Verlengde gasslang en T-stuk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Knitremmal
Berichten: 49
Lid geworden op: za 28 apr 2012, 16:48

Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door Knitremmal »

Wij willen vanuit onze gasaansluiting aan buitenzijde camper via een 4 mtr lange gasslang gaan koken op onze buitenkeuken aan achterzijde camper. Op die slang moeten via een T-stuk een kookplaat en gas-cadac chef aangesloten worden. Wat voor t-stuk moet ik daarvoor hebben om ook afzonderlijk van elkaar te kunnen koken; soms alleen maar op kookplaat, of soms alleen maar op bbq. Kan dat met standaard gas T-stuk zonder kraantjes? Graag jullie advies, waarvoor dank! met vriendelijke groet, Martin


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door jielus »

Het spijt me verschrikkelijk maar alleen de vraag zegt al veel over uw kennis over (propaan)gas. Het beste is een koper leiding leggen al dan niet in een PE mantelbuis. Ga naar een goede camper/caravan dealer en laat je voorlichten.

Dit is een heel nauwkeurige klus die goed moet worden uitgevoerd.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door Cee Pee »

De vraag gaat toch over buiten koken dan lijkt mij een koperen leiding erg onhandig.

Je kunt het slimst één van de apparaten voorzien van een snelkoppeling anders zitten die twee altijd aan elkaar vast maar als dat geen probleem is dan twee kortere stukjes slang tussen de apparatuur en het T stuk en vandaar naar de gasaansluiting.

Ik weet niet wat voor aansluiting dat is maar een foto geeft veel duidelijkheid.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door jielus »

Je hebt gelijk Cor, maar wanneer zo'n punt een blijvende optie is zou ik kiezen voor een koperen leiding en de slangen zo kort mogelijk houden. Beide oplossingen zijn mogelijk! Het is maar waar je voor kiest. Iets meer werk en minder slangen, ook om op te slaan in de camper, of elke keer het hele spul uitrollen en aansluiten. Nu ik dat toch zeg zou een extra 5 kilo fles waarschijnlijk ook een oplossing kunnen zijn.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door 't Busje »

jielus schreef:
ma 16 apr 2018, 19:37
Nu ik dat toch zeg zou een extra 5 kilo fles waarschijnlijk ook een oplossing kunnen zijn.
Zo doen wij het. Zo'n buitenaansluiting zit toch altijd aan de verkeerde kant: in de schaduw, op de wind, net bij de buren of je zit toch iets leuker op 10 meter van de camper.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door gsm »

Begrijp ik het goed ?
Je wil op de buitenaansluiting een slang maken die buitenom naar de achterkant van de camper gaat en daar een kookplaat EN een Cadac aansluiten die je afzonderlijk van elkaar wil gebruiken ?
Als dat zo is dan zou ik gewoon een nieuwe slang nemen en op het einde een gewoon T-stuk en van daar naar je kookplaat en naar je Cadac
Zodra je het gas open zet heb je druk op de kookplaat en Cadac en die hebben beiden weer afsluiters.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door myway »

Dat kan , dan heb je nodig een insteektule voor in de buitenaansluiting
Dan een stukje slang en daaraan een 1/4 links een koppelstukje 2x 1/4 links een verdeelstuk 1/4 links met kraantjes.
Op de uitgangen 2 slangen met 1/4 links, op de cadac zit ook een aansluiting 1/4 links.
De andere slang op de buitenkeuken en walla het zit.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door de Jonckheer »

Bij een T-stuk zou ik wel 2 snelkoppelingen gebruiken, anders moet je altijd beide apparaten aansluiten. Niet handig als je er toevallig maar één wilt gebruiken. Het gebruiken van een slang lijkt mij geen probleem, dat is per meter op de rol te koop. Trek je van die paniekreacties maar niet te veel aan. Als je je gewone boerenverstand gebruikt kan er niet veel mis gaan, zeker niet als je in de winkel uitlegt wat de bedoeling is en vraagt wat je aan materiaal nodig hebt.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door jielus »

Voor de paniekreacties!
• Voor losse opstellingen gelden officieel geen beperkende slanglengtes. Wel moet je rekening houden met het eventuele, maximaal toelaatbare drukverlies. Er wordt geadviseerd de slang zo kort mogelijk te houden om het risico op beschadigingen te beperken. De advieslengte van diverse bedrijven en organisaties is maximaal twee meter. 

Bron: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... KnevAiGgqb

En dan heb ik het nog niet over struikelen, spelende kinderen en het brandwonden ziekenhuis in Beverwijk.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door johan1950 »

Een losse gasfles is niks veiliger dan slangen.
Eenmaal meegemaakt dat een 5 kg fles omgekegeld werd door een voetbal. Een spentaculair gezicht, maar levensgevaarlijk
Johan en Ina Gols
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door jielus »

johan1950 schreef:
di 17 apr 2018, 9:04
Een losse gasfles is niks veiliger dan slangen.
Eenmaal meegemaakt dat een 5 kg fles omgekegeld werd door een voetbal. Een spentaculair gezicht, maar levensgevaarlijk
Daarom kook ik altijd binnen! De Cadac heb ik een keer onderweg gebruikt. Staat nu altijd en alleen achter het huis in de tuin.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door johan1950 »

Ben ik blij met mijn " A...... " gaspitje. Geen slangen, geen losstaande gasfles.
Johan en Ina Gols
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door myway »

Jaja het is één doffe ellende en levensgevaarlijk met zo’n camper.
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Verlengde gasslang en T-stuk



Bericht door isoplus »

Er is natuurlijk niets gevaarlijks aan gasflessen en de daarbij horende appendages MITS goed aangesloten en gebruikt.
Eigenlijk zijn de gebruikers soms diegenen die het gevaar laten ontstaan. Tegen een T-stuk is op zich geen bezwaar en ook niet tegen een buitenaansluiting, lange slangen kunnen op den duur problemen veroorzaken door inwerkingen van buitenaf.
Mijn advies zou zijn om een vaste stalen leiding in het chassis naar achteren te laten lopen, in die leiding geen koppelingen, dan aan de achterzijde twee gasafsluiters met snelkoppelingen voor je toestellen en zo kort mogelijke slangen.
Onder menige Hymer kun je zo'n stalenleiding zien zitten en dat geeft geen problemen.
Plaats reactie