Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
Plotsklaps stopte mijn Honda Traveller T2500 H aggregaat er onderweg mee.
Herstarten resulteerde in 5 sec lopen en weer uit.
Dit bleef zich herhalen.
Koffie net niet klaar.
Bij het openen van de onderbouw kast zag ik motorolie op de grond liggen.
Ik zal het verhaal kort houden.
Aggregaat uitgebouwd want de olie leek van achter het vliegwiel te komen.
Aggregaat gestript. Ik trek het vliegwiel er af en wat zie ik
Oliekeerring er uitgelopen. Ik heb al nieuwe keerringen maar die passen niet strak genoeg in het carter naar mijn zin.
De andere kant (dynamokant) wil ik ook voorzien van een nieuwe keerring.
Maar hoe krijg ik de rotor er af.
De lange centrale bout is er uit. Maar nu. Dus 2 vragen
A. Hoe kan ik de keerring vaster monteren. Lijmen of Loctite( Is meer voor moeren/bouten) Zodat deze er zeker niet uitloopt.
B. Hoe haal je de rotor er af zonder de krukaslagers de beschadigen (Als je er op gaat slaan bv).
Het probleem van het telkens stoppen van de motor is nu ook opgelost lijkt me.
Was er al achter gekomen dat de motor geen brandstof kreeg.
Deze Honda heeft een brandstofpompje dat werkt op de pulsen van de carterdruk.
En die is niet meer aanwezig nu de keerring er uit ligt.
Als de keerring er weer in zitten zal de brandstofpomp weer werken lijkt me.
Herstarten resulteerde in 5 sec lopen en weer uit.
Dit bleef zich herhalen.
Koffie net niet klaar.
Bij het openen van de onderbouw kast zag ik motorolie op de grond liggen.
Ik zal het verhaal kort houden.
Aggregaat uitgebouwd want de olie leek van achter het vliegwiel te komen.
Aggregaat gestript. Ik trek het vliegwiel er af en wat zie ik
Oliekeerring er uitgelopen. Ik heb al nieuwe keerringen maar die passen niet strak genoeg in het carter naar mijn zin.
De andere kant (dynamokant) wil ik ook voorzien van een nieuwe keerring.
Maar hoe krijg ik de rotor er af.
De lange centrale bout is er uit. Maar nu. Dus 2 vragen
A. Hoe kan ik de keerring vaster monteren. Lijmen of Loctite( Is meer voor moeren/bouten) Zodat deze er zeker niet uitloopt.
B. Hoe haal je de rotor er af zonder de krukaslagers de beschadigen (Als je er op gaat slaan bv).
Het probleem van het telkens stoppen van de motor is nu ook opgelost lijkt me.
Was er al achter gekomen dat de motor geen brandstof kreeg.
Deze Honda heeft een brandstofpompje dat werkt op de pulsen van de carterdruk.
En die is niet meer aanwezig nu de keerring er uit ligt.
Als de keerring er weer in zitten zal de brandstofpomp weer werken lijkt me.
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
Mij lijkt het verstandiger om naast het gebruik van Loctite ook met latoenkoper van de juiste dikte uit te vullen. De kans is groot dat ook het lager te ruim in de behuizing zit omdat de tolerantiefout voor het hele asgat geldt.
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
Heb je er een idee van hoe het komt dat die oliekeerring is losgekomen ?
Normaal is dat niet.
Zit er speling op het lager ?
Normaal is dat niet.
Zit er speling op het lager ?
Groeten Kampo
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
Er zit geen voelbare speling op de krukas lagers.
Deze keerring is keihard geworden.
Ik vind dit ook niet normaal dat deze loskomt.
Ik vermoed dat dit komt omdat de aggregaat vorig jaren in de USA een 300 uren
in een omgeving met hoge buiten temperatuur (50 gr +)gedraaid heeft voor oa airco gebruik
En dan onder in de camper in de inbouwkast.
Dit komt de levensduur van een keerring niet ten goede.
