lekkend stuurhuis
lekkend stuurhuis
Hallo,
Ik vond van de week een vloeistof lek ter hoogte van de versnellingsbak aan de bestuurderszijde, dacht in 1e instantie dat het diesel was.
Na een betere inspectie liggend onder de auto blijkt dat de lekkage uit de li ( bestuurderszijde ) kant komt, uit de stofhoes die over de spoorstang zit.
Als ik in de hoes knijp merk ik ook dat hij vol zit met olie. Ik neem aan dat dit door een lekkage uit het bekrachtigde stuurhuis komt.
Oplossing ? stuurhuis vervangen of revisie ?
Is de demontage en montage voor de deur te doen ? uiteraard moet hij daarna uitgelijnd worden.
gr Dan
Ik vond van de week een vloeistof lek ter hoogte van de versnellingsbak aan de bestuurderszijde, dacht in 1e instantie dat het diesel was.
Na een betere inspectie liggend onder de auto blijkt dat de lekkage uit de li ( bestuurderszijde ) kant komt, uit de stofhoes die over de spoorstang zit.
Als ik in de hoes knijp merk ik ook dat hij vol zit met olie. Ik neem aan dat dit door een lekkage uit het bekrachtigde stuurhuis komt.
Oplossing ? stuurhuis vervangen of revisie ?
Is de demontage en montage voor de deur te doen ? uiteraard moet hij daarna uitgelijnd worden.
gr Dan
Re: lekkend stuurhuis
ik heb bij mijn peugeot j5 de stuurinrichting zonder bekrachtiging vervangen door een met bekrachtiging, gewoon voor de deur, is te doen, maar revisie of reparatie is zelf niet te doen omdat de benodigde onderdelen(afdichtingen en lagerbussen) niet los geleverd worden .
zal je dus moeten laten doen.
de leidingen kan je bij als je de deksel om de stuurstang IN de cabine eerst verwijderd, schroeven daarvan zitten vaak vastgeroest, dus begin met kruipolie
ik zou geen gebruikt stuurhuis nemen, ze zijn allemaal minimaal 25 jaar oud en je weet niks van de conditie en onder welke omstandigheden ze bewaard zijn
en heel belangrijk!! na montage van het gerepareerde stuurhuis eerst het systeem goed spoelen met nieuwe olie, VOOR je het gaat gebruiken.
ontluchten gaat door het stuur een paar keer langzaam helemaal van links naar rechts te draaien, NIET in de uiterste standen het stuur vast blijven houden maar meteen weer terug.
en doe bij de nieuwe olie een beetje lecwec , stop a leak, of iets dergelijks houd de keerringen soepel en dicht.
succes
jos
zal je dus moeten laten doen.
de leidingen kan je bij als je de deksel om de stuurstang IN de cabine eerst verwijderd, schroeven daarvan zitten vaak vastgeroest, dus begin met kruipolie
ik zou geen gebruikt stuurhuis nemen, ze zijn allemaal minimaal 25 jaar oud en je weet niks van de conditie en onder welke omstandigheden ze bewaard zijn
en heel belangrijk!! na montage van het gerepareerde stuurhuis eerst het systeem goed spoelen met nieuwe olie, VOOR je het gaat gebruiken.
ontluchten gaat door het stuur een paar keer langzaam helemaal van links naar rechts te draaien, NIET in de uiterste standen het stuur vast blijven houden maar meteen weer terug.
en doe bij de nieuwe olie een beetje lecwec , stop a leak, of iets dergelijks houd de keerringen soepel en dicht.
succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: lekkend stuurhuis
hoi Jos,
Staat er ergens een manual op het forum voor in en uitbouwen bekrachtigd stuurhuis, waar de volgorden en de aanhaal momenten in staan.
heb je nog advies welk merk te nemen, zie merk trw voor 400 €, maar ook merk lizarte en ook nog andere. Zit er ook nog verschil in de maatvoering van het draad van de spoorstangen want zie m14 en m16 staan ?
gr Dan
Staat er ergens een manual op het forum voor in en uitbouwen bekrachtigd stuurhuis, waar de volgorden en de aanhaal momenten in staan.
heb je nog advies welk merk te nemen, zie merk trw voor 400 €, maar ook merk lizarte en ook nog andere. Zit er ook nog verschil in de maatvoering van het draad van de spoorstangen want zie m14 en m16 staan ?
gr Dan
Re: lekkend stuurhuis
manual op het forum?, nooit gezien, van de div merken weet ik niets anders dan dat TRW de oorspronkelijke leverancier was, m14 of m16 kan ik nergens terug vinden van mij is m16, aanhaalkoppels zal ik opzoeken.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: lekkend stuurhuis
hoi Jos,
ok dat maakt de keuze al weer eenvoudiger , als je die aanhaalmomenten kan vinden zou heel fijn zijn.
gr Dan
ok dat maakt de keuze al weer eenvoudiger , als je die aanhaalmomenten kan vinden zou heel fijn zijn.
