Condens tussen dakluik
Condens tussen dakluik
Hallo,
wij hebben condens in het raam van het kleine dakluik achter, boven het dwarsbed.
De druppels zitten tussen de 2 ramen in, ( of hoe moet ik het uitleggen ) ik kan ze niet wegvegen.
Het is in principe niet erg maar het is wel storend, misschien dat iemand weet hoe ik dit weg kan krijgen.
Alvast bedankt weer
wij hebben condens in het raam van het kleine dakluik achter, boven het dwarsbed.
De druppels zitten tussen de 2 ramen in, ( of hoe moet ik het uitleggen ) ik kan ze niet wegvegen.
Het is in principe niet erg maar het is wel storend, misschien dat iemand weet hoe ik dit weg kan krijgen.
Alvast bedankt weer
Groet Hymer66.
Re: Condens tussen dakluik
Je kan dit weg krijgen, maar vrees dat het dakluik stuk is door een barst en dan komt het steeds terug.
Boor overhoeks in de binnenste schel een Gaatje van 5 mm op een 5 cm van de rand. Dus 2 gaatjes.
Laat een haardroger in één van de twee gaatjes blazen met warme lucht, niet te warm. De condens zal nu opdrogen. De gaatjes maak je dicht met kleurloze silicone of doorschijnende plakband.
Suc6
Boor overhoeks in de binnenste schel een Gaatje van 5 mm op een 5 cm van de rand. Dus 2 gaatjes.
Laat een haardroger in één van de twee gaatjes blazen met warme lucht, niet te warm. De condens zal nu opdrogen. De gaatjes maak je dicht met kleurloze silicone of doorschijnende plakband.
Suc6
Groetjes,
Jos
Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/
Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Jos
Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/
Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Condens tussen dakluik
Er zijn ook stopjes voor, in mijn grote dakluik zitten die gaatjes origineel en ze
zijn afgesloten door stopjes.
Ben.
zijn afgesloten door stopjes.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Condens tussen dakluik
Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht.
Dus ik vrees dat het probleem na die exercitie met de föhn gewoon blijft.
Gaatjes open laten?
Dus ik vrees dat het probleem na die exercitie met de föhn gewoon blijft.
Gaatjes open laten?
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 17:12
- Locatie: Udenhout
Re: Condens tussen dakluik
In de winter als het zonnig weer is en vriest is de luchtvochtigheid het laagst. Dan de auto een tijdje buiten
zetten zodat deze lage luchtvochtigheid ook in de tussenruimte van het dakluik is doorgedrongen.
Daarna de geboorde gaatje afdichten.
zetten zodat deze lage luchtvochtigheid ook in de tussenruimte van het dakluik is doorgedrongen.
Daarna de geboorde gaatje afdichten.
Re: Condens tussen dakluik
Hoe kouder hoe beter, probeer een koelhuis te vinden waar je een uurtje de camper kunt parkeren.
Ramen en deuren open, de gaatjes open en op één gaatje een stofzuiger plaatsen.
Zo krijg je de koelste en droogste lucht tussen de ramen.
Afdoppen of afplakken en weer op reis.
Ramen en deuren open, de gaatjes open en op één gaatje een stofzuiger plaatsen.
Zo krijg je de koelste en droogste lucht tussen de ramen.
Afdoppen of afplakken en weer op reis.
Vriendelijke groet, Berry
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Re: Condens tussen dakluik
Of je plakt zo’n silicagelzakje op allebei de gaatjes (dat is zo’n zakje die altijd bij apparaten zit als je die nieuw koopt).
Na een week is het hele raam droog. Werkt perfect.
Na een week is het hele raam droog. Werkt perfect.
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Re: Condens tussen dakluik
silicagelzakje? dat zuigt niet alleen maar vocht uit het raam maar slaat ook vocht op van de buitenlucht.
Uiteindelijk heb je een 'nat' zakje aan je raam hangen en ben je er waarschijnlijk niets mee opgeschoten.
Mogelijk wordt het erger.
Uiteindelijk heb je een 'nat' zakje aan je raam hangen en ben je er waarschijnlijk niets mee opgeschoten.
Mogelijk wordt het erger.
Vriendelijke groet, Berry
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Re: Condens tussen dakluik
Nee hoor. Het is niet dat spul wat je bij de bouwmarkt koopt. Dát wordt namelijk nat inderdaad. De silicagel die ik bedoel hebben harde korrels met daarop vochtabsorberend materiaal.
Je moet ook het plakband over het zakje heen plakken. Lijkt me wel logisch, toch?
Je moet ook het plakband over het zakje heen plakken. Lijkt me wel logisch, toch?
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Condens tussen dakluik
Bij mij zaten er gaatjes in en die heb ik dichtgemaakt met de originele stopjes die ik op
Ebay gevonden heb om te voorkomen dat er insecten tussen kruipen.
Van condens heb ik nooit last gehad.
Ben.
Ebay gevonden heb om te voorkomen dat er insecten tussen kruipen.
Van condens heb ik nooit last gehad.
Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op za 21 apr 2018, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Condens tussen dakluik
Bedankt voor de reacties.
Ga dan denk ik toch proberen er voorzichtig gaatjes in te boren, vind het wel akelig om te boren in het raam.
Maar eerst naar de "doe het zelf" voor rubber afdekdopjes, weet ik tenminste hoe groot ik de gaatjes kan boren.
Ga dan denk ik toch proberen er voorzichtig gaatjes in te boren, vind het wel akelig om te boren in het raam.
Maar eerst naar de "doe het zelf" voor rubber afdekdopjes, weet ik tenminste hoe groot ik de gaatjes kan boren.
Groet Hymer66.
Re: Condens tussen dakluik
Hoi Ben.ducati 900 schreef: ↑vr 20 apr 2018, 11:18Bij mij zaten er gaatjes in en die heb ik dichtgemaakt met de originele stopjes die ik op
Ebay gevonden heb om te voorkomen dat er insecten tussen kruipen.
Van condens heb ik nooit last gehad.
Ben.
Waar heb je dat op EBay gevonden, ik ben er ook naar op zoek.
Groet
Piet
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Re: Condens tussen dakluik
Met een aquariumluchtpompje kun je de lucht tussen de twee ruiten vernieuwen. Zorg eerst dat de omgeving waarin je deze klus doet een lage luchtvochtigheid heeft, Na afloop de originele stopjes (of nieuwe) herplaatsen. Tenzij de twee bladen van de ruit niet meer rondom op elkaar sluiten, kun je weer een jaar of zo vooruit. Als de twee bladen van de ruit niet meer op elkaar sluiten, zul je eerst die afdichting moeten regelen,
Groeten,
Marius HRL
Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.