Deze keerring is keihard geworden.
Ik vind dit ook niet normaal dat deze loskomt.
Ik vermoed dat dit komt omdat de aggregaat vorig jaren in de USA een 300 uren
in een omgeving met hoge buiten temperatuur (50 gr +)gedraaid heeft voor oa airco gebruik
En dan onder in de camper in de inbouwkast.
Dit komt de levensduur van een keerring niet ten goede.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
Carter ventilatie nakijken.
Harde kering, tijdig je olie vervangen? Hitte is nu ook niet positief voor de levensduur.
Rotor demonteren, Bij Kawasaki is dit met een draad busje met linkse en rechtse draad, hier dus niet.
Maar als ik dit zo ziet zou ik de bout er bijna volledig indraaien, dan rotor onder spanning zetten (lager trekker) en een gepast tikje met een hamer op de rotor as.
Succes
Harde kering, tijdig je olie vervangen? Hitte is nu ook niet positief voor de levensduur.
Rotor demonteren, Bij Kawasaki is dit met een draad busje met linkse en rechtse draad, hier dus niet.
Maar als ik dit zo ziet zou ik de bout er bijna volledig indraaien, dan rotor onder spanning zetten (lager trekker) en een gepast tikje met een hamer op de rotor as.
Succes
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
Ik zou beginnen met nieuwe (originele standaard) keerringen. Die hoef je ook niet vast te lijmen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
Carter ventilatie is gecontroleerd en in orde.
Olie is op tijd ververst. Iedere 90 draaiuren.
100 uren is voorschrift volgens onderhoud schema.
De gebruikte merkolie was een Halfsyntheet 10w40 en voldeed aan de specs van Honda.
Dit was dus al iedere 4.a 5 dagen. Hiervoor zit er een uren teller op.
Ik heb al nieuwe keerringen. Wel niet origineel maar dat maakt niet veel uit volgens mij.
De Nr's zijn overeenkomstig.
Deze nieuwe keerring gaat mij er te makkelijk in en ik haal deze er zo weer onbeschadigd uit.
Dit hoort niet lijkt me.
Olie is op tijd ververst. Iedere 90 draaiuren.
100 uren is voorschrift volgens onderhoud schema.
De gebruikte merkolie was een Halfsyntheet 10w40 en voldeed aan de specs van Honda.
Dit was dus al iedere 4.a 5 dagen. Hiervoor zit er een uren teller op.
Ik heb al nieuwe keerringen. Wel niet origineel maar dat maakt niet veel uit volgens mij.
De Nr's zijn overeenkomstig.
Deze nieuwe keerring gaat mij er te makkelijk in en ik haal deze er zo weer onbeschadigd uit.
Dit hoort niet lijkt me.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
Als je alles goed hebt gedaan is het zoals je zegt, te warm gekomen
Ik zou er Viton dichtingen in steken. Kan wat beter tegen warmte.
Ik zou er Viton dichtingen in steken. Kan wat beter tegen warmte.
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
dat de motor afslaat en niet te starten is komt doordat er , in het blok, een (te) weinig olie beveiliging inzit.
Werkt als een vlotter en legt de bobine aan de massa bij te weinig olie.(dus geen vonk)
Dat zwarte draadje dat naar achter loopt is de massadraad die aan de bobine zit. Als je de draad ontkoppelt heb je vonk.
Zoniet,, bobine of verbinding naar bougie defect, bougie defect.
De rotor dient met lichte tikken en telkens een halve slag draaien los te komen, wel gevoelige delen afschermen.
Men kan , zoals eerder voorgesteld, ook de lange bout terugdraaien of een draadeind van m8 en daar een poulietrekker op monteren.
Heb enkele van die blokjes liggen.
cor
Werkt als een vlotter en legt de bobine aan de massa bij te weinig olie.(dus geen vonk)
Dat zwarte draadje dat naar achter loopt is de massadraad die aan de bobine zit. Als je de draad ontkoppelt heb je vonk.
