Welke banden onder Hymer (1985)...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Welke banden onder Hymer (1985)...



Bericht door EugeneW »

Na wat zoekwerk naar een goed camper band kwam ik al snel uit bij de "Michelin Agilis Camping". Nu zitten er banden van Vanis onder, maat 185R14C maar daar ben ik niet tevreden over, de camper is nogal wat zweverig zeker tijdens inhalen en volgens reviews zou dat een stuk minder zijn met de Michelin band. Maar nu wil het geval dat Michelin deze maat helemaal niet heeft in die uitvoering :bang: Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe heb je dat opgelost?
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Welke banden onder Hymer 1985...



Bericht door leftlanebandit »

Dan neem je de 195/75/14 die is er volgens mij wel en het hoogte verschil is minimaal

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Welke banden onder Hymer 1985...



Bericht door Marinus »

De Michelin Agilis 185/80/14 102R is geschikt voor deze camper.
Dit is een 8PR band met verhoogd draagvermogen door extra koordlagen.
Hieronder zomaar een paar links van internet:

https://www.bandenleader.nl/auto-band/m ... 00r-178489

https://www.autobanden-365.nl/Michelin/ ... -102R.html
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Re: Welke banden onder Hymer 1985...



Bericht door EugeneW »

Dank voor je reactie Marinus, maar ik heb net even met Michelin zitten chatten en die zeggen dat deze banden helemaal niet bestaan :wtf: Volgens Michelin krijg je van de bedrijven te horen dat ze niet leverbaar zijn en zou het valse informatie zijn. Ik ga het meteen proberen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Welke banden onder Hymer 1985...



Bericht door javanes »

Is ook geen zogenaamde "Camping" uitvoering, maar een "C" band voor een bestel wagen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Welke banden onder Hymer 1985...



Bericht door Marinus »

Inderdaad, deze banden hebben niet de toevoeging "Camping".
Maar de banden; Michelin Agilis 185/14/102R worden wel degelijk door Michelin gemaakt.
En deze banden zijn ook geschikt voor deze camper

Als Michelin beweert dat deze banden niet bestaan dan ben ik benieuwd waar deze bedrijven dan hun band vandaan halen.
Gebruikersavatar
Peter&Wenny
Berichten: 59
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 21:08
Locatie: Brunssum Zuid Limburg

Re: Welke banden onder Hymer 1985...



Bericht door Peter&Wenny »

Hoi
Heb 3 jaar geleden onze vorige camper een Hymer S 555 voorzien van Hankook Vantra LT RA18 215/80R 14C 112/110 Q banden ipv Continentaal banden
Naar wisseling was hij iets stugger maar dit komt eerder door dat de banden nieuw waren dan het merk. Weet niet wat jij voor een onderstel hebt maar een Hymer met een Mercedes onderstel rijd altijd zweverig dit komt door de hoogte van de banden 80 R en is niet te verhelpen met een ander merk banden maar eerder met luchtvering te plaatsen wat het zweverige ook niet helemaal weg neemt .Ook is de zo genamde C aanduiding de grootste onzien belangrijker is de aanduiding 112/110 achter de maat .Deze duit aan dat de band geschikt is voor bestelwagen met een hoger gewicht !
ALLES KOMT GOED!!!!! OOIT
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Re: Welke banden onder Hymer (1985)...



Bericht door EugeneW »

Het klopt dat deze banden gaan Camping banden zijn. Ik heb het desbetreffende bedrijf een mail gestuurd of de banden nog leverbaar zijn en kreeg als antwoord, ja we hebben er nog 32 op voorraad. Vervolgens Michelin gemaild en kreeg dit als antwoord:
Goedemorgen meneer Weijters,

MICHELIN dankt u voor het contacteren en kan u het volgende informeren.
Wij hebben in onze database (49.000 typen autos!) geen bandenmaat van de MICHELIN Agilis kunnen vinden in de maat 185/80 R14 102R.
Op internet circuleert veel informatie die onjuist is.