gr Dan
Re: lekkend stuurhuis
aanhaal kopels:
hydraulische aansluitingen aan stuurhuis 26-33Nm
.......................................pomp 25Nm
stuurbevestiging aan dashboard 40Nm
klemschroef kruiskoppeling in stuurstang 25Nm
borgmoer stuurkogel 60Nm
stuurkogel aan hefboom 55Nm
stuurhuis aan carosserie 50Nm
spoorstang aan tandheugel stuurhuis 60NM
indien alles los stuurhuis naar links uitnemen,
bij montage stuurstang , stuur in de rechtuit stand zetten, zorgen dat er tussen het stuurhuis en de borgmoer van de linker spoorstang een maat van 76 mm is (dan staat het stuurhuis ook in recht uit) meten met de manchet ff los , en dan stuurstang kruiskoppeling weer opschuiven
jos
hydraulische aansluitingen aan stuurhuis 26-33Nm
.......................................pomp 25Nm
stuurbevestiging aan dashboard 40Nm
klemschroef kruiskoppeling in stuurstang 25Nm
borgmoer stuurkogel 60Nm
stuurkogel aan hefboom 55Nm
stuurhuis aan carosserie 50Nm
spoorstang aan tandheugel stuurhuis 60NM
indien alles los stuurhuis naar links uitnemen,
bij montage stuurstang , stuur in de rechtuit stand zetten, zorgen dat er tussen het stuurhuis en de borgmoer van de linker spoorstang een maat van 76 mm is (dan staat het stuurhuis ook in recht uit) meten met de manchet ff los , en dan stuurstang kruiskoppeling weer opschuiven
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
Re: lekkend stuurhuis
Weet niet waar je woont maar Auto Elect in Zeewolde reviseert stuurhuizen. Inderdaad goed spoelen anders vervalt de garantie. Succes.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Re: lekkend stuurhuis
hoi,
in de buurt van den Haag, zal ook even bij hun informeren, bedankt!
gr Dan
in de buurt van den Haag, zal ook even bij hun informeren, bedankt!
gr Dan
Re: lekkend stuurhuis
hoi,
Vandaag als doel het stuurhuis mij bekrachtigd stuurhuis uitbouwen,de stuurkogels, de kruiskoppelingen met stuur, koppelingen van de leidingen en het stuurhuis zelf kwamen allemaal goed los.
Maar nu het lukt mij niet om het stuurhuis richting de bestuurderszijde er uit halen. Uit de doorvoer van de vloer was al lastig maar ik krijg het niet door het gat in het wielscherm, hoe ik hem ook draai het lukt niet, het gat lijkt wel te klein ? voor het gedeelte waar de aansluiting op het stuurzit !
Wat doe ik verkeerd ? moet ik nog iets van het stuurhuis demonteren ??
gr Dan
Vandaag als doel het stuurhuis mij bekrachtigd stuurhuis uitbouwen,de stuurkogels, de kruiskoppelingen met stuur, koppelingen van de leidingen en het stuurhuis zelf kwamen allemaal goed los.
Maar nu het lukt mij niet om het stuurhuis richting de bestuurderszijde er uit halen. Uit de doorvoer van de vloer was al lastig maar ik krijg het niet door het gat in het wielscherm, hoe ik hem ook draai het lukt niet, het gat lijkt wel te klein ? voor het gedeelte waar de aansluiting op het stuurzit !
Wat doe ik verkeerd ? moet ik nog iets van het stuurhuis demonteren ??
gr Dan
Re: lekkend stuurhuis
lukt het een beetje?
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: lekkend stuurhuis
hoi Jos,
Heb er nog geen 2e poging aan gewaagd, heb nog doorligplekken op mijn rug van de vorige poging
Ik denk dat ik bij een garagebedrijf met brug vlakbij een afspraak maak, ik kan het de garagehouder dan bijstaan met het uitbouwen
gr Dan
Heb er nog geen 2e poging aan gewaagd, heb nog doorligplekken op mijn rug van de vorige poging
Ik denk dat ik bij een garagebedrijf met brug vlakbij een afspraak maak, ik kan het de garagehouder dan bijstaan met het uitbouwen
gr Dan
Re: lekkend stuurhuis
succes , maar vreemd dat het bij jou zo,n probleem is heb er toch zeker 5 gedaan op de beschreven manier(is wel _+10jaar terug), maar ja uitzonderingen en de regel, alleen lullig dat het bij jou nu net anders gaat.
maar het is erin gekomen ook dus eruit uit gaat ook lukken.
jos
maar het is erin gekomen ook dus eruit uit gaat ook lukken.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: lekkend stuurhuis
Ja, er in gekomen, daar zeg je wat.
Vaak wordt dit compleet met het subframe eronder getild.
Heb je de leidingen van de olie toevoer en afvoer er ook afgehaald??
Eric
Vaak wordt dit compleet met het subframe eronder getild.
Heb je de leidingen van de olie toevoer en afvoer er ook afgehaald??
Eric
Met je rubber door de blubber.