Bonkend voorwiel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
S Tielens
Berichten: 11
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 19:16

Bonkend voorwiel



Bericht door S Tielens »

FIAT Ducato 2.0 2005. 85000 km. Linkervoorwiel bonkt bij slecht wegdek. Dealer kan niets geks vinden. Kunnen hulpveren dit verhelpen?
Laatst gewijzigd door S Tielens op do 31 mei 2018, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door Kroppie »

fuseekogel onder , veerpootlager boven, draagarm rubber, stabilisatorstang rubber, schokdemper in de veerpootzelf om maar een paar dingen te noemen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door Bas vd laar »

Ik ga voor veerpootlager, komt heel vaak voor bij dit type, de dealer zou beter moeten weten!
Ben er bijna 100% zeker van dat dit het is, heb dit al vaker meegemaakt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door gjvonk »

Een defect veerpootlager merk je ook in het stuurgedrag: het stuur komt dan na een bocht (vooral merkbaar na een flauwe bocht op een autoweg) slecht terug in de rechtuit rij stand. Dit is zowel naar links als naar rechts merkbaar en wisselt ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
nduivenboden
Berichten: 35
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 16:24

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door nduivenboden »

bij mij zat er een bult in de linker voorband , met het blote oog niet te zien , reserve wiel er op , geen gebonk meer , bij kwik fit nieuwe band gehaald , nergens last meer van , maar bij demontage van de band zag duidelijk een bult zitten .
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door @3 »

Als de dealer niks geks kan vinden dan misschien de schokbreker(s) eens (laten) testen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door Bas vd laar »

Een defect veerpootlager merk je ook in het stuurgedrag: het stuur komt dan na een bocht (vooral merkbaar na een flauwe bocht op een autoweg) slecht terug in de rechtuit rij stand
Dat hoeft niet altijd het geval te zijn, kennis van me had wel het bonken maar het stuur kwam netjes terug.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door gjvonk »

Hij kwam wel terug, maar net niet 100%, waardoor er op een lang recht stuk na een bocht voortdurend correcties nodig waren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
S Tielens
Berichten: 11
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 19:16

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door S Tielens »

Dank voor jullie info. Camper stuurt perfect. Alleen bij slecht wegdek te horen en b.v. Verkeersdrempels en wat ik nog niet melden ook heel klein beetje bij gas los laten.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door hathi »

Homokineet ,geluid dus,word vanzelf,beter hoorbaar,kun je het nog vernieuwen.
Hans
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door blizard »

steen of moer in de band (komt voor!)
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door Toxiq »

Hoe weet je zo zeker dat het je linker voorwiel is ?
Een aantal jaar geleden reed ik in een H200, daar zat ook een geluid in, te pas en te onpas hoorde ik het
Ik dacht verdacht het achterwiel, het bleek uiteindelijk de kruislagers van de cardan.

Misschien zet je de garage op het verkeerde been door te zeggen dat het links voor zit
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door gjvonk »

Een Ducato heeft voorwielaandrijving, dus geen cardanas van voor naar achter. Een versleten homokineet maakt een scherp tikkend / klikkend / ratelend geluid dat varieert ook sterk met de snelheid: stapvoets is het tikkend/ klikkend, harder rijdend wordt het ratelend, bij kleine stuuruitslag is het minder luid dan bij een grote stuuruitslag.

Heb je al eens geprobeerd het geluid na te bootsen of nog beter op te nemen met je telefoon?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
S Tielens
Berichten: 11
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 19:16

Re: Bonkend voorwiel



Bericht door S Tielens »

Fijn dat jullie meedenken. Via deze site heb ik mailtje gedaan naar carsupport. Net uitgebreide mail terug ontvangen. Zij denken aan rubbers. Hulpveren hadden dit kunnen voorkomen. Volgende week gaat de dealer verder zoeken. Ik laat jullie weten wat wat het vervolg is
Plaats reactie