Michelin wil dat we onze banden afrijden
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Michelin wil dat we onze banden afrijden
In het Algemeen Dagblad verscheen een artikel, waarin Michelin stelt dat wij te snel onze banden laten vervangen.
https://www.ad.nl/auto/consument-schaft ... ~ad188c22/
Men stelt dat je merkbanden best kunt blijven gebruiken tot de profieldiepte van 1,6 mm. En hoe meer oppervlak, hoe beter de band remt, wordt betoogd.
Het bericht verscheen niet rond 1 april......
Als je door redeneert, is het een pleidooi om die minimumprofieldiepte van 1,6 mm af te schaffen. Dan rijd je op slicks en dat moet dan nog beter zijn.
Mogelijk is die Michelin-manager vergeten welke functies het profiel in banden heeft. Waarschijnlijk rijdt hij alleen met mooi weer op de weg.
Dit soort berichten zou ik bijna crimineel willen noemen. Wie legt het uit aan de nabestaanden als iemand dit advies opvolgt en met bijna gladde banden in een regenbui verongelukt???
Groeten,
Marius HRL
https://www.ad.nl/auto/consument-schaft ... ~ad188c22/
Men stelt dat je merkbanden best kunt blijven gebruiken tot de profieldiepte van 1,6 mm. En hoe meer oppervlak, hoe beter de band remt, wordt betoogd.
Het bericht verscheen niet rond 1 april......
Als je door redeneert, is het een pleidooi om die minimumprofieldiepte van 1,6 mm af te schaffen. Dan rijd je op slicks en dat moet dan nog beter zijn.
Mogelijk is die Michelin-manager vergeten welke functies het profiel in banden heeft. Waarschijnlijk rijdt hij alleen met mooi weer op de weg.
Dit soort berichten zou ik bijna crimineel willen noemen. Wie legt het uit aan de nabestaanden als iemand dit advies opvolgt en met bijna gladde banden in een regenbui verongelukt???
Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Ik lees dat iemand van dat bandenmerk zegt dat het niet nodig is de band voor het bereiken van de wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 te vervangen. Dat zou niet nodig zijn en ook niet goed voor het milieu. Ik lees nergens dat die meneer zegt dat we de band verder moeten oprijden dan het wettelijke minimum.
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Ik kan me indenken dat velen ,na lezen van het artikel , begrijpen dat Michelin 1.6 mm genoeg vindt of minder. Maar ik lees dit niet direct, denk dat de journalist dit wat suggestief gebracht heeft.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
IK stel "Als je door redeneert, is het een pleidooi om die minimumprofieldiepte van 1,6 mm af te schaffen" Immers. hoe minder profiel hoe beter...... en zonder profiel heb je het grootste contactoppervlak met de weg; toch?
Die man stelt toch duidelijk dat je nog wel tot 20.000 km kunt blijven rijden nadat de profieldiepte zo'n 3 mm is.
Mijn verbijstering betrof en betreft het negeren van het belang van een fatsoenlijk profiel op een natte weg!
Groeten,
Marius HRL
Die man stelt toch duidelijk dat je nog wel tot 20.000 km kunt blijven rijden nadat de profieldiepte zo'n 3 mm is.
Mijn verbijstering betrof en betreft het negeren van het belang van een fatsoenlijk profiel op een natte weg!
Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Het is nog niet zo lang geleden dat vrachtwagenbanden geen profiel hoefden te hebben wat nu ook 1,6 mm moet zijn. 1,6 lijkt mij voldoende en bij sommige wat slijtvaste banden zul je van af 3 mm best die 20.000 km wel kunnen halen tot die 1,6.
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Uiteraard niet te vergelijken met personenauto banden.
Vrachtwagens hebben door het hoge gewicht.
Geen last van aquaplanning.
Terwijl een boodschappen karretje..van pak hem beet..900kg als een surfplank over de weg drijft.
Zonder profiel op je banden.
Als het nat is.
Zei mr.michelin niets over de beruchte/beroemde dot code??
Vrachtwagens hebben door het hoge gewicht.
