Draaimechanisme Remis dakraam 50 x 70

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Draaimechanisme Remis dakraam 50 x 70



Bericht door pele »

Help!
Het draaimechanisme van ons Remis dakraam (maat 50 x70 cm) doet het niet meer. Het openen van zo'n raam gebeurt met een zwengel en een kabelsysteem. Met de zwengel kan ik het raam nog maar gedeeltelijk bedienen. Ik krijg het niet meer volledig dichtgedraaid. Ik heb al een zeskantig sleuteltje op het asje gezet, in dd plaats van het zwengeltje. Op een bepaald punt werkt de bediening niet meer, het asje draait door.
Gebruikersavatar
Theun
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 23 apr 2006, 20:38
Locatie: leeuwarden

Re: Draaimechanisme Remis dakraam 50 x 70



Bericht door Theun »

Bij ons ook hetzelfde euvel, nieuw mechanisme geplaatst, seizoen daarop weer mis.
Wij plaatsen nu een handgreep met zuignappen (Blokker?), touwtje naar de handgreep v/h keukenblok, klaar.
We gaan niet steeds een nieuw mechanisme kopen, moet alleen voor het rijden het touwtje weer even vastmaken :idea:
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Draaimechanisme Remis dakraam 50 x 70



Bericht door jurgenc »

Om het fragiele draaimechanisme te sparen, kan je best tijdens het opendraaien effe mee helpen door het raam zelf mee omhoog te duwen tijdens de eerste cm's.
Bij ons werd het raam na enkele eerdere herstellingen onder garantie volledig vervangen door een ander type zonder draaiarm.
H20
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Draaimechanisme Remis dakraam 50 x 70



Bericht door pele »

Het Remis dakraam kan niet hersteld worden. Er zijn geen onderdelen meer van te krijgen. Het is nog maar amper 2 jaar in gebruik ('nieuw'), maar blijkbaar van een vorige productieserie. Ik ga dan maar een midi Heki plaatsen, met beugelsluiting. Voor mij bewezen kwaliteit. De inbouwmaat is hetzelfde.
Als iemand iets met het Remis raam kan doen, moet ie het snel laten weten. Het is nog in mooie staat. Met een elastiek kan je het goed gesloten houden.
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Draaimechanisme Remis dakraam 50 x 70



Bericht door tijdverdrijver »

Vaak zit het probleem in de slinger zelf, vooral als deze ingespoten is met teflon oid.
er zit een beveiliging in de slinger die dan een ratelend geluid veroorzaakt.
En inderdaad zoals aangegeven altijd een handje (letterlijk) helpen met opendoen.
https://www.roma-nijverdal.nl/remis-rem ... inger.html

Henk
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Draaimechanisme Remis dakraam 50 x 70



Bericht door pele »

Na lang zoeken had ik bij Urbano (Oostende, België) het zeldzame mechanisme gevonden, maar dat kost ruim 200 euro. Het risico dat het na enkele jaren terug stuk gaat, is me te groot. Daarom heb ik het zekere voor het onzekere gekozen en een Heki 2 dakraam met beugelbediening geplaatst. Veel handiger dan dat slingertje van het Remis dakraam. De uitsnijmaat in het dak blijft hetzelfde.
Plaats reactie