boiler loopt niet leeg: vacuüm?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door bartjebakker »

goedenavond,

Zodra ik de twee kleppen in de leidingen open zet om deze te laten legen, stopt de uitstroom vrij snel en blijft de boiler gevuld. Ik denk dat het ergens vacuum trekt o.i.d. Ik heb het ook al eens wel helemaal leeg gehad (stroomde toen veel langer door) maar ik weet niet wat het verschil toen was. Kraantjes binnen zet ik allebei open. En de watertank is leeg.
Er is geen leegloop mogelijkheid op de boiler zelf, voor zover ik weet.
Doe ik iets niet goed misschien?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door Kroppie »

kranen ook open?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door Ares »

Zit er een terugslagklep in? :-B
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door myway »

Over welke boiler gaat het.
We kunnen wel van alles gaan roepen maar dat heeft niet zoveel zin.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door bartjebakker »

Welke boiler, ja dat is een goeie. Ik zoek het uit en kom op terug. Of er een terugslagklep in zit weet ik ook niet.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door isoplus »

Als er water uit moet moet er lucht in kunnen dus vorstbeveiliging open zetten en zorgen dat de beluchting van de boiler werkt, dat is alles!
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door Huub56 »

Laat hem leeg via de vorstbeveiliging die moet werken en dan een kraan(warm) open.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door bartjebakker »

ja het is inmiddels gelukt. Ik denk dat het niet lukte omdat de watertank nog niet leeg was en de pomp nog onder water stond. Dat was tenminste het enige verschil dat ik kon ontdekken. Of het de vorstbeveiliging is weet ik miet. Het zijn twee kraantje in een keukenkastje die op koud en warm zijn aangesloten.
Ik heb overigens de tank en leidingen gereinigd met een paar tabletten ultradent (zoiets). Maar daarna dus wel doorgespoeld maar ik denk niet voldoende omdat boiler niet leeg was. Camper heeft paar weken in de zon gestaan met blijkbaar dus nog water in de boiler. Dat is toch wel echt af te raden want het stonk enorm, na dus de tank weer gevuld te hebben en warm waterkraan open.
Ter info dus. Overal lees je dat de leidingen goed moeten worden doorgespoeld na reiniging. Maar advies is denk ik om boiler helemaal leeg te laten lopen en daarna pas spoelen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door javanes »

Bij elke boiler of combiketel heb je volgens mij de mogelijkheid om die leeg te laten luopen via de vorstbeveiliging of overdrukventiel.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door myway »

Als je de boiler wil aftappen moet er lucht in, doe je dat door een warme kraan open te zetten is dat mogelijk, mits er niet ergens een terugslagklep in de weg zit.
Maar als je dat doet als er nog spanning op de dompelpomp staat en er water in de tank zit gaat dat natuurlijk niet.
Vandaar mijn vraag welke boiler zit er in en zit er een juist aangesloten beluchting op.
Maar..................ja
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door isoplus »

Die twee aftappen in de keuken zijn dus NIET de vorstbeveiliging.
Het is echt wel aan te raden om als je een camper bezit je op de hoogte te stellen van het hoe en waarom van de systemen, daarvoor dient de door de fabrikant geleverde documentatie, een beetje kennis van het geheel kan je veel kosten besparen.
Als je boiler wel leegloopt omdat de pomp niet meer onder water staat, had je kennelijk nog niet ontdekt dat je de pomp gewoon kunt uitzetten, ik hoop dat je dat nu wel weet en de pomp dus niet DROOG door loopt, daar kunnen ze op de lange duur slecht tegen!
Enfin, al doende leer je het wel :wink:
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door Huub56 »

Zoek de vorstbeveiliging en laat daar de boiler mee leeg, voor schoonmaken 40 liter water in de tank hier 500 gram citroenzuur in oplossen de boiler vol laten lopen via de pomp alle kranen even open tot alle lucht er uit is even een rotonde rijden en alles 24 uur laten staan en dan aftappen via de aftapkraan en vorstbeveiliging dan doorspoel met vers water en schoon voor we nieuw seizoen wel even de boiler laten opwarmen zodat alle kalk oplost
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door bartjebakker »

myway schreef:
zo 17 jun 2018, 8:59
Als je de boiler wil aftappen moet er lucht in, doe je dat door een warme kraan open te zetten is dat mogelijk, mits er niet ergens een terugslagklep in de weg zit.
Maar als je dat doet als er nog spanning op de dompelpomp staat en er water in de tank zit gaat dat natuurlijk niet.
Vandaar mijn vraag welke boiler zit er in en zit er een juist aangesloten beluchting op.
Maar..................ja
ja ik heb alleen geen ervaring met die dompelpompen. Ik had hem ook even buiten de tank gehangen, maar leidingen wilden toen ook niet leeglopen. Mogelijk stond er inderdaad nog spanning op. Misschien is t heel logisch, maar dat was t voor mij even niet. Maar nu dus wel :-) Dank in ieder geval.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: boiler loopt niet leeg: vacuüm?



Bericht door bartjebakker »

isoplus schreef:
zo 17 jun 2018, 9:54
Die twee aftappen in de keuken zijn dus NIET de vorstbeveiliging.
Het is echt wel aan te raden om als je een camper bezit je op de hoogte te stellen van het hoe en waarom van de systemen, daarvoor dient de door de fabrikant geleverde documentatie, een beetje kennis van het geheel kan je veel kosten besparen.
Als je boiler wel leegloopt omdat de pomp niet meer onder water staat, had je kennelijk nog niet ontdekt dat je de pomp gewoon kunt uitzetten, ik hoop dat je dat nu wel weet en de pomp dus niet DROOG door loopt, daar kunnen ze op de lange duur slecht tegen!
Enfin, al doende leer je het wel :wink:
Ik heb de documentatie van die boiler (Truma B10) helemaal bekeken en de afbeelding van die aftapkraan is wel precies dezelfde als die onderin de keuken (onderin een kastje onder een plankje) zit. Maar dat is mogelijk toeval dus. Boiler zelf zit helemaal ingebouwd en ik kan daar niet goed bij. Aan de onderkant zit verder ook geen vorstbeveilingsschakelaar o.i.d. Het is inderdaad wel mijn eerste camper dus ja, ik moet nog veel leren:-)Maar de documentatie is voor dit onderdeel dus wel beperkt.

Verder had ik wel ontdekt dat de pomp uitkan, maar zoals beschreven liep het niet leeg als de pomp onder water stond en uit stond. Samengevat: pomp zelf staat uit (er is geen stroomverbinding meer) en hangt niet in het water. Dan pas loopt het leeg.
Plaats reactie