Geen last van aquaplanning.
Terwijl een boodschappen karretje..van pak hem beet..900kg als een surfplank over de weg drijft.
Zonder profiel op je banden.
Als het nat is.
Zei mr.michelin niets over de beruchte/beroemde dot code??
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Toch wel grappig, zo schrijven dat de lezer begrijpt wat je bedoeld. Wanneer ik het artikel lees, lees ik niet dat er een pleidooi gehouden wordt om de profiel diepte van 1.6 mm af te schaffen. Wel dat het onzinnig gevonden wordt om een band met een profiel diepte van 3 mm te vervangen. Daarbij wordt geschreven dat je dan MISSCHIEN nog wel 20.000 km kunt rijden.
Verder wordt er een pleidooi gehouden om de tests van banden te wijzigen en niet alleen nieuw te testen, maar ook na slijtage. Nergens staat dat de banden dan alleen bij droog weer getest moeten worden.
Mijns inziens een prima statement, een bedrijf wat een pleidooi houdt om eens kritisch naar ons weggooi gedrag te kijken!
Verder wordt er een pleidooi gehouden om de tests van banden te wijzigen en niet alleen nieuw te testen, maar ook na slijtage. Nergens staat dat de banden dan alleen bij droog weer getest moeten worden.
Mijns inziens een prima statement, een bedrijf wat een pleidooi houdt om eens kritisch naar ons weggooi gedrag te kijken!
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Door hun gewicht zijn ze minder onderhevig aan aqua- of hydroplaning maar dat ze geen last is een foute veronderstelling. Alles hangt af van de waterdiepte, lengte van de plas, snelheid, profiel enz. Elk voertuig op wielen, ook een zwaar beladen 747, kan behoorlijk wat problemen krijgen door aquaplaning.lindy 1981 schreef: ↑za 02 jun 2018, 7:32
Vrachtwagens hebben door het hoge gewicht.
Geen last van aquaplanning.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
- Erik_Esther
- Berichten: 467
- Lid geworden op: do 18 aug 2016, 22:55
- Locatie: ZO-Drente
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
In dezelfde zin waar je hier na verwijst staat toch echt 'op droog wegdek'. Het is maar wat je wil lezen...Marius HRL schreef: ↑vr 01 jun 2018, 22:18Men stelt dat je merkbanden best kunt blijven gebruiken tot de profieldiepte van 1,6 mm. En hoe meer oppervlak, hoe beter de band remt, wordt betoogd.
Uit de laatste alinea komt wel naar voren dat dit uiteindelijk preken voor eigen parochie is, we hebben het natuurlijk over kwaliteitsbanden, zoals Michelin
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Je zegt het zelf: als je door redeneert. Dat doe jij toch? Niet de meneer uit het artikel. En hij stelt ook heel duidelijk: 1.6mm is een fatsoenlijk profiel op een nat wegdek. Hij negeert niks.Marius HRL schreef: ↑za 02 jun 2018, 6:11IK stel "Als je door redeneert, is het een pleidooi om die minimumprofieldiepte van 1,6 mm af te schaffen" Immers. hoe minder profiel hoe beter...... en zonder profiel heb je het grootste contactoppervlak met de weg; toch?
Die man stelt toch duidelijk dat je nog wel tot 20.000 km kunt blijven rijden nadat de profieldiepte zo'n 3 mm is.
Mijn verbijstering betrof en betreft het negeren van het belang van een fatsoenlijk profiel op een natte weg!
Groeten,
Marius HRL
Je hebt wel meer vreemde misschien onbedoelde conclusies getrokken. De meneer in het artikel heeft het over kwaliteits banden wat jij vertaald naar merkbanden. Ook twee heel verschillende dingen.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Er bestaan helemaal geen merkloze banden, al is het maar het zelfbedachte merk van een groot bandenbedrijf. Dat zegt uiteraard niets over de kwaliteit. Daar kun je zelf een beetje onderzoek naar doen. Zo gaf de bandenzaak waar ik mijn Chinese Windpower (what's in a name ) liet monteren aan dat zij er daar al duizenden van hadden geleverd en er nog nooit een van hadden teruggezien met klachten. En ook op internet geen negatieve berichten. Althans, ik heb ze niet kunnen vinden. Dat zegt iets over de kwaliteit, echter niets over rijcomfort, geluid, slijtvastheid, etc.
