lekkend stuurhuis

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

lekkend stuurhuis



Bericht door cudan »

Hallo,

Ik vond van de week een vloeistof lek ter hoogte van de versnellingsbak aan de bestuurderszijde, dacht in 1e instantie dat het diesel was.

Na een betere inspectie liggend onder de auto blijkt dat de lekkage uit de li ( bestuurderszijde ) kant komt, uit de stofhoes die over de spoorstang zit.

Als ik in de hoes knijp merk ik ook dat hij vol zit met olie. Ik neem aan dat dit door een lekkage uit het bekrachtigde stuurhuis komt.

Oplossing ? stuurhuis vervangen of revisie ?

Is de demontage en montage voor de deur te doen ? uiteraard moet hij daarna uitgelijnd worden.

gr Dan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door Kroppie »

ik heb bij mijn peugeot j5 de stuurinrichting zonder bekrachtiging vervangen door een met bekrachtiging, gewoon voor de deur, is te doen, maar revisie of reparatie is zelf niet te doen omdat de benodigde onderdelen(afdichtingen en lagerbussen) niet los geleverd worden .
zal je dus moeten laten doen.

de leidingen kan je bij als je de deksel om de stuurstang IN de cabine eerst verwijderd, schroeven daarvan zitten vaak vastgeroest, dus begin met kruipolie

ik zou geen gebruikt stuurhuis nemen, ze zijn allemaal minimaal 25 jaar oud en je weet niks van de conditie en onder welke omstandigheden ze bewaard zijn

en heel belangrijk!! na montage van het gerepareerde stuurhuis eerst het systeem goed spoelen met nieuwe olie, VOOR je het gaat gebruiken.
ontluchten gaat door het stuur een paar keer langzaam helemaal van links naar rechts te draaien, NIET in de uiterste standen het stuur vast blijven houden maar meteen weer terug.

en doe bij de nieuwe olie een beetje lecwec , stop a leak, of iets dergelijks houd de keerringen soepel en dicht.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door cudan »

hoi Jos,

Staat er ergens een manual op het forum voor in en uitbouwen bekrachtigd stuurhuis, waar de volgorden en de aanhaal momenten in staan.

heb je nog advies welk merk te nemen, zie merk trw voor 400 €, maar ook merk lizarte en ook nog andere. Zit er ook nog verschil in de maatvoering van het draad van de spoorstangen want zie m14 en m16 staan ?

gr Dan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door Kroppie »

manual op het forum?, nooit gezien, van de div merken weet ik niets anders dan dat TRW de oorspronkelijke leverancier was, m14 of m16 kan ik nergens terug vinden van mij is m16, aanhaalkoppels zal ik opzoeken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door cudan »

hoi Jos,

ok dat maakt de keuze al weer eenvoudiger :), als je die aanhaalmomenten kan vinden zou heel fijn zijn.

gr Dan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door Kroppie »

aanhaal kopels:
hydraulische aansluitingen aan stuurhuis 26-33Nm
.......................................pomp 25Nm
stuurbevestiging aan dashboard 40Nm
klemschroef kruiskoppeling in stuurstang 25Nm
borgmoer stuurkogel 60Nm
stuurkogel aan hefboom 55Nm
stuurhuis aan carosserie 50Nm
spoorstang aan tandheugel stuurhuis 60NM

indien alles los stuurhuis naar links uitnemen,
bij montage stuurstang , stuur in de rechtuit stand zetten, zorgen dat er tussen het stuurhuis en de borgmoer van de linker spoorstang een maat van 76 mm is (dan staat het stuurhuis ook in recht uit) meten met de manchet ff los , en dan stuurstang kruiskoppeling weer opschuiven

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door cudan »

hoi Jos dank,

gr Dan
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door c.westerman »

Weet niet waar je woont maar Auto Elect in Zeewolde reviseert stuurhuizen. Inderdaad goed spoelen anders vervalt de garantie. Succes.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door cudan »

hoi,

in de buurt van den Haag, zal ook even bij hun informeren, bedankt!

gr Dan
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door cudan »

hoi,

Vandaag als doel het stuurhuis mij bekrachtigd stuurhuis uitbouwen,de stuurkogels, de kruiskoppelingen met stuur, koppelingen van de leidingen en het stuurhuis zelf kwamen allemaal goed los.

Maar nu het lukt mij niet om het stuurhuis richting de bestuurderszijde er uit halen. Uit de doorvoer van de vloer was al lastig maar ik krijg het niet door het gat in het wielscherm, hoe ik hem ook draai het lukt niet, het gat lijkt wel te klein ? voor het gedeelte waar de aansluiting op het stuurzit !

Wat doe ik verkeerd ? moet ik nog iets van het stuurhuis demonteren ??

gr Dan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door Kroppie »

lukt het een beetje?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door cudan »

hoi Jos,

Heb er nog geen 2e poging aan gewaagd, heb nog doorligplekken op mijn rug van de vorige poging :-?

Ik denk dat ik bij een garagebedrijf met brug vlakbij een afspraak maak, ik kan het de garagehouder dan bijstaan met het uitbouwen :-B

gr Dan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door Kroppie »

succes , maar vreemd dat het bij jou zo,n probleem is heb er toch zeker 5 gedaan op de beschreven manier(is wel _+10jaar terug), maar ja uitzonderingen en de regel, alleen lullig dat het bij jou nu net anders gaat.

maar het is erin gekomen ook dus eruit uit gaat ook lukken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: lekkend stuurhuis



Bericht door erichendri »

Ja, er in gekomen, daar zeg je wat.
Vaak wordt dit compleet met het subframe eronder getild.
Heb je de leidingen van de olie toevoer en afvoer er ook afgehaald??

Eric
Met je rubber door de blubber.
Plaats reactie