temperatuurmeter en controlelampjes dashboard

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door de Jonckheer »

In de bergen rijden en dan de motor blijft koud? Dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dus dat thermostaat verhaal gaat niet op. Dat de meter bij het contact aan iets reageert is normaal want hij krijgt stroom, alleen geen sensor signaal. De sensor zit altijd in de cilinderkop in de buurt van of in het thermostaathuis. Kan niet missen.
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door rinusf »

Weekje verder ondertussen, ik weet ondertussen zeker dat de sensor in het motorblok een gecombineerde sensor is zoals Jos eerder aangaf. Een thermoswitch voor het lampje en een weerstand voor het metertje. De kleuren van de draadjes kloppen zelfs met het stroomschema dat ik ondertussen gevonden heb 8-) .

Met een spanningsmeter heb ik spanning tussen deze kabeltjes en massa gemeten (met het contact aan). Ook een lampje geprobeerd tussen -pool en deze kabeltjes. Helaas geeft dit beide geen resultaat. Ik twijfel dus aan de bedrading. Heb ook even het paneel los gehad, kabeltjes losgemaakt, wat contactvloestof gesprayed (en gemorst :( ) en weer teruggestopt. Helaas geen resultaat.

Ik twijfel dus aan de bedrading (is dit een terechte conclusie?), echter vind ik het wel vreemd dat beide kabeltjes het niet lijken te doen. Ik moet dus de weerstand over de kabel gaan meten maar dat vind ik nogal lastig met kabeljes die uitkomen in het dashboard en vertrekken uit de motorkap?

groeten,
Marinus
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door rinusf »

En oja, wat een bende achter dat paneel. Ligt echt van alles. Lagen ook twee losse mini-jacks, onduidelijk wat de functie is. En ik vond daar nog drie zekeringen waarvan ik niet kan zien waar ze naar toe lopen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door Kroppie »

en de stekkers op de printfolie achter op het dashboardpaneel is ook een bron van slechte contacten, ook de moertjes waarmee de div metertjes op die folie zitten is een bron van storing in de loop der jaren.
licht met scotchbrite erover doet wonderen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door 309T16 »

Inderdaad! Ik heb bij mij alles vertind en tegelijkertijd de continu of frequent brandende lampjes vervangen door LED.
Vooral de verlichting, die van van boven komt om het gehele paneel in het donker afleesbaar te maken, vond ik zeer slecht (zelfs met nieuwe lampjes).
Heb die vervangen door ledstrips.
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door rinusf »

@Jos:
Afbeelding

kabelzooi...
Afbeelding

ff poetsen, kilomtertellerbeugeltje in gat laten vallen, half uur zoeken, gevonden, alles terugzetten, proefritje: Eureka! Wel al boven de 90 binnen vijf minuten...:
Afbeelding

Superblij! Dank voor de tips! Ik vind wel dat de temp erg hoog lijkt. Hij tikte op een gegeven moment het eerste oranje streepje aan. Fans sloegen niet aan, ook niet bij stilstand. En aangezien ik de hele temperatuurregeling op orde wil hebben dus nog even verder zoeken...

groeten,
Marinus
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door rinusf »

Wat denken jullie van die temperatuur, zou niet zo hoog mogen komen toch?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door 309T16 »

Dit is een waarde, die ik na 10 jaar één keer gezien heb. Had toen een lekke koppakking. Maar bij een goed functionerende motor(koeling) zelfs bij stilstand en 30 graden buitentemp komt dit niet langdurig voor.Daar zorgen de fans wel voor. Ik zou allereerst de fans werkend krijgen. Verder moeten de waterpomp en thermostaat natuurlijk ook goed werken. Geen luchtgeborrel? Voldoende koelwaterniveau?

Grt. Willart
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door Kroppie »

als de fan niet draait word de temperatuur zo hoog, dus eerst de fans werkend maken.
je kan nog even kijken met een thermometer of de temperatuur op de meter in het dashboard een beetje klopt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
nduivenboden
Berichten: 35
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 16:24

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door nduivenboden »

bij mijn campertje , nu verkocht , was de temperatuur altijd rond de 70 graden , bij klim werkzaamheden , in frankrijk weleens 85/90
dat is de normale temperatuur , in die 5 jaar dat ik hem had , weleens koelvloeistof bij moeten vullen, sucses
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door Bas vd laar »

Bij mij gaat de temperatuur tot maximaal tussen de 90 en het rode streepje, de koelvinnen gaan dan aan.
Jouw temperatuur staat nu iets hoger dan de mijne ooit is geweest.
Misschien wordt een 1.9 iets warmer dan een 2.5, dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door Kroppie »

1e fan moet draaien bij 87 graden, fan 2 bij 92 graden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: temperatuurmeter en controlelampjes dashboard



Bericht door 309T16 »

Bas vd laar schreef:
di 15 mei 2018, 18:28
Misschien wordt een 1.9 iets warmer dan een 2.5, dat weet ik niet.
Dat wordt vnl. bepaald door de waarde van de koelwaterthermostaat. De grootte van het koelwatercircuit bepaalt de "traagheid" van het systeem. Het reageren op de temperatuurschommelingen.
Verder is het ook de sensor, die van invloed is. Die lijkt mij anders dan bij de J5. Zijn geen precisie elektronica componenten.
Plaats reactie