DC Kit 2 zekering defect?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
El-Rey
Berichten: 239
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:48
Locatie: Uithoorn

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door El-Rey »

Ik heb de camper naar mn garage gebracht.
Daar moest hij sowieso heen ivm kapotte zijspiegel.
Zij gaan de boel doormeten en wat nodig repareren/vervangen.
El Rey ha Vuelto
Gebruikersavatar
El-Rey
Berichten: 239
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:48
Locatie: Uithoorn

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door El-Rey »

update:

Garage heeft de boel doorgemeten. Accu laadde niet (meer) op dus hebben ze een nieuwe HH accu er in gezet.
En voila...de DC draait weer als een tierelier.
El Rey ha Vuelto
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door jepebe »

Laadt die nieuwe accu wel op? Lijkt mij een puntje....
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door Aloys »

Het kan best dat de accu stuk was, maar ik zou toch nog eens meten voor de zekerheid. Straks ligt het
ergens anders aan en trek je je nieuwe huishoudaccu helemaal leeg. En daar wordt ie zeker niet beter van!

Dus, géén 230V aansluiten maar gewoon de motor even laten lopen. Dan de spanning meten op de startaccu
én op de nieuwe huishoudaccu. De spanning moet op beide accu's meer dan 13V zijn.
Heeft de startaccu bijv. 14,3V en de huishoudaccu maar 12,8V, dan wordt de huishoudaccu NIET geladen. En
is je probleem dus nog niet opgelost.

Dan ga je op reis en is na 2 dagen de huishoudaccu wéér helemaal leeg...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door kampo »

Besef wel, nu het weer werkt, wat je aan het doen bent.
De 230V airco al rijdende en via een inverter op stroom uit de dynamo ???
Weet je eigenlijk hoeveel stroom je trekt in de praktijk ?
Dat zal wel nipt gaan maar het is een zware aanslag op het electrisch systeem van je voertuig.
Zo een enorme vermogens opnemen en dan langdurig, daar werd het dynamo systeem niet voor gebouwd.
Al zeker niet in combinatie met het laden van een lege huishoudaccu.
Ik zou het zo weinig mogelijk gebruiken en dan altijd met beleid.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
El-Rey
Berichten: 239
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:48
Locatie: Uithoorn

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door El-Rey »

Even voor de duidelijkheid...
Ja het is een 230 A/C maar omdat die DC kit ertussen zit die aangesloten is op een omvormer schijnt het wel “normaal” te zijn.
Geen rocket science 🤪


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
El Rey ha Vuelto
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door kampo »

En vertel ons dan eens hoeveel ampère die airco uit het 12V systeem haalt ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
El-Rey
Berichten: 239
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:48
Locatie: Uithoorn

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door El-Rey »

kampo schreef:
zo 17 jun 2018, 20:15
En vertel ons dan eens hoeveel ampère die airco uit het 12V systeem haalt ...
Geen idee, en dat is voor dit item ook niet relevant.
De airco doet het weer, en er was geen zekering defect.

Maar mocht je echt willen weten hoeveel ampere de airco uit de 12v haalt,kan ik je de manuals in een PM doen toekomen.
Is dat een idee?
El Rey ha Vuelto
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door kampo »

Het 12V stroomverbruik kennen van zo een extreem grote verbruiker is wat mij betreft verplicht.
Je beseft anders niet waar je mee bezig bent. Ik ken die toestellen.
Groeten Kampo
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door jepebe »

Ben t wel een beetje met campo eens. Die airco lijkt gewoonlijk op 230v te werken. Nu moet die dc kit de stroom gaan leveren. Ik vermoed dat die de gelijkstroom van 12 v omvormt naar 230v?

Omdat je airco nogal wat stroom gebruikt, zal het allemaal best even werken, maar slurpt het juist als het wel werkt, je accu leeg...tenzij je accu goed geladen blijft, bv door te rijden, aan een stroompaal te hangen die de accus laadt of door een partij zonnepanelen waaronder je camper bezwijkt.

De airco lijkt me niet geschikt om zonder laadsysteem te gebruiken.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
El-Rey
Berichten: 239
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:48
Locatie: Uithoorn

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door El-Rey »

Info over DC Kit's

https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... it-_-24477

Dit is de Kit die in onze camper zit...
El Rey ha Vuelto
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door kampo »

k33s schreef:
ma 18 jun 2018, 8:35
...Geen idee, en dat is voor dit item ook niet relevant...
Je hebt het niet door...

Volgens wat je schrijft is je type airco Dometic B2200.
Volgens de specificaties:
vollast stroom is 4 ampere als je hem op 230V laat draaien.
opgenomen vermogen 910 watt
koelvermogen 2,2 kw

Omgerekend naar 12Volt (op de dynamo of voertuigaccu) en met 15% transformatieverliezen is dat dus
910W/12V + 15% = 87,2 A stroomverbruik al rijdende en bij 12 Volt voeding.

