Lekkende nieuwe nokkenaskeerring

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Randy21
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 20:22

Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door Randy21 »

Goededag,

Onlangs is mijn nokkenaskeerring vervangen. Ik heb zelf een nieuwe gehaald bij Bart Ebben en deze is erin gezet door mijn garage.
Echter heb ik nu weer een olielekkage. Vermoedelijk toch weer de keerring.
Woensdag gaat de camper terug naar de garage.

Maar om alvast wat info in te winnen mijn vraag.

Kan er iets zijn waardoor de keerring niet goed afsluit. Komt dit vaker voor? Of hebben jullie andere suggesties wat er kan lekken.
De olie lekt alleen tijdens het rijden. Bij stilstand stopt dit lekken.

Het betreft een Peugeot J5 2.5D uit 89.

Alvast bedankt!
Gr. Randy
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door isoplus »

Een keerring loopt wel eens in op de as, er is dan een kuiltje aan de omtrek van de as ter plaatse.
Soms wordt daar dan een bus op gezet(speed_sleeve), eenvoudiger is om ervoor te zorgen dat de keerring net voor of achter het kuiltje de as raakt.
Dus niet helemaal achter in het huis tikken(wel recht), ook dat is te regelen met een opvulring achter de keerring.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door leftlanebandit »

De lekkage kan ook afkomstig zijn van het kleppen deksel dat is ook losgemaakt en misschien terug gemonteerd met de oude pakking

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door kareltje cola »

bedoel je de nokkenaskeerring versnellingsbakzijde(waarvoor de versnellingsbak eraf moet) of de distributiezijde?
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door @3 »

Met een vermoeden kan je niets, alleen speculeren.
Ga voor een goede diagnose, wat lekt er en wat is de oorzaak? Pas daarna kun je een stappenplan opstellen voor de reparatie.

Verstandig is ook het materiaal te laten leveren door de installateur. Nu loop je het risico dat de monteur naar het materiaal verwijst en je weer opnieuw moet betalen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Randy21
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 20:22

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door Randy21 »

Bedankt voor de reakties.

Het is aan de bakzijde.

Het aanleveren is in overleg gegaan, omdat er nogal wat tijdsdruk achter zat. Dus dat is uitgesloten.

Gr. Randy
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door Kroppie »

is er ook gekeken naar overmatige speling van het nokkenas lager?, ook van het steunlager (wat met 3 boutjes op de bak zit) vlak achter de grote poelie.

maat keerring is 29x 46x10mm , maar er zijn keerringen met een voorgeschreven draairichting , let op dat je de goed hebt(herkenbaar aan schuine ribbeltjes op de afdicht lip.(links/rechts drall), en de nieuwe voor het monteren met vet insmeren , zodat er vanaf het begin smering is .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Randy21
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 20:22

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door Randy21 »

Ik ga het mijn garage allemaal ff meegeven woensdag, voor zover ie er zelf nog geen wetenschap van had.

Bedankt!

Gr. Randy
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door Kroppie »

indien nodig , nummer originele keerring van peugeot : 0807.06
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door kareltje cola »

kijk ook goed de leiding na die er vlakbij opzit,die gaat van vlakbij de nokkenas naar de cilinderkop.deze willen ook wel eens scheuren,of op de koperen dichtingen lekken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekkende nieuwe nokkenaskeerring



Bericht door Kroppie »

koperen ringetjes ff uitgloeien ,in gasvlam verhitten tot helder rood en dan plons in koud water , zijn ze weer boterzacht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie