vervangen absorptie- door compressorkoelkast?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Ares »

Ik denk dat mijn reactie aangeeft dat ik mij zeker niet meer in de materie behoef in te lezen (wellicht is dat voor jou wel het geval - daar oordeel ik niet over); het is een duidelijk tegengeluid op jou post obv mijn ervaring op de door jou genoemde bedragen/opmerkingen (ze zijn mijn inziens overdreven). Ik zie overigens nergens in mijn post een thermosstaatje van 3.99 uit China terug komen. Daarnaast jammer dat je mijn vragen/reactie niet inhoudelijk beantwoord of dat je mijn argumenten weerlegd (als in jou installatie 25% verlies optreed bij het omzetten van DC naar AC dan zou ik daar maar eens naar laten kijken). :wave:
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door gjvonk »

Hmm, alles wat ik hier lees leidr bij mij steeds meer tot een voorkeur: een woonhuis heeft 'vanaf ontwerp' een 380/230 Volt installatie (in ieder geval 380 volt tot aan de meter). Een camper heeft 'vanaf ontwerp' een 12 (en grote wellicht een 24) volt installatie.

Als mijn koelkast aan vervanging toe is, ga ik het bovenstaande principe volgen en zal ik serieus een 12 Volt compressor koelkast overwegen. In ieder geval zeker niet allerlei zelf geknutselde oplossingen met omvormers.

Maar ieder moet vooral doen wat hij zelf prettig vindt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

@ares
Mijn excuses als dat slecht zou overkomen, ik wil enkel een gegronde discussie waarin ik mijn eigen gedachten hierover aanbreng.

Je wou nog een inhoudelijke reactie over die 25% ?
Als je het verschil begrijpt dan weet je dat je MINSTENS op 2 punten een beetje meer stroom nodig hebt.
- omwille van de omzettingsverliezen via de inverter
- voor het continu verbruik van de inverter (tenzij je een thermostatische schakeling gaat maken)
Extra stroomverbruik beschouw ikzelf als rampzalig, de accu’s gaan sneller op en de installatiecapaciteit moet groter. Bovenop is meer stroomverbruik minder autonomie en meer gewicht. Naar mijn schatting stijgt de kostprijs van een kleine E-installatie om dit te compenseren, daardoor met ongeveer 25%.
Op termijn want accus worden dieper ontladen en de levensduur gaat logaritmisch achteruit. Dus de prijs van het accuverbruik stijgt logaritmisch. Ik schrijf niet dat het rendementsverlies 25% is.
Mijn getallen zijn naar boven afgerond schrijf ik (want ik reken altijd conservatief, met wat reserve)
Als je zelf de tijd, vaardigheid of kennis niet hebt zal je de extra installatie professioneel moeten laten uitvoeren en het allemaal een pak meer kosten.

Mijn visie hierover wordt door vele anderen die ook iets van de kostprijs van stroom kennen gevolgd. Het is helemaal niet nieuw want destijds al op het web gezet in een vergelijkende test met 140 liter koelkasten.
If you are going to be parked up with 240 volt power connected every night (caravan park etc), then the 240 volt fridge is an option worth considering.
If however you like to bush camp a lot, and for extended times, consider this, the extra 57.4 Ah required each to run the 240v fridge over and above the 12v one means at least one extra 120Ah deep-cycle battery will be required...... $$$... and extra weight!
Oh and them Amps have to be replace everyday too, so if solar is your main battery charging source, then you will need at least an extra 200 Watts of solar panel area, and ....$$$, either way you will have to get the extra power from somewhere.
Hows the cheap fridge looking now?
http://www.fridge-and-solar.net/fridgetest1.htm

Toegegeven er zijn ook al veel positievere test voor de 230V KK op basis van een dure Sterling inverter.
Het is interessant maar besef wel dat het een promotiefilm voor inverters is.
https://www.youtube.com/watch?v=SUzbp18L9oc
Groeten Kampo
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door jielus »

Beste Kampo, de kosten die ik geef zijn werkelijke kosten, zoals ik ze heb betaald, cash of via de bank, niet meer of minder!

Even wat boekhouden. Ik schrijf de accu in een keer helemaal af, dus je kan er geen afschrijving bij optellen.

Verder, voor jouw 50 euro heb ik dit gekocht:
Schermafbeelding 2018-04-24 om 08.28.08.JPG
Schermafbeelding 2018-04-24 om 08.28.08.JPG (55.82 KiB) 746 keer bekeken
Zo kan ik nog wel meer opzoeken. Ik heb nog een Chinees liggen van 1000 Watt, pure sinus, voor € 82,-

En ja, ik ben blij met mijn installatie. Die na een jaar probleemloos werkt. Er ligt een wereld van verschil tussen zelf knutselen en de camper naar een gerenommeerde camperdealer te brengen voor onderhoud en renovatie. Ik hoef niets op te hemelen in een camper van bijna 30 jaar oud! Er wordt al heel wat afgelachen wanneer we passeren. Wij lachen terug, want in een camper die twintig keer zoveel kost heb je geen twintig maal zoveel plezier! Ik doe mijn ding en wat de rest van de wereld doet maakt me niets uit. Ik ventileer mijn mening en ervaring in de hoop dat een ander er zijn voordeel uit kan halen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Kroppie »

zo zijn ook al mijn reacties bedoeld, ik zeg hoe ik iets doe en geef aan of het bij mij werkt, ik schrijf niemand iets voor, en als iemand er wat aan heeft prima, vind iemand anders het niet prima , ook goed.
deel je ervaringen daar heeft iedereen wat aan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Precies, ook ik ga uit van mijn eigen situatie. Kampo heeft een hekel aan 230 volt in een camper wat in mijn ogen een vooroordeel is, maar dat mag hij hebben. Wij hebben nagenoeg alles op 230 volt en dat is heel bewust gedaan want heel veel 12 volt apparaten hebben een status als kinderspeelgoed welke niet serieus te nemen is. Neem bv de 12 volt compressor koelkast. Veel duurder dan een vergelijkbare 230 volt kast. Daarbij minder goed geïsoleerd en zeker minder betrouwbaar en al helemaal niet dezelfde levensduur. Dit alles is gewoon aangetoond en is niet een verzinsel van mij. Veel problemen met een peperduur printje wat meer kost dan een hele 230 volt kk. Veel apparaten zijn ook niet eens te koop op 12 volt zoals een vaatwasser en magnetron.
Ook hoef je niet alles nieuw te kopen, onze dubbeldeurs 325 liter Wirlpool kk was al geen jonkie toen ik hem kocht via Marktplaats voor €80. Die doet het na 11 jaar bij ons nog steeds voorbeeldig en ook nog eens zeer geruisloos. Nee, qua werking en betrouwbaarheid legt elk 12 volt apparaat het af tegen een 230 volt variant.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Atoz »

Sommige mensen willen hun financiële draagkracht graag tonen op de camperplek / camping / gedoogplaatsen.
Anderen gebruiken hun technische bagage om met weinig middelen toch hun ding te doen.

Stonden verleden week in Spanje naast een 70 jarige Duitser die met een 28 jaar oude camper naast ons stond. De camper was net gekocht en de man / vrouw waren de nodige verfraaiingwerken aan het doen.

Wat bleek... De man had op zijn 50 zijn bedrijf verkocht en was 15 jaar lang op zijn zeilboot op de wereldzeeën te vinden. Was na een overval in Venezuela terug naar Europa gekomen. En had zich pas zijn (oude) nieuwe camper gekocht en was deze nu aan het bijwerken. Zijn moraal .... Je kan maar 1 brood tegelijkertijd eten...

Maar ikzelf probeer onze vriend niet meer tegen te spreken, want hij wil mijn economische onzin hier telkens weerleggen. In zoverre dat ik zelfs geen zelfbouwtreffens waar dit soort onzin verspreid wordt ga bezoeken. Ik erger er me te hard aan.

Maar mijn volgende koelkast zal heel waarschijnlijk een 230 voltje van die Zweedse meubelgigant zijn....

Gegroet vanwege een zuinige (gierige) trotse Belg! ;)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door gjvonk »


ON4BGC - Guido schreef:Sommige mensen willen hun financiële draagkracht graag tonen op de camperplek / camping / gedoogplaatsen.

Gegroet vanwege een zuinige (gierige) trotse Belg! ;)
Ik weet niet of dat wel een terechte be-(ver)oordeling van de gemiddelde camper bezitter en forumdeelnemer.

Ik zie alles wat voorbijkomt als informatiebron en het werkt voor mij als een buffet: wat me nuttig lijkt lees ik of daar reageer ik op. Misschien heeft een ander wel iets aan mijn opmerkingen, al was het alleen maar om een besluit te nemen om iets niet te willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Kroppie »

met alles wat ik lees word mijn "trukendoos" groter, allen bedankt. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

De meeste dingen waarover ik schrijf zit ik ook uit te studeren. Daar leer ik veel van.
Als ik iets niet of slecht ken dan probeer ik dat er ook bij te vermelden. Ik hoop daarmee iets te kunnen bijdragen.
Dat doe ik door zaken zoals de techniek van een koelkast niet enkel vanuit 1 bepaalde ooghoek toe te bekijken.
Volgens mij is het boeiender om iets te lezen over voor en nadelen, net zoals over de kwaliteit van een oplossing.

In dit geval komt daar ook mijn zienswijze over de werkelijke kostprijs bij. En niet te vergeten,
ik doe mijn best om zo veel mogelijk over veiligheid te schrijven.

Je mag gerust met argumenten voor of tegen mijn uitleg en zienswijze afkomen.
De vermelding dat iets goed en goedkoop of (te) duur is, daar kan ik perfect mee om.
Laat me toe om mee te praten over goede en minder goede oplossingen volgens mijn inzicht.
Iets voorschrijven is dat niet en verder mag iedereen zijn eigen gedacht doen natuurlijk.

Echter, er zijn er hier die al snel geen steekhoudende argumenten of bijkomende informatie meer te geven hebben en dan
maar op de man gaan spelen. Mijn persoon gaan beoordelen is geen bijdrage over het onderwerp. Spijtig. Bovendien ken je mij niet.
De oplossingen in mijn eigen camper, daar probeer ik veel uit, maar schrijf ik verder weinig over. Ik heb die behoefte niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door ducati 900 »

Er is een ding wat ik niet goed snap, waarom heb je voor een220 V koelkast een dure Victron Sinusomvormer nodig?
We draaien al een aantal jaren met een 1500/3000 Watt Chinese omvormer van € 30.
En daar koelt onze Exquisit koelkast van € 135 al jaren mee.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb gekozen voor een 230V kast.
Dat heb ik gedaan omdat zelfs met omvormerverliezen meegenomen met een A+++ koelkast (de eerder genoemde Excuisit KS16, ik heb die zonder vriesvak) deze kast minstens zo zuinig is als een 12V compressorkoelkast. Er is ook nog een type van Liebherr 230V ietsjes stiller is, maar die kost ook meer. De berekeningen heb ik misschien nog wel ergens.
Voor het geld van een Waeco of Indel van vergelijkbare grootte heb ik nu de Excuisit + een Victron Multiplus, en hoef ik dus geen losse omvormer (die ik toch al wilde) en acculader te kopen. Mijn bus is niet zo groot en dat scheelt me ook weer ruimte waardoor er een grotere accu in past :)
Gas heb ik te weinig plek voor en wil ik liever niet, de kachel is ook op diesel, dus gas is enkel voor de kookplaat en buitenaansluiting.

Mijn voordeel in zoverre is dat ik de bus zelf ombouw en dus meer mogelijkheden heb om zo'n 230V koelkast in te passen in het ontwerp (en ervoor te zorgen dat, mocht ie eens de geest geven, er een andere met enigzins afwijkende maten ook in past)
Daardoor heb ik het enkel nog niet in de praktijk kunnen ervaren, maar dat gaat hopelijk deze zomer gebeuren!

Groeten,
Jeroen

PS Volgens mijn boekje doet de Multiplus elke 2 seconden belastingdetectie, bij verbruik minder als 40W gaat hij in standby en bij 100W weer aan. De drempelwaardes zijn te programmeren.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4585
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Hier een 230 volt compressor koelkast van Tristar in gebruik genomen.
Was nieuw 75 euro, en bij veel kampeerzaken te koop.
Als we rijden hebben we koelblokken in het vries gedeelte, voldoende om de kast voor een paar uur koud te houden.
(de koelblokken blijven er ook in zitten)
Kosten? Tja het zal wel :mrgreen:
Wij staan altijd vrij op de camping, (en aan de paal) dus geen noodzaak om de boel draaiende te houden zonder 230 aansluiting.

Theo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door 309T16 »

Opvallend en deels zelfs vermakelijk, het continu terugkomen van deze discussie.

Persoonlijk vind ik de risico's van een 12V installatie, die ondeskundig aangelegd is en/of onverantwoord gebruikt wordt, minstens zo gevaarlijk als permanent 220V aan boord. Immers kent iedereen de gevaren van 220V, maar zeer zeker niet die van 12V!

Bij de overgang van de 25 jaar oude absorptie Dometic KK naar de 220V Inventum vielen de kosten mij mee.

Kosten:

Inventum compressor 220V KK - 180€
Zonnepaneel 260Wp (nieuw huispaneel) - 100€
Hoeksteunen t.b.v. montage (Marktplaats) - 25€
Victron MPPT75-15 (Marktplaats) - 60€
Solarkabel nieuw (Marktplaats) - 12€
RVS bouten moeren nieuw - 10€
Kit -15€
Klein materiaal - 10€

Omvormer en HH accu's sinds 2008 aanwezig.

Verkoop oude Dometic 50 of 75€ (vergeten :wink: )

Per saldo (<400€) na 13000 km zeer tevreden! :D
Plaats reactie