Rapido met Euro 5-6 motoren: accu maar 80% geladen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
izakbraat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 15:57

Rapido met Euro 5-6 motoren: accu maar 80% geladen?



Bericht door izakbraat »

Ik heb een nieuwe rapido camper gekocht, van rapido is er geen omvormer geplaatst voor de 2de accu. Zijn er camperaars die ervaring hebben en in bezit van een rapido?
Groetjes Izak.
Laatst gewijzigd door izakbraat op za 19 mei 2018, 9:37, 2 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Tweede accu met euro 5/6 motoren: dynamo met omvormer?



Bericht door myway »

Wat bedoel je met een omvormer in combinatie met euro 5/6.
Gaat het dan over een intelligente dynamo regeling.
izakbraat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 15:57

Re: Tweede accu met euro 5/6 motoren: dynamo met omvormer?



Bericht door izakbraat »

Ja dat gaat er over dat dinamo de start accu maar 80%oplaad en de woon accu ook niet volledig op laat nu worden er omvormer gezet om de woon accu vol te krijgen, bij de rapido die ik krijg zit het er niet op
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Bij euro 5-6 motoren word de accu maar 80%aden dijn rapido word geen omvormer geplaatst omdat er geen problemen zijn



Bericht door KTManiac »

Ah, je bedoelt waarschijnlijk een laadbooster.
Omvormer is de gebruikelijke term voor een 12V>230V omvormer, vandaar de verwarring.
izakbraat schreef:
za 19 mei 2018, 9:26
Ja dat gaat er over dat dinamo de start accu maar 80%oplaad en de woon accu ook niet volledig op laat nu worden er omvormer gezet om de woon accu vol te krijgen, bij de rapido die ik krijg zit het er niet op
Er op (laten) zetten dan. :thumbup:
Vind het overigens wel vreemd dat een camperbouwer 'm aflevert zonder die booster. Men accepteert blijkbaar dat de woonaccu niet volledig geladen wordt, je dus niet de volledige capaciteit van die accu hebt en dat de accu onnodig snel komt te overlijden.....
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Euro 5-6 motoren/accu maar 80% geladen/Rapido



Bericht door Micha »

Misschien sla ik de plank helemaal mis, daarom beschrijf ik waarmee onze Rapido uit 2014 is uitgerust. In de bagageruimte hangt de elektronische batterijlader CBE - CB-516 - die zowel de auto- als de woonaccu geladen houdt volgens de IUoU-karakteristiek. Bij huis en zelfs in de stalling staat de CBE (die je overigens ook bij andere campermerken vindt) altijd aan 240 Volt. Op het display boven de camperdeur is te zien hoe de lading steeds enigszins fluctueert. Praktisch gezien zijn beide accu's voortdurend "vol".
Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Euro 5-6 motoren/accu maar 80% geladen/Rapido



Bericht door KTManiac »

Niet te vergelijken. Jij hebt het over laden terwijl je aan walstroom staat, de vraag van TS gaat over rijdend laden via de dynamo.

Of het een probleem is, is afhankelijk van de manier waarop TS de camper gaat gebruiken.
Veel vrijstaand of altijd aan de walstroom, zonnepaneel of niet?
Voor mij zou 't iig niet acceptabel zijn. Kwam er bv. na 4 weken Noorwegen thuis pas achter dat m'n walstroom kabel nog thuis lag. Niet gemist. :-B
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Euro 5-6 motoren/accu maar 80% geladen/Rapido



Bericht door Micha »

KTManiac, je hebt helemaal gelijk. Vraag: hoe TS de respectievelijke acculadingen meet. Via het display die vaak boven de toegangsdeur hangt, ben ik nogal eens afwijkende waarden tegengekomen.
Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Euro 5-6 motoren/accu maar 80% geladen/Rapido



Bericht door 't Busje »

Zou een laadbooster helpen, als het motormanagement de dynamo uitschakelt? Het motormanagement meet alleen de lading van de startaccu en weet niets van een huishoudaccu.
Ik denk dus dat je een oplossing moet zoeken in een aanpassing van het motormanagement en mogelijk heeft Rapido (en andere camperfabrikanten?) dat al gedaan. Misschien doet Fiat dat zelfs bij voorbaat bij alle camperchassis.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Euro 5-6 motoren/accu maar 80% geladen/Rapido



Bericht door @3 »

Het beste is de intelligente dynamo regeling permanent uit te (laten) schakelen. Voordeel heb je er niet van en het is een middel van de fabrikant om het voertuig (op papier) schoner te laten lijken.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Euro 5-6 motoren/accu maar 80% geladen/Rapido



Bericht door JoopBrekken »

't Busje schreef:
za 19 mei 2018, 13:26
Zou een laadbooster helpen, als het motormanagement de dynamo uitschakelt? Het motormanagement meet alleen de lading van de startaccu en weet niets van een huishoudaccu.
Ik denk dus dat je een oplossing moet zoeken in een aanpassing van het motormanagement en mogelijk heeft Rapido (en andere camperfabrikanten?) dat al gedaan. Misschien doet Fiat dat zelfs bij voorbaat bij alle camperchassis.
Ja dat helpt. De hier bedoelde "booster" haalt stroom uit de startaccu en brengt dit m.b.v. spanningsverhoging naar de hh accu. De startaccu wordt dus ontladen en krijgt dan automaties lading van het "slime" systeem.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Euro 5-6 motoren/accu maar 80% geladen/Rapido



Bericht door Premiumliner »

Micha schreef:
za 19 mei 2018, 12:12
Misschien sla ik de plank helemaal mis, daarom beschrijf ik waarmee onze Rapido uit 2014 is uitgerust. In de bagageruimte hangt de elektronische batterijlader CBE - CB-516 - die zowel de auto- als de woonaccu geladen houdt volgens de IUoU-karakteristiek. Bij huis en zelfs in de stalling staat de CBE (die je overigens ook bij andere campermerken vindt) altijd aan 240 Volt. Op het display boven de camperdeur is te zien hoe de lading steeds enigszins fluctueert. Praktisch gezien zijn beide accu's voortdurend "vol".
Micha
Goh.... dan hebben jullie in West-Friesland 10Volt meer dan in de rest van Nederland!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
izakbraat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 15:57

Re: Euro 5-6 motoren/accu maar 80% geladen/Rapido



Bericht door izakbraat »

Even wat anders gesteld, zijn er rapido camperraas die een euro 5/6 motoren hebben die problemen hebben met de camper als 3dagen zonder stroom staan, dus geen 230 aansluiting.bij mij oude rapido van 2009 kan ik zonder 230 stroom dagen voor uit alles op de accu.
Laatst gewijzigd door izakbraat op za 19 mei 2018, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Euro 5-6 motoren/accu maar 80% geladen/Rapido



Bericht door Kroppie »

ik zou het niet pikken dat een camper zo afgeleverd word, men laat zich te makkelijk afschepen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Rapido met Euro 5-6 motoren: accu maar 80% geladen?



Bericht door jurgenc »

Wij hebben een itineo model 2017, euro 6. Is van rapido (budgetversie).
Onze hh batt wordt 100% geladen. In de gebruikte fiatonderstellen zit er geen "intelligente" maar een "gewone" dynamo.
Dan is zo'n laadbooster toch overbodig of minstens niet noodzakelijk.
H20
Plaats reactie