens testen, en vervolgens weer bij het begin beginnen met storing zoeken.
Gr. Jan.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door DiffRental »

Heb een soort gelijk probleem met een personenwagen gehad.

Er was een + kabel naar 1 van de zekeringkasten los getrild. Het was een verbinding d.m.v. een M8 bout door het schutbord en kwam onder de zekeringkast uit.
Door het vonken werd de verbinding als het ware weer vast gelast en was het probleem weer voor een aantal weken opgelost.
Met een verbroken verbinding startte de wagen niet en waren een groot aantal functies niet beschikbaar.
Een storing zoeken die op het moment van zoeken niet aanwezig is, is eigenlijk onbegonnen werk. :bang:

Mijn advies, kijk eens goed naar het schema en als de wagen uitvalt goed controleren wat wel en wat niet werkt. (wellicht heb je een relais waar een slechte verbinding in de massa zit)
Groeten Peter
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door peter »

ik heb dit ook een keer met een ducato gehad nadat deze gekeurd was.
het probleem was, ik zal het als niet techneut plastisch uitleggen, dat ergens een schakelaar, knop oid zat die de camper helemaal uitzet als hij in een ongeluk beland. deze hadden ze per ongeluk geraakt bij de keuring geraakt. tijdens het rijden stopte alles ermee. knop waar uittrekken en toen deed alles het weer.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door isoplus »

Als de crashsensor geactiveerd is loopt de motor helemaal niet meer, dus dat is het niet of de sensor moet defect zijn wat ik betwijfel. Het is eerder een gebrekkige massa aansluiting of ergens een plus die niet goed vastzit.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door cor heku »

een keer aan die aanrijdingsknop trekken kan geen kwaad ( en kost niks), net problemcar.nl zitten lezen en probleem kwam ook daar voor.
cor
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Motor valt uit inclusief complete elektrische installatie



Bericht door Andor »

Dynamo al nagezien?
Plaats reactie