inbouw radio veranderen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

inbouw radio veranderen



Bericht door cobes »

hai,

ik heb in die fit ducato van mij een Parrot radio combinatie met gps en dergelijken, nu is het probleem dat ze hier in spanje scheinbaar nog niet begrijpen dat je de radio ook wel eens aan wilt hebben zonder de wagen op contact te zetten want dan loopt de start accu leeg.

ik heb hem dus los gemaak en nu zit er een draad aan die constant stroom levert en een draad die stroom levert als hij op contact staat.
in de camper zit een elektroblock EBL 208 SE van Schaudt .
wat is nu de beste oplossing om het spul zo aan te passen dat de radio gewoon op de HH accu draait zodat ik ook bij stilstand naar de radio kan luisteren

alvast bedankt
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door travelscout »

Uiteindelijk is het meer een smartfoon dan een autoradio.
Ligt er ook een beetje aan wat jezelf kunt en durft.
https://forum.xda-developers.com/showth ... 32&page=13

De parrot android smart, kent 3 verschillende slaapmodes; 700,550 en 0mA

software:
Met een app als de "Smart Volume Control+", laat je hem in slaap vallen en middels de trilsensor in het scherm laat je hem ontwaken. Een bewegingssensor zorgt voor het opstarten en voorkomt die slaap modes (tenzij je zelf natuurlijk in slaap valt).

hardware:
Zet je ook nog een instelbare minimum spanningsbewaker in de plus draad van de parrot en je start (of huishoud) accu kan nooit, te ver leeg lopen. Bovendien is er dan ook geen noodzaak meer voor een verbinding naar een aansluiting van je contactslot.
Paul.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door cobes »

dat werkt allemaal wel goed, het probleem is dat ik nu de wagen op contact moet zetten om hem te kunnen gebruiken , dat houd in dat ook de led verlichting voor op de wagen brand en alle lampjes op het dashboard, dat neemt gewoon teveel stroom . dus moet hij omgeschakeld worden naar de huishoud accu. en er is mij verteld dat dit simpel moet kunnen alleen wist men niet hou . vandaar mijn vraag .
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door jielus »

Die constante stroom is om het geheugen in stand te houden. De andere om ervoor te zorgen dat je de accu niet per ongeluk leeg maakt.
Samen aan de constante stroom is volgens mij geen enkel probleem! De koekenbakker die mijn radio heeft ingebouwd heeft ook het geheugen via het contact slot laten lopen, met als gevolg dat ik elke keer weer de zenders moet opzoeken.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door Zwerfsteen »

In mijn huidige camper heeft de fabrikant het zo gemaakt dat ik via een aux knop de keuze maak voor hh accu of start accu.
Maar daar heeft ts nu niets aan.

In de vorige camper heb ik de twee genoemde draden van de radio samen via een zekekering aangesloten op de hh accu (vergeet ook de min niet).
Omdat de radio geen aan en uit functie had had ik in de draad die normaal via het contactslot werd geschakeld een schakelaar opgenomen.
Groet,
Leny en Pieter
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door myway »

Ik neem aan dat de hh-accu en de startaccu een gezamelijke min hebben, dus die kan gewoon blijven zitten.
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door HLA »

Hallo
Bij mij is het erg simpel opgelost.
De radio heeft een b+ aansluiting die permanent stroom heeft van de start accu. Zorgt ervoor dat het geheugen ok blijft.
Daarnaast een aansluiting op de acc. Die krijgt stroom als hij op contact staat. Bij mij is er een draad getrokken , met schakelaar er in, van de hh accu naar de acc. Hiermee blijft de radio werken als het contact er af is.
Je kunt ook de b+ op de hh zetten maar daar dan geen schakelaar in.
Mvg😎
Henk.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door cobes »

oke zo zit het bij mij ook
mij werd alleen verteld dat er daar al een draad moest liggen van de HH accu of dat er een omgewisseld moest worden.
schakelaar heb ik niet nodig want ik kan de parrot gewoon uitschakelen.
dus dan wordt het toch een draadje trekken, door verbinden vanaf de draad die van de start accu komt kan natuurlijk ook, maar als ik hem dan een keer vergeet uit te zetten is de start accu leeg dat moet nu ook weer niet.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door Bas vd laar »

Bij veel autoradio's kun je de gele met de rode draad wisselen, dit is ook zo bedoeld door de fabrikant, dit werkt gewoon met een stekkertje.
Ik weet echter niet of dit bij jouw radio het geval is
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door cobes »

bij mij helaas niet Bas uit de Fiat komen twee stekkers een met speaker draden ( hier zit ook de constante stroomdraad voor het geheugen bij), en een met de stroom draden ,
die met de stroomdraden daar zit in een massa zwart , en een constante stroomdraad (geel-rood), en een draad voor de acc( blauw) staat dus alleen stroom op als het contact aanstaat. en een draad (groen-geel) gaat naar illumination( wat het ook wezen mag) op de parrot .
verder is er helemaal geen draad aanwezig waar stroom opstaat die van de HH afkomstig is.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: inbouw radio veranderen



Bericht door cobes »

ik heb de constante stroomdraad doorverbonden met de ACC want een nieuwe draad trekken van de HH accu naar voren daar moet je de halve camper voor slopen.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Plaats reactie