MICHELIN hoopt u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

met vriendelijke groet
Uw MICHELIN adviseuse
Schiet mij maar lek :crazy: :crazy:
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Welke banden onder Hymer (1985)...



Bericht door Mazzelaar »

Mogelijk nog voorraad bij leverancier met "iets" oudere DOT code?
Hans
Hymer 574
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke banden onder Hymer (1985)...



Bericht door Arie55 »

Ik herken het zweverige en een in slaap wiegende wegligging. Heb je de schokdempers al eens laten testen?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke banden onder Hymer (1985)...



Bericht door hathi »

EugeneW schreef:
di 01 mei 2018, 10:32
Het klopt dat deze banden gaan Camping banden zijn. Ik heb het desbetreffende bedrijf een mail gestuurd of de banden nog leverbaar zijn en kreeg als antwoord, ja we hebben er nog 32 op voorraad. Vervolgens Michelin gemaild en kreeg dit als antwoord:
Goedemorgen meneer Weijters,

MICHELIN dankt u voor het contacteren en kan u het volgende informeren.
Wij hebben in onze database (49.000 typen autos!) geen bandenmaat van de MICHELIN Agilis kunnen vinden in de maat 185/80 R14 102R.
Op internet circuleert veel informatie die onjuist is.

MICHELIN hoopt u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

met vriendelijke groet
Uw MICHELIN adviseuse
Schiet mij maar lek :crazy: :crazy:
Dat klopt ,inderdaad,wat Michelin schrijft,Het is GEEN 80 maar 70/75 gelukkig,anders word de band ook te hoog,en de Camper zweverig,maar dit laatste ,zoals door een schrijven aan gegeven,komt gewoon,omdat er (geen) of te dunne stabilisator onder zit,Mercedes maakt hiervoor 3 verschillende Stabilisators nagelang de opbouw,............overigens een prima band,en Met Deze maat,heb ik,mijn halve leven rond gereden
Hans
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke banden onder Hymer (1985)...



Bericht door de Jonckheer »

80 banden zweverig? Hoe bedenken we het weer want dat is gewoon niet waar als die door de fabrikant van de auto zijn voorgeschreven. Banden i.c.m. de vering ligt daaraan ten grondslag omdat de banden deel uitmaken van het veercomfort. Als een wagen zweverig is kun je dat oplossen door een ander profiel voor dan achter, zeker bij achterwiel aangedreven wagens is het van belang om voor een lijnprofiel en achter een blokprofiel te monteren of rondom lijnprofiel. Zweverig weggedrag kan ook zitten in een verkeerde uitlijning en / of slechte schokdempers / uitgelubberde ophang rubbers.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Welke banden onder Hymer (1985)...



Bericht door blizard »

Verkeerd beladen ook, Nico?
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Welke banden onder Hymer (1985)...



Bericht door KTManiac »

EugeneW schreef:
di 01 mei 2018, 10:32

....
MICHELIN dankt u voor het contacteren en kan u het volgende informeren.
Wij hebben in onze database (49.000 typen autos!) geen bandenmaat van de MICHELIN Agilis kunnen vinden in de maat 185/80 R14 102R.
Op internet circuleert veel informatie die onjuist is.
....
Ik denk dat ze het bij Michelin zelf niet helemaal snappen en het fout ging bij "onze database (49.000 typen autos!)"...
Die 'adviseuse' heeft waarschijnlijk zitten zoeken op type auto en niet op type/maat band.

Google maar eens op: 185/80 R14 102R Michelin Agilis
Hoeveel wil je er hebben? Overal te koop en ja, inderdaad gewoon in 80 hoog. :thumbup:
Misschien levert Michelin ze nu niet meer in die maat levert maar het lijkt me sterk dat tientallen bandenleveranciers adverteren met de verkeerde maat voor die band.
Mocht die maat echt niet (meer) leverbaar zijn zou ik er geen enkele moeite mee hebben er dan maar 185/75 R14 onder te leggen hoor. We leven wat dat betreft gelukkig niet in Duitsland. (Aber das ist vom TÜV nicht erlaubt!!!!) :angel:
Plaats reactie