Olie in koelvloeistof

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door KiteFlupke »

warmtewisselaar is 60€ ongeveer. Kan je overbruggen als je wilt. (koeldarmen toch) Bij een defect komt er olie in het water maar geen (groot) waterverlies.

Maar door u water verbruik, u een koelvloeistof lek had in het zonnige Italië denk ik dat de motor is warm gelopen. (ook al zegt u van niet) En ja, de rest laat hem wel raden... kop (pakking) stuk.

Mijn beunhaas manier om koppakking te testen is eens voelen of de darmen hard aanvoelen bij draaiende motor. Eens diep de gas instampen en zien of er belletjes in het koelwater opborrelen en ja, soms witte rook...

Voor de rest zijn die oude diesels nog eenvoudig om aan te werken zonder al te veel speciaal gereedschap.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door Mgubbels4 »

Thanx laatste stuk naar huis ongeveer 300 km viel het waterverbruik ook nog wel mee
6 tientjes is het proberen wel waard

Maar idd denk zelf ook aan de pakking
Verbruik van olie is ook fors toegenomen sinds ik olie bij de koeling heb dat blijf ik ook vreemd vinden

Tis in ieder geval minder erg als water bij de olie
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door KiteFlupke »

prijs is wel online te bestellen. Fiat dealer, die prijzen wil je niet weten :-)

Olie verbruik, ja, die olie vind je terug in het koelwater

Water bijvullen, als er lucht in u systeem zit kan het wel eens zijn dat je moet bijgieten... zelf zou ik eens beginnen met die olie koeler en spoelen. Is het probleem dan nog, dan kan je meer richting de kop(pakking) denken. Ook nog klusje dat je zelf kan met wat handigheid kan. (en een moment sleutel)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door Kroppie »

bij dat blok moet ook de distributie los , als de kop er af moet, dus iets meer dan wat handigheid is dan noodzakelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door ducati 900 »

Reken maar op een lekke koppakking maar dat kun je eenvoudig laten testen bij een garage.
Daar hebben ze meestal wel zo'n snuffelaar met indicatievloeistof.
Met warme motor even laten snuffelen en je ziet meteen of je een lekke kop hebt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door jochniew »

PB gestuurd
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door @3 »

ducati 900 schreef:Reken maar op een lekke koppakking maar dat kun je eenvoudig laten testen bij een garage.
Dat zou ik dan ook laten doen. Kan je een boel geld schelen.
Een goede reparatie begint met een goede diagnose.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door Mgubbels4 »

Klopt thanx

Ik ga eerst f die oliekoeler vervangen da's simpel n niet zo duur om mee te beginnen
Kan die anders daar ook niet meer op kapot lopen

Is trouwens de 2.5 van citroen en Peugeot 82/90 dezelfde motor als vd Ducato
Heb ik wat meer zoekopties
Heb m nog niet gevonden
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door Bas vd laar »

Nee die motor is compleet anders
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door Kroppie »

de motor is kompleet anders maar de warmtewisselaar is vlgs mij hetzelfde zit ie ook tussen het oliefilterhuis en het oliefilter.?
volgens mij zijn ze zelfs van bepaalde vw types (t3?) ook hetzelfde .
Bart Ebben heeft ze wel.

en om te kijken of het de wisselaar is, even de 2 waterslangen op de wisselaar loshalen en met een pijpje verbinden, dan staat de wisselaar niet meer in verbinding met het koelwatercircuit, en zou in schone koelvloeistof geen olie meer kunnen komen.
en dan zou je bij een lekke wisselaar na verloop van tijd olie uit de wateraansluitingen op de wisselaar moeten zien komen, dichtstoppen met een propje toiletpapier, dan kun je het goed zien.

er is nog genoeg te doen VOOR het demonteren van de kop.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door Mgubbels4 »

Bedankt die had ik ook al gezien Bart ebben
Ik vervang dat ding gewoon kan die ook niet meer kapot lopen
Dan zie ik wel weer
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door KiteFlupke »

Fiat is ander blok als Citroen en Peugeot.

Olie warmte wisselaar zou ik overbruggen als test als ik de prijs zie... Brr duur! Ja ik ken meer citroen/Peugeot prijzen
https://www.amazon.de/%C3%96lk%C3%BChle ... B06X6JC52N

Trouwens handig om zeker te zijn of je koppakking lek is naar de cilinder kop toe (CO/CO2 tester)

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... q4EALw_wcB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door Kroppie »

zo,n koeler moet je ook niet bij amazon kopen, is altijd te duur.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Olie in koelvloeistof



Bericht door Mgubbels4 »

Hoi weet nog iemand een website waar ik zo n ding kan bestellen ga m eerst wel f doorverbinden
Lastig aan te komen en die 130 euro gaat ie denk ik wel kosten een paar tientjes word lastig
Plaats reactie