Zoniet,, bobine of verbinding naar bougie defect, bougie defect.
De rotor dient met lichte tikken en telkens een halve slag draaien los te komen, wel gevoelige delen afschermen.
Men kan , zoals eerder voorgesteld, ook de lange bout terugdraaien of een draadeind van m8 en daar een poulietrekker op monteren.
Heb enkele van die blokjes liggen.
cor
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
het demonteren van de rotor lijkt erop dat die met een paspen vast zit. Of dat zo is, is moeilijk van de foto te beoordelen.
Arie
Arie
- Bijlagen
-
- Honda aggregaat 3.jpg (21.09 KiB) 853 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
@Cor. Dat van die oliebeveiliging is me bekent maar dat was hier niet aan de hand.
Olie stond op peil. Beveiliging doorgemeten en in orde.
Bij proefdraaien, als de motor weer wilde stoppen, een beetje remmenreiniger in de luchtfilter
gespoten en dan pruttelde deze weer vrolijk door.
Duidelijk een brandstof te kort.
Op deze opengewerkte tekening kun je zien dat er een soort van spiebaan bevestiging is.
Heel duidelijk is het niet zichtbaar.
Rotor en koelvin komt er in een keer samen af.
https://www.jasicamp.nl/upload_tmp/160020.pdf
Ik ben bij mij in de buurt even bij een drietal bedrijven geweest met het blokje.
Deze bedrijven doen ook nog al wat met Honda blokjes.
Maar kom niet verder. Rotor is er nog niet af.
Wat nu
Maakt me niet uit als ik er een stuk voor moet rijden.
Als er maar iemand is die deze rotor (zonder stukken) kan verwijderen.
Olie stond op peil. Beveiliging doorgemeten en in orde.
Bij proefdraaien, als de motor weer wilde stoppen, een beetje remmenreiniger in de luchtfilter
gespoten en dan pruttelde deze weer vrolijk door.
Duidelijk een brandstof te kort.
Op deze opengewerkte tekening kun je zien dat er een soort van spiebaan bevestiging is.
Heel duidelijk is het niet zichtbaar.
Rotor en koelvin komt er in een keer samen af.
https://www.jasicamp.nl/upload_tmp/160020.pdf
Ik ben bij mij in de buurt even bij een drietal bedrijven geweest met het blokje.
Deze bedrijven doen ook nog al wat met Honda blokjes.
Maar kom niet verder. Rotor is er nog niet af.
Wat nu
Maakt me niet uit als ik er een stuk voor moet rijden.
Als er maar iemand is die deze rotor (zonder stukken) kan verwijderen.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
je kan eens proberen schroefdraad in het gat van de rotor te maken. (als as niet te hard is) (meestal punt/las ik er een moer op)
dan een asje draaien dat te kort is en er net in past (of draadstang in schroefdraad motor (pas op knik)), boutje in u pas gemaakte schroefdraad(of moer) draaien en zo moet het los komen.
Voel je te veel kracht op je bout komen, dan een klopje van de hamer op de rotor om hem te doen luisteren:-)
Maar stap 1, lagertrekker achter lager, beetje spanning op zetten en wat op de rotor hameren. Lukt in 30% van de gevallen, anders zoals hierboven, 100% slaagkans.
dan een asje draaien dat te kort is en er net in past (of draadstang in schroefdraad motor (pas op knik)), boutje in u pas gemaakte schroefdraad(of moer) draaien en zo moet het los komen.
Voel je te veel kracht op je bout komen, dan een klopje van de hamer op de rotor om hem te doen luisteren:-)
Maar stap 1, lagertrekker achter lager, beetje spanning op zetten en wat op de rotor hameren. Lukt in 30% van de gevallen, anders zoals hierboven, 100% slaagkans.
Re: Uitgelopen oliekeerring Honda aggregaat
anders , kijk even op you tube. Honda generator rotor removal. Daar laten ze het zien, ook alternatief.
cor
cor