Rotte plek wand en bodem repareren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Rotte plek wand en bodem repareren



Bericht door cudan »

hallo,

bij inspectie van de camper heb ik een slechte plek, zacht hout gevonden zowel de bodem als de wand in de re achter hoe van de camper, net achter het luik. Moet nog wel zoeken voor reparatie waar het vocht vandaan komt.

Hoe de reparatie aan te pakken,luik verwijderen ( hoe zit een luik gemonteerd ? ), al het rotte hout verwijderen, bodem en wand. Waar het hout weeer goed is behandelen met middel tegen houtrot.
Bodem en wand weer opbouwen. Bodem is dacht ik multiplex , nieuw stuk er in lijmen ? hoe is een wand meestal opgebouwd buitenplaat, rachels hout, isolatie en daarna een binnenwand hout ?

gr Dan

link naar foto : https://www.dropbox.com/s/4dgljeho77hh4 ... .JPG?dl=0
wietseYolanda
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 11:45

Re: rotte plek wand bodem repareren



Bericht door wietseYolanda »

Hallo Dan
Vervelend natuurlijk. Ik zou als eerste proberen uit tevinden waar het vocht binnen dringt.
Ik ben gewoon (van binnen uit ) voorzichtig gaan slopen. Ik heb het hout weg gehaald tot aan de aluminium wand.
Deze heb ik zo kaal mogelijk gemaakt en er weer triplex op gelijmd. Daarna weer een nieuw frame gemaakt. Het luik zit ingebouwd in het frame. Maak veel foto's voor en tijdens het slopen. Uiteraard is het belangrijk om de opbouw van het frame het zelfde te maken als origineel.
Veel succes.
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: rotte plek wand bodem repareren



Bericht door cudan »

ja niet leuk maar ben er nu op tijd bij.
ik denk dat het vanuit de buitenzijde komt omdat ik zag dat de kitnaad daar niet meer goed was, dus deze ga ik er helemaal uithalen, schoonmaken en op nieuw kitten.
Zit een luik er in gelijmd of ook nog met schroeven vast ?
Kan je mij vertellen hoe een wand op gebouwd is ? welke materialen.
Kan je een deel van de vloer zo vervangen met er een stukje nieuw hout in te lijmen of moet je dit anders construeren ?

Hoe werk je de bodem aan de buitenonderzijde af ? wat voor lak ? verf ? ziet nu een zwarte laag op.

gr Dan
AndreO
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 22:11

Re: Rotte plek wand en bodem repareren



Bericht door AndreO »

In onderstaand restauratieverslag staat misschien wel wat bruikbaars:

https://hobby600.wordpress.com/2012/11/
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: Rotte plek wand en bodem repareren



Bericht door cudan »

bedankt, ik had hem al reeds gevonden, staat veel info op.

gr Dan
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: Rotte plek wand en bodem repareren



Bericht door cudan »

Het rotte stukje is weer in orde.

Ik heb de originele materialen en diktes gebruikt met wat extra raggels.
De bodem waarop je staat was 10 mm multiplex dan 20 mm isolaties en raggels, daarna 3.6 mm okoume multiplex. Alles gelijmd en de buitenzijde heb ik afgewerkt met Dekaphon 9735.

De randen en naden weer goed gekit met zwarte kit, kan er weer jaren tegen.


O ja de oorzaak ook gevonden, een slechte reparatie van de re polyester achter hoek, net achter de bumper en op de hoogte van de vloer, hier kwam water door naar binnen wat het hout heeft laten rotten.

Deze plek heb ik eerst goed kaal gemaakt en met polyester dicht gemaakt, geschuurd en gespoten.

gr Dan
Plaats reactie