De titel van dit draadje, "Michelin wil dat we onze banden afrijden", zou ik veranderen want daar klopt niks van.
De titel van dit draadje, "Michelin wil dat we onze banden afrijden", zou ik veranderen want daar klopt niks van.
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Het is een beetje je eigen draai aan iets geven. Maar blijkbaar lezen meer mensen het toch anders. Lezen wat er niet staat komt overigens vaker voor is mijn ervaring
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
Juist,je eigen draai,er aan geven,maar ik heb vroeger al ooit geschreven ,dat mijn Michelin’s,er pas na 10/12 jaar af gaan,en dat berust op jaren met Michelin,ervaring,je kan er van vinden,wat je wil,maar om banden na 6 jaar te gaan vernieuwen,is een grote Farce,uitgedacht door Managers,om de omzet te verhogen,Dus hun draai,maar je eigen draai ( verstand) moet preveleren,en Niet de omzet jongens,of reclame
Hans
Re: Michelin wil dat we onze banden afrijden
De trend is om steeds bredere en lagere banden te monteren. Een kwart meter breed is allang geen uitzondering meer. Bij regen moet het water wat zo'n brede band tegen komt ook een langere afstand afleggen om tussen band en wegdijk te kunnen worden afgevoerd. Bij 1,6 mm is dat gewoon te weinig om een goed bandwegcontact te waarborgen.Veel garagebedrijven adviseren om de banden te vervangen ruim voordat de door de wet bepaalde grenswaarde van minimaal 1,6 millimeter profieldiepte is bereikt. Sommige consumenten krijgen zelfs al bij 3,0 millimeter het dwingende advies om ze te vervangen.
Daarnaast is het bij het onderhoud constateren van beperkte profieldiepte een afweging voor de klant én de garage. Het volgend onderhoud is misschien niet haalbaar voor het restprofiel en de klant moet dan speciaal voor de bandvervanging een keer extra naar de garage. De garage voorziet ook in een bepaalde mate van ontzorging door werkzaamheden te laten samenvallen en daarmee extra en bijkomende kosten voor de klant te voorkomen.
Dat een band met minder profiel beter remt komt door een mindere 'droop'. Het ombuigen van het profielblok is dan minder. Het is niet dat er met minder profiel meer rubber op de weg komt. Dat is pas het geval wanneer er geen profiel meer over is.Kwaliteitsbanden presteren zelfs bij 1,6 millimeter nog steeds uitstekend. Sterker nog, op droog wegdek remt een band met minder profieldiepte beter dan toen hij nieuw was. Hoe meer rubber het wegdek raakt, des te korter de remweg.
De stelling is dus wel juist maar ietwat precair als het onverhoopt gaat regenen tijdens deze remescapades. Dan zal blijken dat 1,6mm toch wel een puntje kan zijn. Helaas is het niet zo dat je dan even een beetje extra profiel uit de kofferbak pakt zoals men sneeuwkettingen monteert als het nodig is. Je zal dan met die 1,6 ook in die regen veilig thuis moeten kunnen komen. Het is een wettelijk minimum en niet voor niets.
Zoals De Vries zelf al zegt zit veiligheid niet alleen in de diepte van het profiel.De nieuwe regelgeving moet ertoe leiden dat alle fabrikanten gedwongen worden om banden te maken die bij weinig profieldiepte nog steeds veilig presteren.
Verder een begrijpelijke uitspraak van één van de grootste fabrikanten met een groot marktaandeel. Daarmee zet men niet alleen indirect het mes op de keel van de kleinere fabrikant maar haalt deze daarmee tevens door en verhoogt de eigen omzet. Dit heeft niets met banden techniek te maken.
De veiligheid zit hem niet in de banden, wel hoe je ermee omgaat.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.