Wat denk je ?
- Komt dit GIGA stroomverbruik goed met het elektrisch systeem van je camper of reken ik niet juist.
- Werken je lichten en ruitenwissers en ga je een huishoudaccu laden terzelfdertijd ?
- Kan je DC2 kit dit aan, liefst met wat reserve en rekening houdende dat een airco altijd een opstartpiek heeft.
Ook dat zal wel in de specs van het toestel staan of de B2200 er op mag of niet … of moet het de DC3 kit zijn ?
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door isoplus »

Wellicht overlijdt de hh-accu wel sneller maar vindt ts dat geen probleem?
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: DC Kit 2 zekering defect?



Bericht door jepebe »

@topicstarter:

Kampo heeft gelijk.

JE airco werkt op 230 volt, de spanning (en stroom) net als uit je stopcontacten thuis.

IN een camper zitten accu's, die vrijwel altijd 12 volt spanning leveren. OM die airco te laten werken, moet van die 12 volt spanning 230 volt spanning gemaakt worden. DIt doet een omvormer. Jouw DC kit is een omvormer die dit doet.

Daarmee is die 230 volt voor je airco niet ineens onbegrensd. De stroom komt uit je accu.

Je hebt nu een nieuwe accu. DIe zal best de DC kit aankunnen, als je de dc kit inschakelt. Ga je daarna de airco aanzetten, dan gaat de airco via de dc-kit stroom uit de accu gebruiken. Geen klein beetje, zoals Kampo voorrekende.....

ALs je camper rijdt, dan wordt door de dynamo de startaccu en ook de huishoudaccu geladen (dat hopen we, en dat zou je eerst moeten controleren door de spanning op de hh accu te meten zonder apparaten aan in de camper en bij stilstaande motor (hopelijk 12,8 volt bij je nieuwe accu)

Dan bij lopende motor, die spanning loopt dan op tot max ca 14,5 volt. Nu wordt de accu geladen.

Als je nu de airco en de dc kit inschakelt, dan wordt er ook stroom gebruikt. Afhankelijk van hoeveel stroom de dynamo kan leveren, kun je koelen. (Levert de dynamo te weinig stroom, dan zal de hh accu langzaam leger en leger en leger worden)

ALs de dynamo niet laadt, dan is de accu vrij snel naar de eeuwige jachtvelden. HEt werkt dan op het oog, als je het hele spul even aanzet, maar na een paar uur is het klaar.

Je kunt ook de camper aan de stroom hangen (via de laadkabel aan een stopcontact thuis of op een camping of camperplaats). NU wordt hopelijk de accu geladen via de acculader in de camper. (weer: eerst de apparaten uit, spanning meten op hh accu zonder laadkabel, daarna met laadkabel, moet weer ca 12,8 v en 14,5 v tonen)

Nu kunnen er twee mogelijkheden zijn: DE airco werkt nu op 230 volt (dat zou mooi zijn, je hh accu blijft vrijwel onbelast en de stroom voor koeling komt uit het stopcantact) of de stroom komt via de hh accu en de dc-kit. Ook dan geldt wer: het laden moet dan sneller gaan dan het ontladen door de airco, anders trek je de accu leeg.

Dus: Even controleren of de accu geladen wordt bij draaiende motor door die spanningsverschillen te meten.
Even controleren of de accu geladen wordt als de camper aan de stroom hangt.
DE airco een tijdje aan laten bij draaiende motor , uitzetten en de motor ook en na een uur meten hoeveel de spanning van de hh accu is (zou ca 12,8 v moeten zijn, anders trekt de airco meer stroom dan er in de hh accu geladen wordt.)

Dit systeem van koelen is niet bruikbaar zonder dat er gelijktijding stroom in de accu geladen wordt! Dat is heel snel einde accu wegens het enorme stroomverbruik van de airco

Vergelijk met een groot vat vol water. (= je accu).
Airco aan is ongeveer een kwart van de bodem uit het vat slaan en de stroom die wegloopt is het water uit het vat.

We hopen dat het bijladen van de accu gebeurt door een enorme pijp water bovenin het vat (de dynamo van de motor of de lader in de camper), zodat het waterpeil (de hoeveelheid stroom) gelijk blijft of liever nog, een beetje stijgt.

Als dat laden bovenlangs niet gebeurt, is het vat snel leeg. Als het een beetje gebeurt (bv een dun tuinslangetje in het vat) dan loopt het vat (accu) sneller leeg dan het gevuld wordt.)

( de vergelijking gaat een beetje mank ivm het lege vat, een accu kan maar voor de helft leeg gemaakt worden. Daarna is ie slecht te vullen)
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie