Automatische versnellingsbak Ducato X250 en massakabel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Automatische versnellingsbak Ducato X250 en massakabel



Bericht door Going »

Vijf jaar geleden in Spanje vloog de versnelling er steeds uit. In een klein stadje stopte het helemaal en ben op de ambulance naar een garage gebracht. Warmte sensor moest vervangen worden. Toen we na reparatie weg wilde rijden kwam de monteur met de vervangen sensor en een slechte massakabel. Zijn gebroken Engels begrepen we dat de sensor niet stuk was maar de massa kabel niet voldoende was.
De Laatste trip kreeg ik af en toe het zelfde probleem bij starten. Eenmaal een achter mij staande camperaar zei tegen me dat ik een stroom probleem had.
Deze week naar de garage. Ik legde het probleem voor. Zij aan de telefoon naar een bevriende Fiat monteur bij Fiat. Het advies

Is een bekend probleem. De bak spanning komt een beetje te kort.
Een extra massakabel van chassis naar versnellingsbak.
Een extra massakabel van accu naar chassis.
Bij starten 2-3 seconden wachten tussen contact aan en starten. Om de stromen van alle gebruikers tijd te geven volledig klaar te zijn.

Alsdus nu nieuwe kabels gemonteerd en de versnellingsbak geeft me nu geen probleem.
Ik hoop dat andere camperaars hier hun voordeel mee kan doen. Dit van toepassing op de X250 2006-2012 met 3 liter motor.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Automatische versnellingsbak Ducato X250 en massakabel



Bericht door Going »

Een update over het hier boven.
Vorige maand gingen we weg voor het weekend. Geen probleem tot we naar huis gingen. Na optrekken van een stoplicht ging het niet verder dan de vier. Ook in nood loop. Ik ben gestopt en het was weer ok. Toen op de autobaan netjes in de zes. Plotseling in nood loop. Geen tegen wind en helling bleef het tot de grens 85 rijden. Aan de grens gestopt 25 minuten gewacht, gestart en alles ok tot thuis 200 km. Toch na overleg met de garage het bij hun gebracht. Die kregen wel foutcodes. Reset, geprobeerd en alles goed. Volgende dag kwam het niet in de versnelling en moest uit de garage geduwd worden voor andere afspraken. Voor 2 weken in hun losse uurtjes alles nagekeken. Conclusie werd dat de versnellingsbak stuurcomputer het probleem is. Nieuwe besteld. Ingezet maar het wilde niet inleren. Nogmaals goed gekeken bleek dat de oude voor een 3 liter jtd was. Hierna wat software verandert en het inlezen was geen probleem. Volgens de Iveco man was de oude een verkeerde unit voor mijn bak. Hoe dat kan is een raadsel. Wel is bij 60000 km een nieuwe kopling ingezet.( Nee ik was toen niet de eigenaar.) Op de rekening staat alleen verhelpen van versnellingsbak en kopling probleem. Het was toen een gigantisch bedrag bij de Fiat garage.
De computer koste me nu €500,00 ex BTW plus onderzoek en montage. Hopelijk is alles nu goed. We gaan het nu dit weekend uitproberen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Automatische versnellingsbak Ducato X250 en massakabel



Bericht door 't Busje »

Going schreef:
di 24 apr 2018, 12:07
Om de stromen van alle gebruikers tijd te geven volledig klaar te zijn.
Wat moet ik me voorstellen bij dat klaarkomen?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie