Aanvoer brandstof Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Iveco4x4 »

Dafluc schreef:
zo 29 apr 2018, 12:56
SCHADE
De vraag wordt beantwoord door Tom Huyskens van de BOVAG. "Je moet van leegrijden geen gewoonte maken", vertelt hij. "Net als bij wijn zit er onder in de tank bezinksel van de brandstof, maar ook andere restjes. Als je het niet op tijd bijvult, worden de restjes opgeslurpt door de brandstofpomp en dat kan voor grote schade zorgen.
Tom Huyskens van de Bovag heeft zeker nog nooit van brandstof-filters gehoord :eh:
In mijn Iveco zitten er twéé, een voor water en een voor "de restjes" van Tom en ik rijd regelmatig tot "in het rood"
Het gaat prima :thumbup:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Dafluc »

Iedereen mag het natuurlijk zelf weten. Maar kan een filter niet ook gewoon verstoppen?
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door isoplus »

Overal waar er retour op het brandstofsysteem zit wordt diesel rondgepompt.
Ik kan de tank rustig leeg rijden en doe dat noodgedwongen wel eens omdat er soms eenvoudig geen tankmogelijkheid is.
Als het lampje gaat branden kan ik nog ongeveer 50 kilometer met aangepaste snelheid rijden, daarna moet ik een P-plaats opzoeken en een verstandige oplossing bedenken anders gaat het ding eenvoudig staan en dat wil je niet langs de weg of in de zachte berm :wink:

Piet kan eenvoudig even het deksel van de brandstoftank lichten en even naar binnen kijken, als ex-monteur kan hem daar weinig bij fout gaan.
Mocht er wel zooi in de tank zwerven kan hij dat gelijk verhelpen, het kan zijn dat de gever van de tank-inhoud-meter stuk is.
Dat komt vaker voor, ook dat kan Piet wel herstellen gok ik :thumbup:
De laatste jaren rij ik op de boordcomputer die aardig bijhoudt hoeveel kilometer ik nog kan afleggen, zodra het ding aangeeft dat ik nog maar 160 kilometer kan gaan, bij de actuele snelheid, zoek ik een pomp op. Dat voorkomt verassingen bij onverwachte files en ander oponthoud waar je geen rekening mee gehouden hebt.
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Iveco4x4 »

Dafluc schreef:
zo 29 apr 2018, 13:59
Iedereen mag het natuurlijk zelf weten. Maar kan een filter niet ook gewoon verstoppen?
Als je geen onderhoud pleegt, natuurlijk wel.
Dan kom je in de problemen, maar dat geldt voor alle onderdelen van je auto.
Geen onderhoud lijkt goedkoop maar kost op den duur extra geld.
Dus regelmatig wisselen van (lucht- en/of) brandstoffilters is geen extra kostenpost maar preventief onderhoud.
Daarmee voorkom je stilvallen (door gebrek aan brandstof?) terwijl er nog genoeg in de tank zit.
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door rongreven »

@1951+, u heeft een pb.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door JoopBrekken »

Bij te weinig dieseltoevoer door bv een gedeeltelijk verstopt brandstoffilter, valt niet de motor ineens helemaal stil zoals wel bij Piet. Wel gaat dan de motor inhouden bij optrekken of hard rijden, dus op momenten dat er veel diesel nodig is.
Een verstopt filter lijkt me dus niet logies.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

rongreven schreef:
zo 29 apr 2018, 14:51
@1951+, u heeft een pb.
pb,s zijn nu niet direkt op zijn plaats als oplossing voor een probleem op een forum,, laat ieder mee profiteren van wat u weet.
en dan ook nog melden hier. :thumbdown: :bang:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

Ik heb van deze specifieke motor geen kennis, maar weet wel dat alle dieselauto's waar ik tot nu toe in gereden heb (vanaf een DAF YA4440, en een Landrover 1/2 en 3/4 ton bij Defensie in 1984, via Hyundai H200, Ducato 2,3 multijet) en nu nog rijdt (Jumper 2,2 Hdi en een Corsa ecodiesel) een brandstof systeem hebben met een opvoerpomp. Wat de inspuitpomp niet nodig heeft gaat terug naar de tank. Ik zou mijn zoektocht dus beginnen met een check of er ook een opvoerpomp in het systeem zit en of die functioneert.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

en bij de meesten zit de opvoerpomp tegenwoordig............IN de tank.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door limos07 »

Onze 3 liter duc, gaf afgelopen voorjaar ook niet de tankinhoud aan, elke 100 getankt, goed gekeken of soms de tank lekte, maar niks, en dat gebeurt zoiets in het weekend op de thuisreis.
Gelijk smaandags een afspraak in mijn fiat professionel. Zoals Kroppie al schreef, een luikje tussen de twee voorstoelen, de monteur trok de dieselpomp er uit en daar zit ergens die ""dobber"". Dat ding werkte prima zonder haperen.
De oude chef kwam even kijken en vertelde trek dat luikje eens open, daar zitten twee dikke brede stekkers, allebeide eruit, even wachten en plaats ze maar weer terug.
En verhipt de brandstofmeterkwam weer omhoog.
( zonder blauw pilletje)
Hieronder heb ik het luik van de "dashboard-computer" aangegeven.
Verder verteld hij er is niks stuk, alleen ergens een onverklaarbare storing in het systeem.
Kwam een enkele keer voor. Daarvoor sta je dan in de garage en kostte mij €80,00
Type 250

Afbeelding
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door isoplus »

Zo gaat het met alle storingen toch? Als je de juiste man erbij hebt is het leed gauw geleden en sorry, dat hoeft echt niet perse de oude chef te zijn :cheers:
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door KiteFlupke »

gjvonk schreef:
zo 29 apr 2018, 16:25
Ik heb van deze specifieke motor geen kennis, maar weet wel dat alle dieselauto's waar ik tot nu toe in gereden heb (vanaf een DAF YA4440, en een Landrover 1/2 en 3/4 ton bij Defensie in 1984, via Hyundai H200, Ducato 2,3 multijet) en nu nog rijdt (Jumper 2,2 Hdi en een Corsa ecodiesel) een brandstof systeem hebben met een opvoerpomp...
Die 2.2 in een jumper heeft een opvoerpomp in de tank dat X seconden draait waarna de mechanische pomp het overneemt.
Dezelfde motor in een Ford transit (T280 85) heeft geen opvoerpomp dus eens zonder diesel staan is het boeltje ontluchten wat lastig is zonder handpomp.
Als de opvoerpomp defect is moet hem bij een gezond systeem nog starten want leidingen blijven vol diesel
Het belangrijkste is dus geen luchtlekken te hebben in het aanzuigsysteem van de diesel of de motor begint te stotteren om vervolgens af te slaan.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

De TS heeft een Ducato 2,8 motor, dus niet zoveel aan deze uitleg...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door kareltje cola »

Wat betreft altijd de dieseltank leegrijden is wel slecht in de iets of wat jongere wagens.Niet voor de vuildeeltjes maar wel voor de brandstof temperatuur.Hoe minder diesel in de tank hoe meer diesel er rondgaat van tank naar motor en terug in de tank(retour).En dit maakt dat de diesel warm is,en warme diesel smeert de dieselpomp en verstuivers veel minder waardoor deze ook sneller schade gaan hebben.
Plaats reactie