Gasmelder defect

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Gasmelder defect



Bericht door Zwerfsteen »

Tik in Google eens 'testgas' in en dan kom je bijvoorbeeld dit tegen om CO melders te testen.
Maar dan weet je na gebruik alleen of de melder wel of geen alarm geeft, het zegt niets over de kalibratie van de melder.
Groet,
Leny en Pieter
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Gasmelder defect



Bericht door gsm »

Wat ik al schreef is bijna niet te doen voor particulieren en de link is voor CO melders niet voor gasmelders
Net wat je schrijft dan nog is het een simpele test zonder kalibratietest
Ik doe wat ik kan en meer kan ik niet doen en voel me daar goed bij
Hopelijk blijf ik me goed voelen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Gasmelder defect



Bericht door Zwerfsteen »

CO is wel degelijk een gas en de de link is dus prima wanneer je testgas zoekt voor een CO gasmelder.
Misschien bedoel je met gasmelder wel een meter om de aanwezigheid van Propaan of Butaan aan te tonen.
Dat is ook een gasmelder maar net zoals een mus een vogel is, is iedere vogel nog geen mus. :wink:
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gasmelder defect



Bericht door Marco Polo »

gsm schreef:Wat Marco schrijft klopt wel maar dat is voor de gewone camperrijder of huiseigenaar niet haalbaar.
Toen ik bij de brandweer zat kon ik zo een spuitbusje pakken met testgas maar wie heeft dat ? Ik niet, zou eerlijk gezegt niet weten waar die te koop zijn. En vroeger had de brandweer 1 opendag per jaar om privé spullen te kunnen laten testen maar helaas door bezuiniging niet meer.
M.a.w. ik test alle melders zelf op de huis-tuin-en keuken manier en dan wel elke maand net gelijk met de aardlekschakelaars in huis.
In principe had Provence013 het zelfde verhaaltje ook al afgestoken.

Mijn punt was niet zozeer dat melders voor brandbare gassen per definitie onbetrouwbaar zijn - omdat je ze als particulier niet kan ijken - maar dat het wel handig is een indicatie van een fabrikant te hebben hoe lang de melders enigszins betrouwbaar zijn en je ruim op tijd waarschuwen voor een lekkage.

Overigens wijkt het “narcosegas” - met waarschijnlijk als basis dieethyl ether - waar eerder je lachgasmeter van uitsloeg maar licht af van propaan qua onderste explosiegrens.
Is ook gewoon een brandbaar gas en die zal hij dus ook detecteren.

De plaatsing van de detector als combi is weer een andere discussie die we inmiddels al gehad hebben.
Plaats reactie